Senaste nytt

Snus och tullregler

EXP

Medlem
Precis det som jag läst. Det jag undrar är om man, tex kommer från Thailand, kan ha snuset i sin incheckade resväska, göra en layover i SIN utan att hämta ut väskan, och sedan dra vidare till ett land som det är ok att ha snus i?

Märker mer och mer varför man egentligen ska sluta snusa...

Ja så länge du inte tar ut väskan bör det inte vara någon problem, men vad händer om planet blir försenat eller inställt och du måste lämna flygplatsen. Eller om något annat sker, varför riskera höga böter eller fängelse för snus? Gör en beställning till hotellet eller skicka snuset du har med dig innan du landar i Singapore.
 

falling

Medlem
Nu är det iofs ca 6 år sedan, men då lämnade min sambo in sin stock på förvaring hos tullen airside. De la det i ett kassaskåp och man fick betala någon avgift och sedan kvittera ut det vid avresa (vi hade 2 dagar där innan vidare färd mot Bali). På så sätt tullade hon bara in 2-3 doser till ett ohemult pris.

Har försökt googla lite för att se om den möjligheten finns kvar men sitter ute i skogen med siraps uppkoppling... Men det kan vara ett alternativ att undersöka
 

Dr. Miles

Expert
Ja så länge du inte tar ut väskan bör det inte vara någon problem, men vad händer om planet blir försenat eller inställt och du måste lämna flygplatsen. Eller om något annat sker, varför riskera höga böter eller fängelse för snus? Gör en beställning till hotellet eller skicka snuset du har med dig innan du landar i Singapore.
Nu är det iofs ca 6 år sedan, men då lämnade min sambo in sin stock på förvaring hos tullen airside. De la det i ett kassaskåp och man fick betala någon avgift och sedan kvittera ut det vid avresa (vi hade 2 dagar där innan vidare färd mot Bali). På så sätt tullade hon bara in 2-3 doser till ett ohemult pris.

Har försökt googla lite för att se om den möjligheten finns kvar men sitter ute i skogen med siraps uppkoppling... Men det kan vara ett alternativ att undersöka
Förr fanns det Airside Bond facility på Singapore Changi, men enligt TripAdvisors tråd upphörde den i 2012.

Smoker beware - customs bond gone - Singapore Forum - TripAdvisor

Tack. Räknas airside som en "fri zon" med slappare regler? Funderar på att ringa ambassaden imorgon för att dubbelkolla. Om dom har någon koll vill säga...
Du passerar inte genom Singapore Custom så länge du stannar på airside.
Med andra ord, du tar inte med snus in i Singapore då.
 

adhoc76

Medlem
Det finns också väskförvaring airside om du behöver lämna in t ex snus som du har i ditt handbagage.

Ska till Singapore och stanna där några dagar innan jag drar vidare till Langkawi och Koh Lipe. Jag har läst om förvaring airside som du beskriver, vid left luggage facilities där. Som jag fattar det borde det gå att lämna snus i t.ex. en liten väska där mot betalning för förvaringen. Jag har en fråga av praktisk natur. Om man ankommer Changi Terminal 3 och lämnar in för förvaring där airside och sedan flyger från Terminal 2 efter några dagar - kan man då röra sig mellan T2 och T3 airside för att hämta den inlämnade väskan?
 

hg1980

Medlem
Ska till Singapore och stanna där några dagar innan jag drar vidare till Langkawi och Koh Lipe. Jag har läst om förvaring airside som du beskriver, vid left luggage facilities där. Som jag fattar det borde det gå att lämna snus i t.ex. en liten väska där mot betalning för förvaringen. Jag har en fråga av praktisk natur. Om man ankommer Changi Terminal 3 och lämnar in för förvaring där airside och sedan flyger från Terminal 2 efter några dagar - kan man då röra sig mellan T2 och T3 airside för att hämta den inlämnade väskan?
Intressant, det här följer jag med intresse. Skall också köra Singapore / Langkawi över jul och nyår och har samma problem. Hade tänkt att posta snus till hotellet på Langkawi.
 

adhoc76

Medlem
Exakt - jag var inne på den varianten också. Kollade även varianten att skicka till postkontor där, men lyckades inte hitta nån vettig lösning där. Om du hittar nån fiffig variant som verkar säker (menar då om det går att lita på att hotellet tar emot och förvarar paketet innan man är där) får du gärna bidra med hur du lagt upp det.
 
Toppen