Senaste nytt

smekmånad - bila i norra Italien

Sepideh

Medlem
Hej allihopa!

Jag och min blivande har aldrig varit i Italien (jag vet det är chockerande) och vi hade tänkt ha vår smekmånad i Italien. Rättare sagt bila i norra delarna av Italien. Vi kommer att vara där i 2,5 vecka och kommer att åka i slutet av maj (28-29 maj 2017). Vi vill kunna få till Rom, Venedig, Gardasjön, Comosjön och Valpolicella-områderna och alla ställen ni tycker att vi måste se!

Det ideala vore ifall vi kunde få till en bra rutt där vi kan kombinera kultur, mat och vin och solsemester i ett. Vi har tänkt flyga ner ifrån Stockholm och hyra en bil på plats och sen flyga tillbaks.

Alla tips är välkomna!

Tusen tack för hjälpen!
 

Palazzi

Medlem
Hej!

Det blir säkert en smekmånad av toppklass ☺

En sak jag rekommenderar är dock denna, om det är just angivna områden ni ämnar besöka:
Rom tycks ligga geografiskt avsides från era övriga resmål. Bila mellan de andra angivna platserna o ta snabbtåget ner till Rom sen.
Vägen från Milano till Rom är inte vidare rolig om man inte gör små avstickare. Denna lösning kommer dock ta mycket tid i anspråk.
Ta norra Italien med bil, tåg ner till Rom o sedan bil/tåg igen genom Sorrento o Amalfikusten.

Utresa från Arlanda till Milano eller Venedig o sedan hem från Rom.
Rekommenderar Milano då det är 5 flygbolag som flyger dit i år (Easyjet, Ryanair, SAS, Norwegian o Primera Air).

Det ni borde se på resan är, enligt mitt tycke: Comosjön (främst Bellagio), Gardasjön, Valpollicella (bra idé...hade jag inte tänkt på), Bergamo (läs min artikel på BC) o Venedig (alltid otroligt).
Sedan Rom, amalfikusten...kanske Capri.


Trevlig resa!
 

pswe

Medlem
Hej allihopa!

Jag och min blivande har aldrig varit i Italien (jag vet det är chockerande) och vi hade tänkt ha vår smekmånad i Italien. Rättare sagt bila i norra delarna av Italien. Vi kommer att vara där i 2,5 vecka och kommer att åka i slutet av maj (28-29 maj 2017). Vi vill kunna få till Rom, Venedig, Gardasjön, Comosjön och Valpolicella-områderna och alla ställen ni tycker att vi måste se!

Det ideala vore ifall vi kunde få till en bra rutt där vi kan kombinera kultur, mat och vin och solsemester i ett. Vi har tänkt flyga ner ifrån Stockholm och hyra en bil på plats och sen flyga tillbaks.

Alla tips är välkomna!

Tusen tack för hjälpen!

Låter härligt!

Jag hade valt bort Valpolicella och istället satsat på vin i Piemonte runt Alba, (tänk Barolo, Barbaresco etc)
Har ofta använt agriturismo.it för att hitta boende.
Spara Rom till en separat resa när ni firar ett år istället.
Har flera gånger kombinerat flyg till Milano med vin i Piemonte och bad i Ligurien. Längs kusten runt San Remo finns bra bad och mysiga små städer (blandat med riktiga turistfällor så leta noggrannt). På vägen kan man då dessutom försöka fynda på den stora outleten som ligger ca halvvägs från Milano.

Trevlig resa!
 

RickardG

Medlem
Instämmer med övriga, Rom passar inte riktigt in här. Annars skulle jag skippa Valpolicella och istället ta en avstickare till Dolomiterna när ni ändå är vid Gardasjön. Kör till Trento för en lunch där, och kör sedan i i dalen för att besöka Cavalese, Moena, Canazei m.fl.
 

Arnel

Medlem
En sak jag inte visste när vi bilade genom Italien, just norra Italien, var att det finns olika zoner där biltrafik inte får framföras om man inte är boende i området eller i vissa fall inte alls. Jag fick hem en bot på x antal euro, minns inte exakt belopp.

Sök på "Entered the limited traffic area" eller liknande på Google så kommer du förstå vad jag menar.
 
Flyg till Milano och kanske stanna där en natt för mode. La Scala och Il Duomo.
Ta bilen från Milano till Santa Margherita (Ligurien, lite öster om Genua & Rapallo) och stanna ett par nätter i en liten överkomligt lyxig badort med 50-talskänsla (finns två riktigt bra hotell). Lite kul bilväg dit om man gillar höjdskillnader ;-)
Kör ned till La Spezia och ta en tågtur till Cinque Terre byarna.
Sväng förbi Pisa och titta på tornet på vägen till Florens där ni borde stanna minst en natt.
Kör upp till Garda, kanske stanna till vid Modena, lapa lite sol och kanske ta en båt-tur.
Fortsätt till Verona med operan och (Romeo &) Julia staty & balkong, Venedig är ju ett måste om man inte varit där.

Como har jag inte varit vid, Bergamo är en trevlig liten stad om ni drar direkt österut från Milano. Rom behöver en tre, fyra dagar minst, men ta tåg eller flyg dit i stället för att bila. Inte så kul att köra bil i Rom heller...
 

Sepideh

Medlem
Tusen tack för alla tips!!! Ni är grymma!!! Jag återkommer gärna med en tänkt rutt så får ni komma med era bästa hotelltips till oss :)
 

Jönsson

Medlem
Skulle satsa på Toscana. Där finns maten, naturen och de vackra städerna. Utgå från Milano. Besök Pisa, det uråldriga Lucca med sin ringmur, kanske en avstickare till Bagni di Lucca med de gamla romerska varmbaden och bergen. Vackra Florence är oförglömligt med sina konstskatter. Fantastika Sienna, vinsluttningarna i Chianti, listan kan göras lång.
 

Sepideh

Medlem
Hej allihopa!!! tack för alla tips!! Nu har vi kommit på 2 rutter och vi har inte bestämt oss riktigt ännu. Vill jättegärna ha era tips. Vart/vilka hotell ska man bo på? Hur länge ska man vara på varje ställe? Vilka vägar ska man ta? Vilka ställen ska vi skippa och vilka ställen kan vi åka till istället? Vi vill gärna att det ska vara en så smidig väg som möjligt och att vi inte ska behöva stressa igenom allting. Vi kommer att vara där 3 veckor totalt. Har bifogat 2st rutter. TUSEN TACK för er hjälp!!
 

Attachments

  • Italien-rutt (florence-vägen)2.pdf
    79,9 KB · Visningar: 542
  • Italien-rutt (venedig-vägen)2.pdf
    78,8 KB · Visningar: 483
Toppen