Senaste nytt

smekmånad - bila i norra Italien

Johan Gott

Medlem
Jag såg att ett förslag var att besöka Monza och det vill jag uppmuntra! Om man är man motorintresserad är det ju klassisk mark och jag tror man kan få köra sin egen bil runt banan vissa dagar (kanske inte aktuellt med hyrbil beroende på försäkring i och för sig...)
Monza-parken är också värd ett besök. Den är väldigt stor och väldigt fin!
 

RickardG

Medlem
Hej allihopa!!! tack för alla tips!! Nu har vi kommit på 2 rutter och vi har inte bestämt oss riktigt ännu. Vill jättegärna ha era tips. Vart/vilka hotell ska man bo på? Hur länge ska man vara på varje ställe? Vilka vägar ska man ta? Vilka ställen ska vi skippa och vilka ställen kan vi åka till istället? Vi vill gärna att det ska vara en så smidig väg som möjligt och att vi inte ska behöva stressa igenom allting. Vi kommer att vara där 3 veckor totalt. Har bifogat 2st rutter. TUSEN TACK för er hjälp!!
Jag väljer att ge några allmänna kommentarer, så kanske ni själva kommer fram till en lämplig rutt!

Venedig
Det är svårt att hitta en bra badort i närheten. Vattenkvalitén är inte den bästa och jag skulle hellre passa på att bo i stan, eller ännu hellre grannön Murano för mer genuin upplevelse.

Verona
Fin stad, men jag tycker en natt räcker. Försök passa på att boka in en konsert på den romerska amfiteatern, det är absolut en upplevelse.

Gardasjön
Välj inte mellan Sirmione eller Limone, övernatta på båda platserna (eller i Malcesine). Passa på att åka linbanan upp till Monte Baldo.

Alperna
Åk till Dolomiterna, övernatta i Moena. Vandra i dalen mot San Pellegrino, ger fin alpkänsla utan att särskilda skor eller kläder behövs.

Como
Ingen erfarenhet.

Monza
Ingen erfarenhet

Milano
Personligen tycker jag staden är en smula överskattad, överväg Bergamo istället.

Bra outlet finns vid motorvägen precis söder om Mantova om ni vill shoppa.

Florens
I mitt tycke en underbar stad, andra tycker den är förstörd av turismen. Jag har en del tips om ni väljer att stanna till där. Hotell skulle jag välja Hotel NH Porta Rossa.

Chianti, San Marino, Rimini.
Jag skulle överväga att ta mig mot liguriska kusten och besöka Cinque terre istället. Där för ni en bra kombination av romantik, god mat, fint vatten och vacker natur. Men det blir lite åt fel håll. Väljer ni istället att hålla er mot adriatiska sidan skulle jag skippa Rimini och ta en betydligt mindre ort i närheten (håll utkik efter reserapporter inom kort!). San Marino är fint men inte spektakulärt.
 

Sepideh

Medlem
Jag väljer att ge några allmänna kommentarer, så kanske ni själva kommer fram till en lämplig rutt!

Venedig
Det är svårt att hitta en bra badort i närheten. Vattenkvalitén är inte den bästa och jag skulle hellre passa på att bo i stan, eller ännu hellre grannön Murano för mer genuin upplevelse.

Verona
Fin stad, men jag tycker en natt räcker. Försök passa på att boka in en konsert på den romerska amfiteatern, det är absolut en upplevelse.

Gardasjön
Välj inte mellan Sirmione eller Limone, övernatta på båda platserna (eller i Malcesine). Passa på att åka linbanan upp till Monte Baldo.

Alperna
Åk till Dolomiterna, övernatta i Moena. Vandra i dalen mot San Pellegrino, ger fin alpkänsla utan att särskilda skor eller kläder behövs.

Como
Ingen erfarenhet.

Monza
Ingen erfarenhet

Milano
Personligen tycker jag staden är en smula överskattad, överväg Bergamo istället.

Bra outlet finns vid motorvägen precis söder om Mantova om ni vill shoppa.

Florens
I mitt tycke en underbar stad, andra tycker den är förstörd av turismen. Jag har en del tips om ni väljer att stanna till där. Hotell skulle jag välja Hotel NH Porta Rossa.

Chianti, San Marino, Rimini.
Jag skulle överväga att ta mig mot liguriska kusten och besöka Cinque terre istället. Där för ni en bra kombination av romantik, god mat, fint vatten och vacker natur. Men det blir lite åt fel håll. Väljer ni istället att hålla er mot adriatiska sidan skulle jag skippa Rimini och ta en betydligt mindre ort i närheten (håll utkik efter reserapporter inom kort!). San Marino är fint men inte spektakulärt.
 

Sepideh

Medlem
Jag såg att ett förslag var att besöka Monza och det vill jag uppmuntra! Om man är man motorintresserad är det ju klassisk mark och jag tror man kan få köra sin egen bil runt banan vissa dagar (kanske inte aktuellt med hyrbil beroende på försäkring i och för sig...)
Monza-parken är också värd ett besök. Den är väldigt stor och väldigt fin!
 

