OK, då har jag gjort min flygning och tänkte bara rapportera tillbaka. (Det är en gamal tråd, så om någon undrar gällde detta alltså risken att inte kunna hinna byta mellan planen på en CPH-OSL-CPH med 35 minuters turn-around).
Inkommande plan som skulle serva SK462 var naturligtvis sent. Landade sent och hade sedan en långsam taxi till gate och ankom nästan 20 minuter sent. SK462 CPH till OSL lämnade gate 14 minuter sent och ankom till gate på OSL 12 minuter sent (efter en riktig höghastighets taxi!).
Med tanke på resonemangen ovan var jag klart lite nervös att det inte skulle fungera att ta SK463 tillbaka, men det var inga som helst problem. Transfer tilläts direkt till avgångshallen (dvs jag var inte hänvisad att gå upp en våning för att gå igenom transfer-security för att komma tillbaka till avgångshallen) och SK 463 var precis som normalt samma plan tillbaka, dvs lämnade från samma gate som jag ankommit till.
En intressant iaktagelse är hur förseningen uppstod. Det började med att OY-KBL som var planlagd för SK462 och SK463 redan på morgonen den 6 januari hade tekniska problem och kunde inte serva första flight för dagen i sin rotation. Man bytte in OY-KAM, som med viss försening sedan flög hela dagen på den rotationen som OY-KBL skulle ha haft.
Det betyder att SK inte gärna bryter sina rotationer, dvs har man swappat in ett nytt plan på en viss rotation så fullföljer man det. Så, eftersom SK462 och SK463 är i samma rotation är det högst osannolikt att man skulle byta plan mellan dessa två avgångar. Om inget tekniskt fel inträffar på OSL, så kommer den här flygkombinationen att servas av samma plan, dvs SK463 kommer "alltid" att avgå från samma gate som SK462 ankom till. Det gör att det här korta bytet är i stort sett riskfritt.