Senaste nytt

Smartaste rutten till Seattle?

Hej,

Behöver ta mig till Seattle 7-9 Maj och funderar på lämpligaste rutten. Jobbet pröjsar inte business i detta fall men om premium economy inte är för dyrt (relativt economy) kan jag boka det.

Jag resonerar lite såhär, har dock inte räknat siffror ännu:

1. Boka SAS Plus via Chicago och hoppas på uppgradering (med poäng). Jag är EBG.
2. Boka Lufthansa PE och strunta i uppgradering. Behöver nog få till bokningsklass G eller E i så fall för att få till bra poängintjäning.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm eller Göteborg (måste dock komma till Stockholm på hemresan)
  2. Var är din destination? Seattle
  3. När vill/behöver du resa ut? 6 Maj (ej flexibelt)
  4. När vill/behöver du komma hem? Flexibelt, måste vara i Seattle 7-9 Maj.
  5. Hur länge vill du vara borta? --
  6. Hur många personer som skall resa? 1 Vuxen
  7. I vilken kabinklass? --
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) 10.000 SEK
  10. Vad är det viktigaste för dig? Poängintjäning, komfort, uppgraderingsmöjligheter, tid

Hur hade ni gjort denna resa? Samt, några bra öltips @palmen?

Mvh
 
Med SAS måste du vara borta till Lördagen/ Söndagen efter, eftersom du reser ut på en Söndag och de kräver 6 nätter eller lördagsnatt för att det ska bli prisvärt (under 15k i Plus)

Tack för svaret! Jag skulle kunna vara borta 6 nätter, behöver bara ta ut 1 semsterdag för det (pga kristi himmelsfärd)
 

Dr. Miles

Expert
Det här är över din budget men SAS via Newark på utresan och via Chicago på hemresan i SAS Plus.


Screenshot20180209 02 SK.png


Jag vet inte i vilken kabinklass man hamnar i på United flight när man bokar United operated flight med SKxxxx flightnummer i P klass.
P klass på United är för Business class (inrikes First, om det är tvåkabins konfig) men det är ingen garanti att man hamnar i Business class.
 

Canadien

Medlem
Med Lufthansa riskerar du inte att hamna i 6h ekonomi inrikes USA.
Hittade Eklass ut och Nklass hem för 12900. Om du ringer in och bokar kan du nog få Eklass även hem för ca 500 SEK extra. Du bör då få 5200*1.5=7800 eurobonus per atlantflygning, plus anslutningarna till Frankfurt som i Yklass bör ge 2*1250p. Totalt 18100p

Sas plus saver enl Dr Miles förslag är lite svårare att gissa eftersom det är codeshare, men SAS-delen ger 9000*1.25 EBGbonus = 11250p
Tror knappast du får business inrikes på United, utan en halvhög ekonomiklass vilket borde ge ca 4300p EWR-SEA-ORD, totalt 15550p

Så jag hade siktat på Lufthansa om det är poäng du vill ha, och slippa åka långa sträckor inrikes i US ekonomi, och slippa göra immigration i samband med byte på ditresan.

Eklass har tidigare gått fint att uppgradera för 35000 eurobonus via star alliance upgrade, när det finns award-space tillgängligt på flighten (I-klass). Nu var det ett tag sedan jag gjorde det senast så det kanske har stoppats.
 

Canadien

Medlem
Jag har testat några olika och fastnat för Sas till SFO och sedan vidare. Lite kortare inrikesben också slipper du byta i helvetet-på-jorden (Chicago).
Från Stockholm är ju isåfall ARN-LAX-SEA bättre. Finns för 11843 SEK ut Söndag hem Lördag Fortfarande byte i US vilket är trist.

Lufthansa har fördelen att den faren jag beskrev ovan funkar för Söndag-Torsdag t ex. Med SAS så kostar Sön-Torsd 14171 SEK (via LAX)
 

AABack2ARN

Medlem
Åtminstone förr var det nästan alltid billigare att resa till Seattle än till Vancouver (pga konkurrens?). Vet inte hur det är idag dock.

Nu vet jag inte hur du ska bo. Men kolla upp vad hotell kostar de dagar utöver vad jobbet betalar. För jag antar att de inte kommer betala alla nätter, eller?
 

Nemo

Medlem
Beroende på vart man ska, vad man ska göra och prisläget i övrigt kanske man kan överväga att flyga in till Vancouver istället, och ta hyrbil två timmar till Seattle?

Åtminstone förr var det nästan alltid billigare att resa till Seattle än till Vancouver (pga konkurrens?). Vet inte hur det är idag dock.

Nu vet jag inte hur du ska bo. Men kolla upp vad hotell kostar de dagar utöver vad jobbet betalar. För jag antar att de inte kommer betala alla nätter, eller?
Vad sägs om att boka via Vancouver? Boka på Air Canada hemsida med (*host*) codeshare Lufthansa. Stockholm - Frankfurt - Vancouver - Seattle. Premium economy ~ 10.500 SEK 6-11maj. 100% intjäning till Eurobonus.
 
Toppen