Senaste nytt

Skyways i konkurs

widde

Medlem
Kanon, har bokat och betalt fyra biljetter till Halmstad denna vecka med första avresa idag.
Självklart tog dom inte AMEX så det betalades med mitt DanskeBank-kort. Ringde banken och fick kalla handen.

Vad ska jag göra?
 

forastero

Medlem
Gotlandsflyg ökar turlistan

Gotlandsflyg arbetar just nu brett tillsammans med sina operatörer och samarbetspartners på att hyra in ytterligare flygplan och besättningar för att kunna erbjuda de passagerare som strandats möjlighet att kunna resa till och från Gotland.

– Vi kommer inom någon dag att i samarbete med NextJet lägga till extra turer, framför allt på Arlanda. Vi återkommer inom kort med besked om när de första turerna kan lyfta från Visby. Vår förhoppning är att så många som möjligt av de som vill resa mellan Visby och Stockholm inom de närmaste dagarna ska kunna göra det trots Skyways konkurs, avslutar Ola Mattsson.

Återstår att se hur långsiktigt det är.
 

fcl

Medlem
Hur realistiskt vore det med en tidig SJ Snabbtågsavgång som ersättning för Köpenhamnsflyget från Östergötland?

Jag antar att de flesta som idag flyger från Östergötland till Köpenhamn ansluter till andra flyg och då kan utnyttja KLM från Linköping och Finnair från Norrköping. Detta gör att tåget dels kan ta hand om de som ska till Köpenhamn före kl 09:00 samt utgöra komplement vid längre resor.

Första tåget idag (utgår från Stockholm):

06:29 Norrköping
06:54 Linköping
10:07 Kastrup

Eftersom restiden Norrköping - Kastrup är 3:40 så skulle det bli:

05:00 Norrköping
05:30 Linköping
08:40 Kastrup

Givet inget försening(!) så hinner man då med flyg som går 09:40 (med flyrail.se's resegaranti). Realistiskt så kanske man ska räkna med de flyg som går kl 10:00 och senare.

Hoppas att SJ räknar på detta och att det visar sig att det lönar sig att övernatta ett X2000 i Norrköping.
 

Jacob

Medlem
Sverigeflyg meddelar i en pressrelease att man försöker öka trafiken på främst tre existerande linjer:

*Arlanda-Visby (Gotlandsflyg)
*Arlanda-Halmstad (Kullaflyg i samarbete med Nextjet)
*Bromma Halmstad (Kullaflyg)

Dessutom startar Flysmåland linjen Växjö-Arlanda.

Några andra linjer tittar de inte på i nuläget enligt deras kommunikationsansvarig. Allt fokus ligger på att säkra ovanstående linjer.
 

bstark

Medlem
Lite tur i oturen att man är så seg på att boka, annars hade man nog suttit med en City-biljett nu för sommaren.
Något överraskad är jag allt, även om man inte borde vara förvånad över att det blev konkurs.
Det var väl inte länge sedan Skyways gjorde nån form av remake.
 

erc

Medlem
Hoppas innerligt på att få läsa något positivt om Karlstadlinjerna.

Realistiskt är det tyvärr ett faktum att Karlstad har goda tågkommunikationer med Oslo, Stockholm och Göteborg. Avståndet till de tre städerna är ungefär detsamma, ca 30 mil, vilket är lite för kort för att motivera flyget för resor till städerna. Både tåg och bil är ofta i praktiken effektivare. Det är dock behovet av feederlinje till ARN (och möjligen även CPH) som finns.
 
Toppen