Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Dr. Miles

Expert
Enligt senaste kvartalsrapporten, SAS tjänar mer pengar från charter (681 MSEK) än från frakt (371 MSEK).
SAS kvartalsrapport Aug-Okt 2017 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Screenshot20171212 01 SK.png


Om det är så, det är kanske inte så dåligt idé som att kopiera Finnairs affärsmodell gällande långdistans charter?
 

palmen

Moderator
Enligt senaste kvartalsrapporten, SAS tjänar mer pengar från charter (681 MSEK) än från frakt (371 MSEK).
SAS kvartalsrapport Aug-Okt 2017 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Visa bifogad bild 70082

Om det är så, det är kanske inte så dåligt idé som att kopiera Finnairs affärsmodell gällande långdistans charter?
Skulle vara intressant om man bröt ner frakt-posten i hur mycket som tjänas på longhaul jämfört med shorthaul. Kan tänka mig att man tjänar mycket mer på longhaul frakt än inom Europa.
 

Dr. Miles

Expert
Skulle vara intressant om man bröt ner frakt-posten i hur mycket som tjänas på longhaul jämfört med shorthaul. Kan tänka mig att man tjänar mycket mer på longhaul frakt än inom Europa.
Off topic svar.
Inte samma kvartal men Finnair tjänade 39,2 MEUR (ca 390 MSEK) under Q1 2017 på frakt. Så det är ungefär samma nivå som SAS.

https://investors.finnair.com/~/med.../reports-and-presentation/2017/q1-2017-en.pdf

Finnair specificerar inte intäkter från charter i sin rapport så kan jag inte läsa hur mycket de tjänar från charterverksamhet.
 

Canadien

Medlem
Off topic svar.
Inte samma kvartal men Finnair tjänade 39,2 MEUR (ca 390 MSEK) under Q1 2017 på frakt. Så det är ungefär samma nivå som SAS.

https://investors.finnair.com/~/med.../reports-and-presentation/2017/q1-2017-en.pdf

Finnair specificerar inte intäkter från charter i sin rapport så kan jag inte läsa hur mycket de tjänar från charterverksamhet.
Men slår man ihop SAS passagerarintäkter med SAS charter och jämför med frakten så ser man att SAS har mindre än 5% intäkter från frakt medan Finnair har närmare 10%
 

aldrighemma

Medlem
Jag noterade just att SAS dragit ned antal avgångar till Miami till 3st/vecka under sommarprogrammet 2018.
Någon som vet om det innebär några ändringar på övriga linjer? Det borde ju innebära att det finns kapacitet över...
 

Plus

Medlem
Jag noterade just att SAS dragit ned antal avgångar till Miami till 3st/vecka under sommarprogrammet 2018.
Någon som vet om det innebär några ändringar på övriga linjer? Det borde ju innebära att det finns kapacitet över...
Nej, det gör det inte i och med att de gick upp på Boston med A330.
En linje som tidigare trafikerades med 737.
 
Toppen