Senaste nytt

Snabb turn-around Oslo

Fredrik

Medlem
Det går att komma undan security om man byter på OSL men det är också helt slumpmässigt och beror på vilken sida av terminalen som ankommande plan parkerar på. Det finns möjligen en logik i parkeringsplatsen men det vet jag inte.
 

JensE

Medlem
Som jag skrev i annan tråd. Om flighten är med i "connecting norway" (vet att många hakade upp sig på ordet connecting norway senast men endast då fungerar detta) så kommer det stå personal direkt vid bryggan med skyltar och då kan du gå rakt ut i utlandshallen (dvs samma väg man boardar igenom utan att passera säkerhetskontroll).
Och blir det samma plan tillbaka så är du direkt vid gate.

Men jag skulle inte ens tänka tanken på att göra ett sådan bokning med olika biljetter. Alldeles för stor risk att missa flighten då om din inkommande flight är sen så kan dom mycket enkelt byta ut vändade plan.
 

intuition

Medlem
Som jag skrev i annan tråd. Om flighten är med i "connecting norway" ...
Enligt avinor så är i stort sett alla flighter det:
Ordningen gjelder for alle reisende med SAS og Norwegian som reiser med kun håndbagasje.

Unntak fra ordningen
SAS: Ankomster fra Zürich, Genève, Salzburg, Split, Pula, Alanya, Dubrovnik og Faro.

Tack alla för råden! De flesta verkar högst tveksamma och att det nästan är troligt att jag missar flyget. Det låter lite väl pessimistiskt i mina öron, men jag har för lite SK erfarenhet för att veta. Jag får fundera på vilken backup-strategi som kan behövas. Att jag kommer att göra resan är dock säkert - jag har redan biljetten till OSL och jag behöver komma hem igen.

Sedan är jag inte direkt nybörjare och jag har bytt flyg OSL förr. Som t.ex. den gången jag coachade en 11-åring till sitt första guldkort på en LPA-OSL-CPH flight med 40 minuters connection. Helt obekymrat.

Kanske har det där med "connecting norway" komplicerat saker och ting. Sist jag var i OSL anlände man uppe på hyllan, gick till transfer security i mitten och sedan en trappa ner till avgångshallen. Jag såg aldrig någon kö i security och det tog kanske 10 minuter från gate till gate.
 

agehall

Medlem
För mig är det en rätt normal routing.
Med två olika biljetter? Det är inte en normal routing för mig iaf. Att man vill göra fler byten är inget konstigt, men det ska bokas med lång bytestid om man har separata biljetter eller som en enda bokning. Allt annat är upplagt för problem.

Jag tror inte att jag har sagt att jag förväntar mig att SAS ska stå för något om jag missar returen?

Nej det har du nog inte gjort rakt ut. Men resultatet blir att det inte fungerar med bokningen (eftersom SAS antagligen inte kommer att hjälpa dig), vilket var vad du frågade.

Jag tänker mer så här att om risken är stor för missad anslutning köper jag en flexibel biljett och om jag missar så försöker jag boka om, t.ex. till SK1475 som avgår en timme senare till CPH. Alternativt om jag köper en golight så är det inte värre än att jag kan kasta den och boka en ny flight och ändå ha sparat pengar.

Flexibel biljett är ju alltid en utväg, men en ganska dyr sådan. Att vaska en biljett och köpa en ny kan framstå som billigt, men ofta finns bara riktigt dyra biljetter kvar om man är sent ute, så troligen är det inte ett smart alternativ det heller.

De flesta verkar högst tveksamma och att det nästan är troligt att jag missar flyget. Det låter lite väl pessimistiskt i mina öron, men jag har för lite SK erfarenhet för att veta.
Inte så konstigt. Av mina senaste 10 flighter med SAS har 0 avgått i tid och endast 1 ankommit destinationen i tid. Dessa har samtliga varit inom norden.

Jag såg aldrig någon kö i security och det tog kanske 10 minuter från gate till gate.
Det finns tre lägen: Ap-lång kö, ingen kö eller stängt.
 

Walter

Medlem
Flexibel biljett är ju alltid en utväg, men en ganska dyr sådan. Att vaska en biljett och köpa en ny kan framstå som billigt, men ofta finns bara riktigt dyra biljetter kvar om man är sent ute, så troligen är det inte ett smart alternativ det heller.

