Senaste nytt

Skyways lägger ner Göteborg-Umeå

011430121

Medlem
Har alltid undrat hur GOT-BHX har fungerat lönsamhets mässigt.

ARN-BHX är väl minst 8 år sedan den försvann. Åkte den några gånger och maskinen var fullbelagd varje gång.
Flögs av Maersk på uppdrag av BA med en CRJ 200

Någon som vet hur CPH-BHX fungerar för SAS
Jag har aldrig hittat billiga priser till BHX med SAS
 

Johannes

Medlem
Got-Bhx denna linje jag åkt massor med gånger. Den fungerade pga av Astra då Zenica ligger i Birmingham Nerdragningar på Astra gör att linjen inte bär sig längre. Detta är min hypotes och har ingen källa mer än vad jag tror om detta.
 

twiggs

Medlem
Got-Bhx denna linje jag åkt massor med gånger. Den fungerade pga av Astra då Zenica ligger i Birmingham Nerdragningar på Astra gör att linjen inte bär sig längre. Detta är min hypotes och har ingen källa mer än vad jag tror om detta.

Detta är helt korrekt. Fanns en tid för kanske sådär 8 år sedan då flygbolaget Maersk UK gick över till att bli Duo vilka flög två gånger om dagen mellan GOT och BHX. I samma veva började City Airline flyga tre gånger dagligen. Såklart höll bubblan med fem flyg dagligen inte så länge, men tre avgångar med CF fanns kvar under en längre tid. Sen blev det två och nu för inte så länge enbart en avgång om dagen. Den mesta av passagerarna stod Astra för.
 
Skyways har beslutat att lägga ner linjen Göteborg-Umeå, anledningen uppges vara för dålig lönsamhet enligt Skyways VD Peter Browall. Den 2 maj går den sista avgången på sträckan.

Kvar på sträckan blir nu Malmö Aviation som flyger linjen med ett kort stopp på Bromma.

Källa: Västerbottens-Kuriren

Ett tillägg till inlägget och det är att Peter browall är CCO vilket betyder Chief Communications Officer eller på svenska blir det informationschef, VD på Skyways är Mikael Wångdahl.
 

MarcusC

Medlem
Skyways känns ekonomiskt pressade.City hade ju avtal med många storföretag frågan är om dessa tröttnat på Skyways och bokar annat?
Rykten går dock att FlyBe tittar på BHX-GOT (kanske även MAN-GOT)
 

Palazzi

Medlem
Skyways känns ekonomiskt pressade.City hade ju avtal med många storföretag frågan är om dessa tröttnat på Skyways och bokar annat?
Rykten går dock att FlyBe tittar på BHX-GOT (kanske även MAN-GOT)

Håller helt med.
Måste också säga att jag är imponerad över Flybe Nordics satsning... Trodde inte att de skulle få ekonomin att gå ihop, men verkar ju fungera utmärkt.

Linjer till Storbritannien från GOT skulle kännas som ett naturligt steg i deras expansion (de flyger ju redan till GB från Bergen).

Jag gillar även att de har en statisk prissättning. Skönt att veta att en T/R BMA-OSL går på 800kr T/R etc..

Flygupplevelsen är väl kanske mindre rolig, även om jag har en viss fäbless för turboproppar (väcker barndomsminnen :D)
 
Toppen