Sepideh

Medlem
Hej igen till er :) Nu börjar det att dra ihop sig. Vi har bestämt vår rutt...finally! tack för alla era tips! :) Kom gärna med era bästa hotelltips om ni har och vart man ska tänkas bo på följande olika ställen:
Florens
Chianti
Venedig
Verona
Valpolicella
Gardasjön
Comosjön
Milano

Glad påsk på er!!!
 

Mr Basic

Medlem
Ser otroligt trevligt ut, Italien är underbart! :)
Ett inlägg bara. :D
I Venedig går det alldeles utmärkt att bada på Lido, visst, vattnet är inte Thailandsblått men helt ok. Kanske lite kallt i maj/juni(jag vet ej).
Faan, nu blev man ju sugen på en liknande resa...... :cool:
Ser fram emot en reserapport ;)
 

Sepideh

Medlem
Jag väljer att ge några allmänna kommentarer, så kanske ni själva kommer fram till en lämplig rutt!

Venedig
Det är svårt att hitta en bra badort i närheten. Vattenkvalitén är inte den bästa och jag skulle hellre passa på att bo i stan, eller ännu hellre grannön Murano för mer genuin upplevelse.

Verona
Fin stad, men jag tycker en natt räcker. Försök passa på att boka in en konsert på den romerska amfiteatern, det är absolut en upplevelse.

Gardasjön
Välj inte mellan Sirmione eller Limone, övernatta på båda platserna (eller i Malcesine). Passa på att åka linbanan upp till Monte Baldo.

Alperna
Åk till Dolomiterna, övernatta i Moena. Vandra i dalen mot San Pellegrino, ger fin alpkänsla utan att särskilda skor eller kläder behövs.

Como
Ingen erfarenhet.

Monza
Ingen erfarenhet

Milano
Personligen tycker jag staden är en smula överskattad, överväg Bergamo istället.

Bra outlet finns vid motorvägen precis söder om Mantova om ni vill shoppa.

Florens
I mitt tycke en underbar stad, andra tycker den är förstörd av turismen. Jag har en del tips om ni väljer att stanna till där. Hotell skulle jag välja Hotel NH Porta Rossa.

Chianti, San Marino, Rimini.
Jag skulle överväga att ta mig mot liguriska kusten och besöka Cinque terre istället. Där för ni en bra kombination av romantik, god mat, fint vatten och vacker natur. Men det blir lite åt fel håll. Väljer ni istället att hålla er mot adriatiska sidan skulle jag skippa Rimini och ta en betydligt mindre ort i närheten (håll utkik efter reserapporter inom kort!). San Marino är fint men inte spektakulärt.

Hej, vi kommer att flyga till Florence och vara där 1-2 nätter. Ge oss gärna dina bästa tips på must-dos och restauranger =)
 

RickardG

Medlem
Hej, vi kommer att flyga till Florence och vara där 1-2 nätter. Ge oss gärna dina bästa tips på must-dos och restauranger =)
Sevärdheter:
Skippa Uffizi, enorma köer, som mycket annat i Florens, och i mina ögon inte värt väntetiden. Något som definitivt är värt lite extra väntan och/eller pengar (det går ofta att köpa sig förbi köerna) är att komma upp på kupolens tak. Klocktornet är trevligt, men ska ni välja är kupolen en betydligt bättre upplevelse.

Marknaden tycker jag är överskattad, likaså kyrkorna San Lorenzo och Santa Croce di Firenze. Santa Maria Novella är vacker utifrån och den bör ni se, och i närheten finns ett av världens äldsta apotek, Officina Profumo Farmaceutica di Santa Maria Novella, som definitivt bör ses.
Galleria dell'Accademia är värt väntan/kostnaden. Inte så mycket för David-statyn, vilken i och för sig är ett mästerverk, men mer för Michelangelos halvfärdiga Prigioni.
Hoppa över Palazzo Pitti och Boboli-parken, men ta mer än gärna en promenad upp till Piazzale Michelangelo, helst framåt kvällen då man kan se hela staden bada i kvällsljus. Kolla öppettiderna för kyrkan Miniato al Monte som ligger vid samma plats.

Mat och dryck:
Glass - det är definitivt värt att ta sig till Rivareno på gatan Borgo degli Albizi. Hur mycket god italiensk glass jag än ätit är denna gelateria något utöver det vanliga.
Mat - är ni inte rädda för rött kött ska ni absolut testa bistecca Fiorentina. Räkna med att den på sin höjd bara varit framme och nosat på stekbordet som hastigast. Annars bör ni testa friterade zucchiniblommor om det är säsong. Vildsvin är annars en av stadens specialiteter, testa gärna tillsammans med t.ex. tagliatelle.
Jag som gillar vin äter gärna på mindre vinbarer som dessutom lagar fantastisk mat, men på beskostnad va att det är ont om sittplatser och menyn är begränsad. Mina två favoriter i Florens är Pitti Gola e Cantina och
ZeB Gastronomia – Zuppa e Bollito
samt
Le volpi e l'uva
 
Toppen