Senaste nytt

SL till Arlanda 2013?

Dr. Miles

Expert
Det är synd att A-Train är ett hinder för att Arlanda flygplats ska kunna nå utsläppsmål.
Det är kontraproduktivt att införa avgifter för bussar/tåg för att A-Train har monopolavtal till 2040.
 

Chrille

Medlem
Halva priset med pendeltåg jämfört med Arlanda Express.
Halva tiden med Arlanda Express jämfört med pendeltåg.
Om man nu ska till Sthlm City vill säga.


Tillägg: För oss som reser sträckan t o r minst en gång i veckan blir faktiskt månadskort på SL (1090 kr) en bra deal. :eek:
 
Last edited:

Morgan

Medlem
Enligt Trafikverkets tågplan kommer resan ta 37 minuter. Tåget stannar på samtliga pendeltågsstationer (förutom Märsta såklart, eftersom man svänger av mot Arlanda innan)

Avgångstider från Stockholm C: 39 och 09 varje timme, ankomst 16 respektive 46.
Avgångstider från Arlanda C: 14 och 44, ankomst 51 och 21.

Sen är det såklart inga tåg på natten.
 

Palazzi

Medlem
"– Det kommer också att gå att köpa ett vanligt 30-dagarskort med ett tillägg på 300 kronor för den som åker ofta till Arlanda, säger Johan von Schantz, teknikdirektör på SL"

Det låter riktigt bra!
 

Chrille

Medlem
Det är dyrare än dagens 60 kr! Vad tänker de?
Dom tänker sig en höjning av perrongavgiften. Det är klart att det här blir ett hot mot Arlanda Express.

En fundering:
Hur många av oss åker SJ, t ex Uppsala-pendeln redan idag? Är ju egentligen ett bättre alternativ än pendeltåg för den som ska från City till Arlanda eller vice versa.
 

Dr. Miles

Expert
En fundering:
Hur många av oss åker SJ, t ex Uppsala-pendeln redan idag? Är ju egentligen ett bättre alternativ än pendeltåg för den som ska från City till Arlanda eller vice versa.

Den som går varje halvtimme trafikerar via Märsta och inte passerar Arlanda. Men finns det andra regelbunden trafik via Arlanda som jag inte vet?
 

Ola Z

Medlem
Vinnare är framför allt de som bor/arbetar längs järnvägslinjen norr om Stockholm och som idag inte är betjänta av att Arlanda Express och Flygbussarna endast avgår från City eller St Eriksplan.

Det är inte alla som har centrala Stockholm som start/slutmål för resan. Det har jag länge försökt förklara för de som skryter om hur bra det är att SJ Snabbtåg stannar på Stockholm C :) Det är ingen tillfällighet att många reseintensiva företag etablerat sig norr om staden.

En helt annan femma är att den spårbundna kollektivtrafiken byggt sin egen trafikinfarkt genom att samla det mesta kring en bytespunkt - Stockholm C.
 
Toppen