Go på för vändande flight och sedan en plus till en flight som man garanterat hinner med? Plusen kan man ju ringa och avboka medan man köar.
 

intuition

Medlem
Tack igen för svaren!

Jag hör vad du säger @agehall. Förseningar är vanliga och det finns en risk att missa anslutningen även om bytestiden är okej enligt MCT och det historiskt sett "alltid" är samma plan som flyger returen.

Jag vet inget sätt att boka det på en biljett. Jag har en Asien-OSL r/t business saver där jag tvingas åka via CPH eftersom det inte finns några direktflyg till OSL. Och nu behöver jag inte vara i Oslo som jag trodde, och vill tillbaka till CPH direkt.
Menar du att det hade gått att boka den som Asien-CPH-OSL/OSL-CPH-(stopover)-Asien? Det hade varit en spännande lösning, även om det inte tar bort problemet med att jag måste vända i OSL. Jag kan iofs boka om den till en Asien-CPH och släppa OSL-segmentet helt. Det är bara det att ändringsavgifterna är skyhöga på business saver och fare-difference är inte att leka med heller.


I förhållande till det är det alltså billigare och enklare att köpa en separat biljett på OSL-CPH och göra en snabb vändning på OSL. En golight för tidiga avgången ligger just nu på 847SEK och en Plus för sena avgången på 1176 SEK. En full-flex ligger på 3090 SEK. Även en full-flex är alltså mycket billigare än att ge sig på att ändra i befintlig biljett.
 

intuition

Medlem
Nu är det ju inte en turn-around, men visst. Eftersom 30 minuter är kortaste bytestid går alla biljetter igenom som har längre byte än så.

Även den biljetten som jag har köpt säljs utan problem av SAS. Det som har pratats om i den här tråden är om ett 35-minuters byte räcker när man vet att ens utgående flyg körs av samma maskin som ens inkommande flyg. Konsensus här på sajten är att man troligen missar vändande flyg och att man därför bör ha biljetten på ett bokningsnummer. Själv tycker jag det verkar otroligt att man med stor säkerhet skulle missa ett flyg med 35 minuters bytestid när SAS själva menar att 30 minuter är tillräckligt. Men det ska bli spännande att se.
 

intuition

Medlem
OK, då har jag gjort min flygning och tänkte bara rapportera tillbaka. (Det är en gamal tråd, så om någon undrar gällde detta alltså risken att inte kunna hinna byta mellan planen på en CPH-OSL-CPH med 35 minuters turn-around).

Inkommande plan som skulle serva SK462 var naturligtvis sent. Landade sent och hade sedan en långsam taxi till gate och ankom nästan 20 minuter sent. SK462 CPH till OSL lämnade gate 14 minuter sent och ankom till gate på OSL 12 minuter sent (efter en riktig höghastighets taxi!).

Med tanke på resonemangen ovan var jag klart lite nervös att det inte skulle fungera att ta SK463 tillbaka, men det var inga som helst problem. Transfer tilläts direkt till avgångshallen (dvs jag var inte hänvisad att gå upp en våning för att gå igenom transfer-security för att komma tillbaka till avgångshallen) och SK 463 var precis som normalt samma plan tillbaka, dvs lämnade från samma gate som jag ankommit till.

En intressant iaktagelse är hur förseningen uppstod. Det började med att OY-KBL som var planlagd för SK462 och SK463 redan på morgonen den 6 januari hade tekniska problem och kunde inte serva första flight för dagen i sin rotation. Man bytte in OY-KAM, som med viss försening sedan flög hela dagen på den rotationen som OY-KBL skulle ha haft.

Det betyder att SK inte gärna bryter sina rotationer, dvs har man swappat in ett nytt plan på en viss rotation så fullföljer man det. Så, eftersom SK462 och SK463 är i samma rotation är det högst osannolikt att man skulle byta plan mellan dessa två avgångar. Om inget tekniskt fel inträffar på OSL, så kommer den här flygkombinationen att servas av samma plan, dvs SK463 kommer "alltid" att avgå från samma gate som SK462 ankom till. Det gör att det här korta bytet är i stort sett riskfritt.
 
Toppen