Skyways öppnar linjen Bromma-Köpenhamn

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Kristofer, 2 Oktober 2011.

1. Kristofer

Kristofer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bromma får återigen en förbindelse med Köpenhamn när Skyways startar en ny linje i slutet av oktober. Den nya rutten trafikeras tre gånger dagligen med en Fokker 50. Även Cimber och Flybe Nordic har planer på att starta trafik mellan Bromma och Kastrup.

Källa: Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Bromma

2. Alf

Alf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det verkar inte så genomtänkt att tro att denna linje skall bli någon succé. Att flyga F50 är så långt från komfort man kan komma, det är bara Metron som är sämre. Jag skulle inte sätta mig i en F50 när det är samma tidsperspektiv på att åka ut till ARN och sätta sej ett bättre flygplan. Då menar jag inte komforten på benutrymme, det är lika illa i de flesta ekonomiklasser utan buller och skrammel. Skyways borde åtminstone satsat på jet om det skall bli någon fart på linjen. Jag tror den är borta till nästa år.

1 person likes this.
  3. gdaily

gdaily Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Men Bromma > Arlanda alla dagar i veckan.

4. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Jag tycker det borde kunna funka. F50 är förstås obekväm men fördelen och tidsbesparingen med BMA kan vara stor. Ser de bara till att de får fungera som feeder för anslutningar i CPH har de nog en möjlighet. Är de smarta så lägger de tidtabellen så att avgång är strax efter någon avgång från ARN, förutsatt att ankomsttid i CPH är samma kommer de då alltid komma först i sökresultat.

5. Kristofer

Kristofer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Men kommer de lyckas få interlineavtal med SAS tro? Ganska tveksamt va?

6. tourist

tourist Medlem

JZ interlajnar redan med SK (både biljetter och bagage).

7. Kristofer

Kristofer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Aha - så det är på samtliga linjer? Trodde det bestämdes från fall till fall.

8. vicce

vicce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Svårt att säga om denna linje kommer bli succé. Har de bra priser på biljetterna så kan det mycket väl gå vägen. Gäller bara att de passar in så att det finns en hel del anslutningsflyg i Köpenhamn att välja på med andra bolag.

9. twiggs

twiggs Medlem

BMA öppnar klockan 07:00. Flygtid i en F50 mellan BMA och CPH lär säkert vara 90-100 minuter enligt tidtabell. Alltså kan första planet från Stockholm landa först vid 08:30 i bästa fall. Med en anslutningstid på 30-45 minuter innebär det att man först kan flyga vidare vid 09:00–09:15(–09:25).

På samma sätt på returen. BMA stänger klockan 22:00 vilket innebär att anslutande plan måste vara tidtabellslagda för att landa senast klockan (19:35–)19:45–20:00 på CPH. Detta gör att endagsresor från Stockholm ut i Europa inte riktigt fungerar med denna nya linje. Från Europa till Stockholm då?

Det går men tidtabellen måste förstås anpassas för att täcka in avgångar. Avgång tidigast 10:00 från CPH mot BMA! Framme är man i sådana fall strax innan lunch.

Nej, jag tror faktiskt mest på resande från Stockholm till trakterna kring CPH för denna linje.

10. tourist

tourist Medlem

Tidigare i år hade jag anledning att fråga Skyways om deras interline-avtal och fick då det här svaret:

SKYWAYS HAS INTERLINE AGREEMENT WITH THE FOLLOWING AIRLINES:
    SK - 117 - SCANDINAVIAN AIRLINES
    HR - 169 - HAHN AIR
    KL - 074 - KLM
    OS - 257 - AUSTRIAN
    AY - 105 - FINNAIR (NOT VIA CPH)
    FI - 108 - ICELAND AIR
    KF - 142 - BLUE 1
    AF - 057 - AIR FRANCE
    JK - 680 - SPANAIR
    Lufthansa - 220 - LUFTHANSA
    AB - 745 - AIR BERLIN

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!