Senaste nytt

Snus och tullregler

flatwhite

Medlem
Man får ta med sig upp till 250 g snus tullfritt när man ankommer till Japan.

海外旅行者の免税範囲ツ?:ツ?税関 Japan Customs

Import:

Vid import av snus till Japan från Sverige (WTO avtalsländer) debiteras man 29,8% tull av snusens värde.

Tobakskatt & special tobakskatt:

2 gram snus räknas som 1 cigarett

5.302 JPY tobakskatt per 1.000 cigaretter (2.000 gram snus)
Utöver vanlig tobakskatt, tillkommer 820 JPY special tobakskatt per 1.000 cigaretter (2.000 gram snus)

http://www.customs.go.jp/tariff/2016_6/data/j_24.htm
Nja, är det inte 500 gram som gäller till Japan? 250 gram gäller väl för boende i Japan. De skriver att "for residents, the duty-free allowances for tobacco products are half of the amounts listed above".

Procedures of Passenger Clearance : Japan Customs

Allt under förutsättning snus ryms i begreppet "other kinds of tobacco" vill säga och att de inte på Hong Kong-manér kallar snus för något annat.
 

Dr. Miles

Expert
Nja, är det inte 500 gram som gäller till Japan? 250 gram gäller väl för boende i Japan. De skriver att "for residents, the duty-free allowances for tobacco products are half of the amounts listed above".

Procedures of Passenger Clearance : Japan Customs

Allt under förutsättning snus ryms i begreppet "other kinds of tobacco" vill säga och att de inte på Hong Kong-manér kallar snus för något annat.
Ibland klassas jag som boende i Japan och ibland inte. Därför tog jag de siffrorna.
 

trskial

Medlem
Blev stoppad i Söndags i nazitullen ala Norge när jag kom från ARN till OSL och skulle vidare till TOS.

Hade med mig en stock portion och en stock lös. Ajjabaja det får man inte ha.
 

Joakim

Medlem
Blev stoppad i Söndags i nazitullen ala Norge när jag kom från ARN till OSL och skulle vidare till TOS.

Hade med mig en stock portion och en stock lös. Ajjabaja det får man inte ha.

Stoppad? Vad hände?
Blev det böter eller tog dom det utan böter?
 

flatwhite

Medlem
Hur är det då med Japan och snus, kan man köpa "the real thing" där eller handlar det om fulsnus?

I Japan säljs äkta snus som tillverkas i Sverige av Japan Tobacco (JT har en snusfabrik i Vårgårda och står bakom t.ex. Gustavus och LD på den svenska marknaden). Prillorna är dock små, mindre än hälften så stora som vanlig portionssnus. Finns i varianterna regular och mint, t.ex. på översta våningen på Don Quijote vid Shinjuku Station för 390 yen.
b1.jpg


Det finns även runda dosor med 20 prillor för 490 yen.
b2.jpg


Snus introducerades i Japan 2013 verkar det som.

Snus products to be added to the Zerostyle smokeless tobacco line | JT Global Site
 

MrDollar

Medlem
Hur är det i usa, behöver man ta med sig snus ellee säljs det fortfarande general etc på bensinstationer osv?
 
Toppen