Senaste nytt

Snabba intryck av business class hos Asiana, Thai och SAS

Hej,

Läser här väldigt mycket och känner att jag är dåligt på att dela med mig av egna intryck. Så här kommer snabba intryck av min senaste resa. Är ingen skrivar och hastar gärna ihopa saker så ha det i åtanke när ni läser.

CPH-BKK-KUL-PVG-ICN-CPH

Så¨första flyget var i Premium economy med Thai mellan CPH-BKK:
Stolen är faktiskt bra att sitta i mellan CPH-BKK. Dock tycker jag den är smal så jag har lite svårt att sova i den. Jag är inte amerikan size ut hyfsat normal men 190cm. Har nog svårt att motivera att flyga business när premium är så bra. Men dock service är inget vidare man får helt enkelt vad man betalar för och jag vill ha stolen så man lever när man landar :)

Mellan BKK-KUL var det business.
Kort flygning och helt klart OK. Dock retade jag mig på att de ej kom och tog min kavaj utan sa att jag kunde hänga den på stolen.

KUL-PVG med transfer i BKK i business.
Inget spektakulärt här heller måste jag säga. OK resa ok bekvämt så klart men inget wow vilken service.

PVG-ICN i business med Asiana
Här var det helt annan service än med Thai! Direkt fram och tar kavaj och kommer med dricka innan start. Måste säga att jag alltid blir överraskad positivt när jag flyger med Asiana. Deras service är riktigt bra enligt mig.

ICN-CPH med transfer i PEK i business
Litet hopp med Asiana igen över till PEK. Riktigt trevligt som alltid. Kan säga att jag flyger med de ofta från Europa till Asien även om jag behöver 1 eller 2 extra transfers.

Sen kom en flight med SAS i business till CPH
är blev jag faktiskt mest besviken! Hoppas verkligen de får nya plan snart och fixar till sig. Först så glömmer de drinken innan start för ena halvan. Två flygvärdinnor tyckte de hade annat att prata om än att göra det. Måste säga att detta var den sämsta flighten av alla och detta var den längsta. Nästan att man har ångest att man har en retur flight med dom tillbaka igen samma väg. Detta skulle man bokat med Asiana och tagit transfer i London eller Frankfurt istället.

Så summering av en dålig jämförelse här är:
Asian helt outstanding även fast det bara var små turer med dom.
Thai är helt OK och prisvärt att flyga bra med.
SAS är inte OK de behöver verkligen fixa sina plan, för priset man betalar förväntar jag mig mer. Servicen var faktisk bra när vi kommit upp i luften men för lång flyg att få mat på bricka är ett -.


Vad tycker ni andra om business hos de olika bolagen?? Själv är jag testat Asiana, Emirates, Lufthansa, SAS, Thai och Turkish. Av dessa är Asiana mitt första val.
 

Alx

Medlem
Kul att Asiana verkar hålla en konstant hög servicenivå. De är det enda flygbolaget du listar som jag själv ännu inte har flugit med. Det blir det ändring på i höst när jag flyger i deras First Suites ICN-JFK.

Jag delar din uppfattning om både Thai och SAS.

SAS blir förhoppningsvis bättre om några år. Förutsatt att de klarar av att hålla kvar sina kunder fram tills dess vill säga.
 

Roger J

Medlem
Kan bara hålla med om Asiana. Har dock bara provat dem i Business när de inte haft First ombord. Vissa bolag med F har en tendens att "sunka ner" Business lite. Så ska man åka Business med Asiana är det eventuellt smart att pricka en rutt utan First. Har själv gjort t.ex. Seoul-London på 777 med samma Business-stolar som Thais nya (A388 och B777) och som SAS tänker skaffa om några år. Mycket bra stol och mycket bra service. De hade massage som man bokade och till och med en clown som underhöll barnen. vet inte om detta var något specialjippo eller för att det var en så lång flight.
 

Dr. Miles

Expert
Kan bara hålla med om Asiana. Har dock bara provat dem i Business när de inte haft First ombord. Vissa bolag med F har en tendens att "sunka ner" Business lite. Så ska man åka Business med Asiana är det eventuellt smart att pricka en rutt utan First. Har själv gjort t.ex. Seoul-London på 777 med samma Business-stolar som Thais nya (A388 och B777) och som SAS tänker skaffa om några år. Mycket bra stol och mycket bra service. De hade massage som man bokade och till och med en clown som underhöll barnen. vet inte om detta var något specialjippo eller för att det var en så lång flight.

Asiana erbjuder bl a Flying Magic Show ombord så det var kanske därför. :)

Lite off topic men Asiana erbjuder andra sorters entertainment ombord. :D
Special In-Flight Services - Asiana Airlines (uppdaterad länk: 2014-APR-25)

Visa bifogad bild 16786

Asiana Airlines skrev:
Celebration Party
Available services
Birthdays, wedding anniversaries and other special occasions
Celebration services and commemorative photos (sent via e-mail)
Special Cocktail Service
Classes serviced : All classes
How to apply for the services : Applications accepted in-flight

For Child Corner
Available services
Face Painting and Art Magic Balloons
Classes serviced : All classes

Magic Show
Available services
Asiana crew members present a Flying Magic Show!
Classes serviced : All classes
http://www.businessclass.se/forum/o...vod-ife-system-oever-atlanten.html#post147926
 
Toppen