Senaste nytt

Smartaste rutten till Seattle?

Agö

Medlem
Några anledningar som är krångligare med byte i US jämfört med t ex Zürich eller Frankfurt.

1) Bagage måste plockas ut och förtullas och sedan checkas in igen under bytet
2) Immigration i US gör det omöjligt med korta 1h-byten. (Zürich går fint med ännu kortare tid)
3) I princip alltid en helt annan terminal för inrikesresan i US så långa promenader för att ta sig mellan ankomst/avgång
4) Alltid ny reguljär säkerhetskontroll på inrikesterminalen i US, med oberäknelig kösituation. Inom EU är det antingen ingen alls (Zurich) eller en dedikerad transfer security som oftast är <5 min kö.
5) Kassa inrikeslounger istället för helt OK lounger i Europa
6) svårt att undvika codeshare på anslutningsflygen i US (om man bokar t ex SAS online)
7) Långa anslutningar i narrowbody inom US istället för kort anslutning i narrowbody i EU.
8) Ska man inte till US utan t ex Kanada eller Mexico så är det helt bortkastat med immigration


Sedan finns det några enstaka fördelar som t ex att det i US ofta går många senare plan om man missar en anslutning, medan det vid byte i EU kan bli nästa dygn.

Vilka fördelar ser du med byte i US jämfört med att ta en direktflight från Europeisk bytesflygplats?
Borde göras till "Canadiens åtta budskap till transferresenären". Spot on.
 

Alf

Medlem
Förutom alla åtta anledningar som @Canadien listar känner jag inte alls för ett byte med allt det innebär efter en lång atlantflygning då man är trött och vill till hotellet och vila så snart man kan. Undviker till varje pris byte i USA.

Ser fram emot pre clearance i Arlanda innan avresa till USA. Tar hellre två timmar extra på Arlanda än i USA. Då blir det åtminstone som att byta mellan i inrikesflyg i USA och det är ju lite enklare.
 

mha321

Medlem
Förutom alla åtta anledningar som @Canadien listar känner jag inte alls för ett byte med allt det innebär efter en lång atlantflygning då man är trött och vill till hotellet och vila så snart man kan. Undviker till varje pris byte i USA.

Ser fram emot pre clearance i Arlanda innan avresa till USA. Tar hellre två timmar extra på Arlanda än i USA. Då blir det åtminstone som att byta mellan i inrikesflyg i USA och det är ju lite enklare.

Alla är vi olika :)

I grund håller jag med om argumenten, men det finns alltid mycket ner att väga in. Såsom när på dagen det går.. Eller naturligtvis hur lång själva anslutningen är - inte kul att byta på ostkusten vid flight till västkusten tex. Men är det bara en timmes hopp.

Om man flyger i business är dessutom domestic first inom USA normalt en mycket bättre produkt än business inom Europa, till och med ner på ganska små regional jets.

Jag själv ser tex absolut inte fram emot pre clearance på Arlanda. 2 timmar extra på Arlanda, och säkerligen utan lounge på den sidan om man känner systemet där rätt låter värdelöst. Och det är väldigt länge sedan jag varit ens i närheten av 2 timmar vid immigration i USA. Sedan de fått ordning på maskinerna tar det sällan speciellt lång tid på en flygplats där maskiner finns och det blir fler och fler.

Under de senaste 5 åren tror jag bara jag haft riktigt lång kö en gång, det var med Lufthansa i sfo. I USA då - när jag kommit in med pre clearance från Kanada har jag varit med om rejält mycket längre köer många gånger (tipset för att undvika dem verkar vara att flyga från Ottawa - där har de så lite flighter till USA att det sällan är kö). Och har har svårt att tro att Sverige/Swedavia skulle betala för procentuellt sett mer personal än tex Toronto gör, med tanke på hur relativt sätt då flighter det är.
 
Toppen