Senaste nytt

Snökaos i Sthlm idag 9 november

AABack2ARN

Medlem
Politikerna har redan bestämt sig vad de vill att svaret skall bli så de hittar helt enkelt de konsulter som svarar "rätt". Oavsett om det gäller sjukvård, dubbdäck eller andra praktiska saker som kalkylerna visar. :(
 

kaktusen

Medlem
Bussar har inte dubbdäck utan kör med all-round däck. Dessa levererar ganska bra i snö men är helt värdelösa när det är is. Precis likadant med bilar. När det är blixthalka och isbana på vägen är dubbdäck det enda som fungerar hyfsat.
 
  • Gilla
Reactions: SG

Nemo

Medlem
Bussar har inte dubbdäck utan kör med all-round däck. Dessa levererar ganska bra i snö men är helt värdelösa när det är is. Precis likadant med bilar. När det är blixthalka och isbana på vägen är dubbdäck det enda som fungerar hyfsat.
Det är ett val av däck som bussföretagen gör, och det påverkar körförmågan.

I nordnorska Tromsö tog den svenska bussoperatören Nobina över lokaltrafiken 2012. Tidigare användes dubbdäck på bussarna. Året runt hade de även en back med snökedjor i bussen som användes vid behov. Busstrafiken fungerade bra.
När svenska Nobina tog över använde Nobina regummerade året-runt däck. Det fungerade inte alls. Inte heller hade de snökedjor tillgängliga ("för trångt i hjulhusen" var ursäkten). Bussarna kanade än hit, än dit. Se video i länken.
I Tromsö sandar man inte gatorna. Man lär sig leva med vintern. Men svenska Nobina lever i föreställningen om att man måste sanda. Så Nobina byggde in en sandningsmaskin i bussarna. Det fungerade inte.

Lärdomen är att det visst går att ha busstrafik i en stad med mycket backar, mycket snö och mycket is. Om man bara anpassar bussen efter det. Annars blir det som i Sverige - ställa in trafiken så fort det är minsta risk för vinterväglag.

Problem för Nobina och Volvohybrider i Norge | Bussmagasinet og
VGTV og
VGTV
 

kaktusen

Medlem
Tack för det. Håller med till 100%. I Stockholm kan man kanske förstå all-round däck eftersom det oftast inte är blixthalka och mycket snö. I Umeå är dock klimatet lite annorlunda. Där är det myggfritt på vintern som norrlänningarna säger.
 

Abbs

Medlem
Nu är ju Nobina det största skämtet till företag som finns iofs, hyser inget annan än avsky för företaget :p Vill minnas att Stockholmstrafiken gick mycket bättre under Keolis (Nobina har ansvar för Södertörn och förmodligen mer av Stockholmsregionen).
 

Nemo

Medlem
Tack för det. Håller med till 100%. I Stockholm kan man kanske förstå all-round däck eftersom det oftast inte är blixthalka och mycket snö. I Umeå är dock klimatet lite annorlunda. Där är det myggfritt på vintern som norrlänningarna säger.
I Umeå är det sedan i sommar ny bussoperatör (Transdev) som ironiskt nog tog över efter Nobina
 
Toppen