Senaste nytt

Smartaste rutten till Seattle?

Nemo

Medlem
IMG_2169.PNG
Med Lufthansa riskerar du inte att hamna i 6h ekonomi inrikes USA.
Hittade Eklass ut och Nklass hem för 12900. Om du ringer in och bokar kan du nog få Eklass även hem för ca 500 SEK extra. Du bör då få 5200*1.5=7800 eurobonus per atlantflygning, plus anslutningarna till Frankfurt som i Yklass bör ge 2*1250p. Totalt 18100p

Sas plus saver enl Dr Miles förslag är lite svårare att gissa eftersom det är codeshare, men SAS-delen ger 9000*1.25 EBGbonus = 11250p
Tror knappast du får business inrikes på United, utan en halvhög ekonomiklass vilket borde ge ca 4300p EWR-SEA-ORD, totalt 15550p

Så jag hade siktat på Lufthansa om det är poäng du vill ha, och slippa åka långa sträckor inrikes i US ekonomi, och slippa göra immigration i samband med byte på ditresan.

Eklass har tidigare gått fint att uppgradera för 35000 eurobonus via star alliance upgrade, när det finns award-space tillgängligt på flighten (I-klass). Nu var det ett tag sedan jag gjorde det senast så det kanske har stoppats.
E-klass longhaul både ut och hem, Y-klass shorthaul. Lufthansa 10.431 SEK.
 

Nemo

Medlem

agehall

Medlem
Alltså, varför tycker folk det är jobbigt att ha connection i USA? Om man ska till USA kan det tillochmed vara en fördel att ha en connection där!
 

ekf

Medlem
Alltså, varför tycker folk det är jobbigt att ha connection i USA? Om man ska till USA kan det tillochmed vara en fördel att ha en connection där!
Antagligen för att tiden som immigration tar är väldigt oberäknelig och man därigenom riskerar att missa sitt anslutande flyg, som ibland kan vara sista för dagen...?
 

Canadien

Medlem
Alltså, varför tycker folk det är jobbigt att ha connection i USA? Om man ska till USA kan det tillochmed vara en fördel att ha en connection där!

Några anledningar som är krångligare med byte i US jämfört med t ex Zürich eller Frankfurt.

1) Bagage måste plockas ut och förtullas och sedan checkas in igen under bytet
2) Immigration i US gör det omöjligt med korta 1h-byten. (Zürich går fint med ännu kortare tid)
3) I princip alltid en helt annan terminal för inrikesresan i US så långa promenader för att ta sig mellan ankomst/avgång
4) Alltid ny reguljär säkerhetskontroll på inrikesterminalen i US, med oberäknelig kösituation. Inom EU är det antingen ingen alls (Zurich) eller en dedikerad transfer security som oftast är <5 min kö.
5) Kassa inrikeslounger istället för helt OK lounger i Europa
6) svårt att undvika codeshare på anslutningsflygen i US (om man bokar t ex SAS online)
7) Långa anslutningar i narrowbody inom US istället för kort anslutning i narrowbody i EU.
8) Ska man inte till US utan t ex Kanada eller Mexico så är det helt bortkastat med immigration


Sedan finns det några enstaka fördelar som t ex att det i US ofta går många senare plan om man missar en anslutning, medan det vid byte i EU kan bli nästa dygn.

Vilka fördelar ser du med byte i US jämfört med att ta en direktflight från Europeisk bytesflygplats?
 
Toppen