Senaste nytt

Slutar SAS flyga direkt till Miami efter mars 2019?

MDM

Medlem
Flög ARN-CPH-MIA och MIA-CPH-ARN för 2 veckor sedan.
Fullt i Business och Plus dit/hem och 70% i GO.

Lyssnade på ett samtal som gatepersonalen hade med resenär som blev nedgraderad från PLUS till GO att SAS har konstant överbokat i business och plus vilket är ett angenämt problem för bolaget men att det tyvärr alltid drabbar någon, samt att linjen har galet mycket frakt.

Förhoppningsvis är det rätt förutsättningar för att den ska få fortsätta.
 

robjoh08

Ny medlem
Märkligt. Hittar OSL-MIA igen från 25 nov och CPH-MIA från 27 nov. Hela november i övrigt tomt på direktflighter. Känns orimligt att det skulle vara fullbokat under fem veckor, 11 månader i förväg??
 
Märkligt. Hittar OSL-MIA igen från 25 nov och CPH-MIA från 27 nov. Hela november i övrigt tomt på direktflighter. Känns orimligt att det skulle vara fullbokat under fem veckor, 11 månader i förväg??
Nä inte orimligt alls.
SAS släpper inte award på alla dagar och inte allt som ev kommer finnas direkt vid 330 dagars gränsen.
Lite, kanske inget släpps vid 330 dagar, lite eller inget släpps kanske senare, finns inga garantier. Dom kanske släppte några award men någon var snabbare än dig och tog dom. Inte bara du som vill åka direkt.
SAS är ute efter att tjäna pengar, inte ge bort platser gratis.
Finns inget som säger att dom ska ha award till alla sina destinationer...
Bara för att det finns platser till salu betyder det inte att det ska finnas award bland dom.
Man får hålla koll och leta, leta och leta.
Det är sällan så enkelt att man bara kan gå in och hitta direkt det man vill ha, det krävs oftast lite arbete, planering och lite tur.
 

robjoh08

Ny medlem
Nä inte orimligt alls.
SAS släpper inte award på alla dagar och inte allt som ev kommer finnas direkt vid 330 dagars gränsen.
Lite, kanske inget släpps vid 330 dagar, lite eller inget släpps kanske senare, finns inga garantier. Dom kanske släppte några award men någon var snabbare än dig och tog dom. Inte bara du som vill åka direkt.
SAS är ute efter att tjäna pengar, inte ge bort platser gratis.
Finns inget som säger att dom ska ha award till alla sina destinationer...
Bara för att det finns platser till salu betyder det inte att det ska finnas award bland dom.
Man får hålla koll och leta, leta och leta.
Det är sällan så enkelt att man bara kan gå in och hitta direkt det man vill ha, det krävs oftast lite arbete, planering och lite tur.

Förlåt, var otydlig. Nu menade jag att det inte finns vanliga biljetter heller. Att EB-biljetter förekommer oregelbundet är jag helt med på, men att det skulle vara helt fullt på alla direktflighter så gott som hela november redan nu vore förvånande. Har flugit MIA i oktober de tre senaste åren och planen har haft rätt gott om tomma säten.
 
Last edited:
Förlåt, var otydlig. Nu menade jag att det inte finns vanliga biljetter heller. Att EB-biljetter förekommer oregelbundet är jag helt med på, men att det skulle vara helt fullt på alla direktflighter så gott som hela november redan nu vore förvånande. Har flugit MIA i oktober de tre senaste åren och planen har haft rätt gott om tomma säten.
Ok, ja enligt experflyer verkar det ske saker efter mars finns inga rena sas flyg, varken med mellan landning eller direkt
 

robjoh08

Ny medlem
Ok, ja enligt experflyer verkar det ske saker efter mars finns inga rena sas flyg, varken med mellan landning eller direkt

Linjen ligger ju nere under sommarhalvåret (till förmån för Boston) men öppnar igen i oktober. Så det är som sig bör. Hela oktober finns det direktflighter både från OSL och CPH - med god tillgänglighet på vanliga biljetter - men de slutar tvärt sista veckan i oktober för att åter finnas tillgängliga från sista veckan november. Och det är det jag tycker är märkligt. Visst, det KAN vara fullt så gott som hela månaden, redan, och då är knappt lönt att fortsätta leta award. Som du är inne på så vore det ju direkt dumt att i så fall släppa eventuella avbokade till EB. Jag tycker dock att det är en märkligt stor skillnad i bokningstryck mellan månaderna eftersom det är långt förbi höstlovet.
 

Carl

Medlem
Det är väl samma maskin som slingas CPH-MIA-OSL-MIA osv.
Kan det vara ett planerat underhåll montro?
Skulle varit bra om nya A359 kom lite tidigare än beräknat isf men det är väl ganska osannolikt
 

B380-9 XWB

Medlem
Bumpar denna tråd då jag kikar på resor under 2020.

SAS hemsida säger direkt från Arlanda, Oslo eller Köpenhamn året om men jag finner inga direktflyg från Skandinavien efter en snabb titt i maj nästa år.

”Med SAS kan du boka direktflyg Miami och USA tur och retur från Stockholm, samt från/via Köpenhamn och Oslo året runt. Välj den avgång som passar din kalender samt resebudget bäst och njut av en härlig semester i en underbar amerikansk storstad. Boka flyg Miami tur och retur redan idag!”
Flyg Miami tur och retur för en fartfylld semester | SAS

Hur ska man tolka detta?

Skulle gärna flyga direkt med SAS då jag precis som OP föredrar att slippa ett byte i USA samtidigt som poängintjäningen till MIA är betydligt bättre än EWR.
 

Hachans

Medlem
Bumpar denna tråd då jag kikar på resor under 2020.

SAS hemsida säger direkt från Arlanda, Oslo eller Köpenhamn året om men jag finner inga direktflyg från Skandinavien efter en snabb titt i maj nästa år.

”Med SAS kan du boka direktflyg Miami och USA tur och retur från Stockholm, samt från/via Köpenhamn och Oslo året runt. Välj den avgång som passar din kalender samt resebudget bäst och njut av en härlig semester i en underbar amerikansk storstad. Boka flyg Miami tur och retur redan idag!”
Flyg Miami tur och retur för en fartfylld semester | SAS

Hur ska man tolka detta?

Skulle gärna flyga direkt med SAS då jag precis som OP föredrar att slippa ett byte i USA samtidigt som poängintjäningen till MIA är betydligt bättre än EWR.

Om du tittar på sommartidtabellen för i år så ser du att de inte flyger till Miami på somrarna, så jag skulle tippa på att du får tolka det så.
 
Toppen