Senaste nytt

Smärtfri övergång från Miles&Smiles Gold till SAS Eurobonus?

Carolinka

Ny medlem
Nyligen återflyttad till Sverige och nu med dilemmat att jag tydligen numera inte är berättigad till Fast Track i Arlanda & Kastrup när jag flyger SAS trots att jag har Gold hos Star Alliance med Miles&Smiles. Fast track personalen på Arlanda brukar vara barmhärtiga och släppa igenom mig men jag hörde att de ska installera spärrar istället - och de kommer alltså inte låta mig passera.

Jag har två år kvar på mitt Turkish Airlines Miles&Smiles och är i överlag väldigt nöjd med servicen jag fått hos dem. Men nu bor jag alltså i Sverige igen. Och har även skaffat ett Amex Eurobonus Premium kort som jag ska samla poäng på att flyga för och ser fram emot min voucher - men hur gör jag för att så smärtfritt som möjligt gå över? Och är det ens smart att göra det? Har även guld hos Alitalia som jag numera knappt flyger med, men SAS är ju rätt tydliga med att inte göra status matchningar...

Jag flyger ofta och skulle nog kunna dra ihop tillräckligt med SAS enkelflyg till en guldstatus på ett år - men detta skulle alltså innebära flera månader av att flyga utan lounge, fast track etc. - och man har ju vant sig vid att äta frukost på Arlanda när man flyger till Köpenhamn för morgonmöte..

Ringde Eurobonus kundservice för att fråga och de var inte särskilt hjälpsamma utan sa bara "det är ett lojalitetsprogram, så du måste flyga med oss för att få status" ..jag är trogen alliansen och flyger nästan uteslutande med SAS nu - men vill inte ge upp bekvämligheterna i flera månader bara för att gå över till ett program som mest verkar bli sämre och sämre.

Tips? Tankar? Rekommendationer? Ska jag bara stanna med Turkish?
 

Carolinka

Ny medlem
Måste vara kort med status reggat på boardingkortet för att komma in i loungen. På arlanda scannar man bara sitt boardingpass för att komma in.
 

johhenrik

Medlem
Måste vara kort med status reggat på boardingkortet för att komma in i loungen. På arlanda scannar man bara sitt boardingpass för att komma in.
Fast det finns ju personal att prata med, så det kanske kan lösa saken? Finns lite rapporter här om att de kräver samma FF-program på biljetten som det man använder till loungen, men det är ju bara prova en gång. Något annat alternativ finns ju inte.
 
Jag hade nyligen mitt A3*G status på boardingkortet men kom ändå inte in genom skannern. Efter att ha skannat kortet också kom jag in. Jag tyckte jag nyligen läste ett inlägg i en annan diskussion där det rekommenderades precis så här, men egen erfarenhet har jag inte (jag hade ju samma FFP på både biljetten och kortet).

Annars kan du försöka att inte sätta något FFP på biljetten alls och göra retroclaim till Eurobonus. Då är risken dock högre att poängen hamnar i M&S, om du skannat det kortet vid loungen.
 

Avgeek

Medlem
Köp ett Eurobonus Guld (det får du iofs inte göra på detta forum, men finns andra ställen). Kostar väl 4-5k, så har du EBG och kan njuta av förmånerna på en gång?
 

Canadien

Medlem
Jag hade nyligen mitt A3*G status på boardingkortet men kom ändå inte in genom skannern. Efter att ha skannat kortet också kom jag in. Jag tyckte jag nyligen läste ett inlägg i en annan diskussion där det rekommenderades precis så här, men egen erfarenhet har jag inte (jag hade ju samma FFP på både biljetten och kortet).

Annars kan du försöka att inte sätta något FFP på biljetten alls och göra retroclaim till Eurobonus. Då är risken dock högre att poängen hamnar i M&S, om du skannat det kortet vid loungen.
Man kan be loungepersonalen att lägga in ditt Eurobonus ordentligt i bokningen när du lämnar loungen, så bör du ha hyffast hitrate på att få in poängen rätt.
 

jsn

Medlem
Jag flyger ofta och skulle nog kunna dra ihop tillräckligt med SAS enkelflyg till en guldstatus på ett år - men detta skulle alltså innebära flera månader av att flyga utan lounge, fast track etc. - och man har ju vant sig vid att äta frukost på Arlanda när man flyger till Köpenhamn för morgonmöte..
Boka och flyg Plus tills du nått EBG?
Alternativt ta kontakt med någon typ av kundrelationer (dvs back-office support till kundtjänst) och beskriv ditt nuvarande resemönster och att du kommer fortsätta flyga SAS och fråga om du inte skulle kunna få till en matchning?
 
Toppen