Senaste nytt

Snus och tullregler

Twingly

Medlem
Tack för er input.

Ni som faktiskt provat denna lösning med att lämna/hämta snus på flygplatsen, hur har det gått för er? Läste något längre bak i tråden om detta, men fler som gjort det och kan dela med sig av hur det funkat i praktiken?
 
Jag syftade på left luggage :)
För mig är left luggage motsvarande hittegodsavdelningen.

Ni som faktiskt provat denna lösning med att lämna/hämta snus på flygplatsen, hur har det gått för er? Läste något längre bak i tråden om detta, men fler som gjort det och kan dela med sig av hur det funkat i praktiken?
Jag har gjort detta. Hade ett stopp på 14 timmar i Singapore, lämnade in handbagaget på bagageförvaringen innan jag gick igenom tullen.

I praktiken fungerar det som så att efter du har landat så går du med ditt handbagage innehållandes snus och lämnar in på bagageförvaringen. Sedan går du igenom tull och passpolis för att komma in i landet.
När du återvänder till flygplatsen så går du igenom tull och passpolis igen, och hämtar sedan ut ditt handbagage på bagageförvaringen. Sedan går du till din gate, går igenom säkerhetskontrollen och åker vidare med flyg. Fungerar finfint.
 

hg1980

Medlem
För mig är left luggage motsvarande hittegodsavdelningen.


Jag har gjort detta. Hade ett stopp på 14 timmar i Singapore, lämnade in handbagaget på bagageförvaringen innan jag gick igenom tullen.

I praktiken fungerar det som så att efter du har landat så går du med ditt handbagage innehållandes snus och lämnar in på bagageförvaringen. Sedan går du igenom tull och passpolis för att komma in i landet.
När du återvänder till flygplatsen så går du igenom tull och passpolis igen, och hämtar sedan ut ditt handbagage på bagageförvaringen. Sedan går du till din gate, går igenom säkerhetskontrollen och åker vidare med flyg. Fungerar finfint.
Exakt så gjorde jag också.

Om jag inte minns fel så hette företaget där jag lämnade väskan ”left luggage” :)
 

adhoc76

Medlem
Tack för er input.

Ni som faktiskt provat denna lösning med att lämna/hämta snus på flygplatsen, hur har det gått för er? Läste något längre bak i tråden om detta, men fler som gjort det och kan dela med sig av hur det funkat i praktiken?

Det är inga som helst problem och inte är det dyrt heller. Det fungerar utmärkt. Att snus är olagligt i Singapore är att ta i lite. Det är snarare fråga om ett importförbud utifrån hälsoregler som Singapore har infört. Det går alltså alldeles utmärkt att låsa in i bagageförvaringen och sedan hämta vid avfärd. Changi har säkerhetskontroll vid gaten, men för dem är snuset helt ointressant.
 

Vafalls

Ny medlem
Det är inga som helst problem och inte är det dyrt heller. Det fungerar utmärkt. Att snus är olagligt i Singapore är att ta i lite. Det är snarare fråga om ett importförbud utifrån hälsoregler som Singapore har infört. Det går alltså alldeles utmärkt att låsa in i bagageförvaringen och sedan hämta vid avfärd. Changi har säkerhetskontroll vid gaten, men för dem är snuset helt ointressant.

Nja, så var det ju med den gamla lagen. Men från och med februari i år är det ju just olagligt (dvs även innehav) och det är lika olagligt i transit area som inne i staden. Så att lagra airside är ingen lösning längre. Åtminstone inte teoretiskt, i praktiken verkar det än så länge gå bra (för det mesta) om man ska gå efter hur de behandlat e-cig och liknande. Några har åkt dit i transit area men inte de flesta. Detta är i alla fall uppgifter jag fått på diverse internationella forum. Jag har mailat lite myndigheter i Singapore och frågat.

Det är ett elände med detta, jag ska till Australien i sommar med en stopover på 3 dygn i Singapore så jag hade tänkte förvara några stockar airside. 3 dagar i Singapore utan snus hade jag planerat genomlida. Men flera veckor i Australien utan är en annan sak. Risken att de konfiskerar hela rasket är förmodligen inte jättestor men den finns. Företaget Smart Carte som hanterar left baggage skriver ju också att de kan genomsöka det som lagras i sina T&C. Jag har börjat undersöka möjligheterna att posta några stockar till mig själv Poster restante i Brisbane, men är hittills inte säker på hur det funkar med tull o.d. Har skrivit och frågat Aussie tullen.

Jag har följt denna tråd länge och jag hoppas fler som testar olika läsningar eller får fram uppgifter om Singapore fortsätter posta.

mvh, nykomlingen Vafalls.
 

adhoc76

Medlem
Jag var där i december -17/januari -18. De genomsökte det jag ville låsa in i förvaringen airside och skrattade och sa nåt om ”not good for you” när de såg att det var snus. När jag återkom efter att ha varit på Langkawi blev jag invinkad för kontroll i tullfiltret. Hade då glömt två dosor snus i väskan. De reagerade inte ens. Antagligen letade de efter sprit eftersom det är billigt på Langkawi...

Detta om ändrad lagstiftning från februari -18 känner jag inte till. Det jag skrivit om i tråden är utifrån vid tidpunkten när det skrevs gällande regelverket. Jag rekommenderar ingen att resa till Singapore med snus om man vill vara helt på den säkra sidan.
 

Mr.Lucas

Ny medlem
Något som varit med om detta nyligen?

Ska i alla fall till Singapore/Malaysia kommande veckan (3 dagar Singapore + 14 dagar Malaysia) och hade planerat att låsa in en stock airside hos "Left Luggage" när jag landar.

Efter en massa research upptäckte jag till min fasa att jag landar vid T1 och Malaysia-flyget går från T4. Om man sedan checkar in vid T4, finns det någon chans att nå T1 airside då? Inser att det kommer förmodligen att ta en halv dag att ordna (tid kvittar när det handlar om snus...), men är det i alla fall möjligt?
 

Mr.Lucas

Ny medlem
Du får åka Skytrain först till T2 sen shuttlebuss till T4...

Jo precis. Men jag kommer alltså landa vid T1, lämna in på "Left Luggage" – spendera 3 dagar i Singapore sedan checka in i T4. Är det möjligt att komma åt T1 (och mitt snus) även om jag inte har en transfer eller liknande därigenom?

Vet att man får åka bussen T4->T2 och sedan skytrain T2->T1 (sedan tillbaka, igen, om det är möjligt).
 
Toppen