Senaste nytt

Snus och tullregler

henrik l

Medlem
Har missat denna tråd. Har regelmässigt med mig två stockar till HK som jag köper tax-free på GOT/ARN, så oupsi, oupsi:D När jag var i NZ för drygt två år sedan, kommer jag inte ihåg om jag gick på rött, men jag visade mitt snus, men det struntade dom i. Däremot fick jag mina skitiga joggingskor tvättade gratis:D Så när jag var i Australien i december gick jag på rött, vilket resulterade i att jag skulle betalat X-100 kr per dosa. Tror jag lät dem slänga två, öppnade räknades inte, så jag fick med typ 1,5:( Tackade högre makter att jag lämnat den stora resväskan med 1,5 stock på hotellet i HK. Sedan var den en som blev glad som ett barn på julaftonen när han hittade en oöppnad dosa i datorryggan:D
 
Snusbolaget har en bra översikt över tullregler:
no-title.png


Snus på resan 2017 - Snusjournalen
 

MrDollar

Medlem
Hej alla, en fråga: Om man har en layover på 20h i Singapore, kan man låta det incheckade bagaget (med snus i) vara kvar/incheckat utan att begå något brott om dom skulle få för sig att titta?

Någon som har koll?
 

Dr. Miles

Expert
Hej alla, en fråga: Om man har en layover på 20h i Singapore, kan man låta det incheckade bagaget (med snus i) vara kvar/incheckat utan att begå något brott om dom skulle få för sig att titta?

Någon som har koll?
Därför det är inga problem om du har incheckat bagage till ett annat land, då hanterar Singapore Custom inte det.
Däremot tar du bagaget ut och gå genom Singapore Custom medan du byter plan i Singapore, bör du deklarera snusen.
 

MrDollar

Medlem
Därför det är inga problem om du har incheckat bagage till ett annat land, då hanterar Singapore Custom inte det.
Däremot tar du bagaget ut och gå genom Singapore Custom medan du byter plan i Singapore, bör du deklarera snusen.
Tack. Det är ju dock svårt att deklarera iom dom nya reglerna = totalt förbud mot snus i landet. Så om jag inte hämtar ut väskan, utan låter flygbolaget ta hand om den tills man åker vidare så får man inte sitta i fängelse / får massa $$$$$ i böter? :);)
 

EXP

Medlem
:eek::eek::eek::eek::eek: Fan att man ska vara så sugen på några timmar i Singapore... Men väljer hellre mitt snus & behålla livet :) :)

Äh han överdriver. Men det är hårda straff Snusförbud i Singapore | SwedenAbroad

”Lagöverträdare riskerar att få böter på max SGD10.000 eller fängelse i högst sex månader eller både och. Återfallsförbrytare riskerar böter på max SGD20.000 eller fängelse i högst 12 månader eller både och.”
 

MrDollar

Medlem
Äh han överdriver. Men det är hårda straff Snusförbud i Singapore | SwedenAbroad

”Lagöverträdare riskerar att få böter på max SGD10.000 eller fängelse i högst sex månader eller både och. Återfallsförbrytare riskerar böter på max SGD20.000 eller fängelse i högst 12 månader eller både och.”
Precis det som jag läst. Det jag undrar är om man, tex kommer från Thailand, kan ha snuset i sin incheckade resväska, göra en layover i SIN utan att hämta ut väskan, och sedan dra vidare till ett land som det är ok att ha snus i?Eller är det ungefär som om man skulle komma från ett land där det är ok med marijuana, mellanlanda i stockholm, ej hämta ut väskan, och flyga vidare till ett annat land där det är lagligt med marijuana? Jag gör ju då ett lagbrott i Sverige vad jag kan förstå? Då bör det ju vara samma med snus till SIN i incheckat bagage, dvs olagligt...

Märker mer och mer varför man egentligen ska sluta snusa...
 
Toppen