Senaste nytt

SMS från SAS angående tid för incheckning till USA

ulagun

Medlem
Hoppas någon här på BC kan förklara vad nedanstående innebär rent praktiskt.

Fick SMS från SAS inför vår resa till Washington nu på fredag att pga nya regler från amerikanska myndigheter ska vi vara på flygplatsen (CPH) i extra god tid.
Har förgäves letat på SAS hemsida m.fl. ställen vad dessa nya regler innebär.
Dessutom vad menar SAS med "extra god tid" ? I min värld allt från två till fyra timmar.
Hade väl varit bättre med tidsangivelse i timmar istället.
 

ulagun

Medlem
Du ska svara på 7-8 ja/nej-frågor och få en stämpel på ditt boardingkort. Om resan börjar i CPH sker det i checkin, om du har transfer i CPH i gaten.

Räkna med att komma max typ en kvart tidigare än vanligt.

Många Tack för info.
Typiskt BC, konkret svar och inom två minuter. Men varför i hela fridens namn kunde inte SAS sända motsvarande information i sitt SMS o_O
Vi hade som sagt räknat med någon timma minst.

Lite OT kan jag undra varför dessa frågor inte finns med när man söker ESTA ?
 

mha321

Medlem
Många Tack för info.
Typiskt BC, konkret svar och inom två minuter. Men varför i hela fridens namn kunde inte SAS sända motsvarande information i sitt SMS o_O
Vi hade som sagt räknat med någon timma minst.

Lite OT kan jag undra varför dessa frågor inte finns med när man söker ESTA ?
Om de skrev en faktisk tid så skulle de säkert få en massa klagomål och hållas ansvariga. På det här sättet kvarstår det som ditt eget ansvar...

Frågorna handlar om den aktuella redan, esta gäller ju relativt lång tid. Det är helt olika typer av frågor.
 

Brandten

Medlem
Fick samma sms inför Chicago på lördag. Har fått det innan också och den extra tiden då tog 5 minuter (som nämnt ovan, några extra frågor bara).
 
När jag flög till USA senast, i december förra året, frågade de var vi skulle bo och en massa annat och man var väldigt noga med att skriva in allt korrekt i systemet. Jag t o m visade upp bokningsbekräftelsen från hotellet. Men det är ju ett halvår sedan.
 

Hachans

Medlem
När jag flög till USA senast, i december förra året, frågade de var vi skulle bo och en massa annat och man var väldigt noga med att skriva in allt korrekt i systemet. Jag t o m visade upp bokningsbekräftelsen från hotellet. Men det är ju ett halvår sedan.

Det var högst troligen för att du glömt/struntat i att fylla i APIS innan du kom till flygplatsen. Det hänger inte alls ihop med de nya frågorna som rör bagaget framförallt.

Fyller du i sånt innan blir processen smidigare för dig.
 
Vi fick detta sms i maj när vi skulle på vår resa till usa. Jag hade fyllt i allt på sas som gick att göra innan. Sen väl på plats vid check in så fråga dom lite om om väskorna. Sen var det vissa som blev utvalda och kollade igen innan man fick komma fram till gaten.
 

palmen

Moderator
Vi fick detta sms i maj när vi skulle på vår resa till usa. Jag hade fyllt i allt på sas som gick att göra innan. Sen väl på plats vid check in så fråga dom lite om om väskorna. Sen var det vissa som blev utvalda och kollade igen innan man fick komma fram till gaten.
De some blir utvalda i gate är se some fått SSSS på boardingkortet
 
Toppen