Senaste nytt

Snabb fråga: silver till guld

Carl Franks

Ny medlem
Efter en tids uppehåll har jag börjat flyga oftare och kommer uppnå silver inom kort.

Min fråga är enkel men ett konkret svar har varit svårt att hitta. Min kvalificeringsår börjar och slutar i april. Räknas alla flygningar med SAS fr o m dagen jag uppnått silver som statusgivande mot guldnivån eller rensas dessa vid slutet av mitt nuvarande kvalificeringsår? Med andra ord, om jag flyger t ex 10 gånger som silver mellan idag och april, räknas dessa mot guldets 45 flygningar (tom april 2018) eller måste jag starta om efter april? Hoppas att ni hänger med och tackar för feedback!
 

Abbs

Medlem
Allting nollställs när din period avslutas, oavsett segment och baspoäng. Förutsatt att ingen grace period gäller(antar jag?).
 

Canadien

Medlem
Precis. Det nollställs alltid vid EB-årets utgång, men nollställs inte under EB-året när du uppnår nya nivåer inom EuroBonus.
 

Carl Franks

Ny medlem
Tackar för era snabba svar. För att vara tvärsäker på att jag hänger med:

1) alla statusgrundande resor fr o m dagen jag uppnår silver till slutet av mitt nuvarande kvalificeringsår försvinner hursomhelst i april (jag kommer inte flyga 45 gånger innan dess)
2) jag måste börja om och samla på mig 45 SAS-flyg från april 2017 till april 2018 för att hoppa upp till guld
 

Canadien

Medlem
Ja, och Ja. SAS har pratat om rollover points tidigare, men skulle inte tro att det kommer införas under 2016. Men du kan ju alltid hoppas. Rollover points innebär helt enkelt att de legs / points som skulle vara mellan silver och guld i ditt fall, överförs till nästa års intjäning. Hade du t ex flugit 4 legs efter du blev silver (och således inte uppnår guld) så skulle du i Maj 2017 börja på 4 ben iställetför 0.

Men som sagt, tror inte SAS implementerar detta iår, utan du får räkna med att bli nollad sista April.
 

Emme

Medlem
45 flyg låter ganska jobbigt om du inte åker mycket inom jobbet. Som privatperson är ett av de lättare sätten att skaffa AMEX Elite Premium och sedan göra 2 långresor i plus bokat under någon bra kampanj så är du uppe i dina 45k poäng :)
 

Carl Franks

Ny medlem
Bra feedback. Smart typer här. Vad gäller Amex Elite kommer jag ju redan vara silver. Borde kanske satsa mer på att nå 45k baspoäng än antalet flyg med SAS. Jag har bl a en resa till Australien nästa sommar att bita av. Inte busenkelt att reda ut fare class på eventuella flyg med *A dock...
 
Toppen