Senaste nytt

Skytrax World Airline Awards 2012

Jacob

Medlem
Lite väl svepande kanske att påstå att andra ofta har förutfattade meningar om alla andra bolag än sina favoriter. Det är inte sant och får det låta som om man inte kan skapa sig en realistisk bedömning då objektiviteten är borta. Nej, alla har inte testat 69 flygbolag, men dom är inte sämre testare för det.
Naturligtvis inte, det finns många utmärkta testare på BC.se. Men har man exempelvis ett SAS guldkort tror jag de flesta huvudsakligen håller sig till Star Alliance och gör det förmodligen av en anledning. Därmed kan man säkert göra en bra bedömning av flygbolagen i Star Alliance medan det bli svårare att göra en bedömning av kanske BA, Finnair eller Air France där bedömningen troligtvis blir baserad på vad man sammantaget läst och hört från andra och den personliga erfarenhet man har (som förmodligen är begränsad).

Det är inget konstigt med det, så gör vi alla. Man kan förvisso ha en helt korrekt uppfattning men det blir fortfarande inget bra underlag för en rättvis bedömning i en seriös ranking.

Om man inte vill riskera att få samma dåliga rykte som Skytrax bör man nog kunna uppvisa en bra metodik.
 

Dr. Miles

Expert
Det här är inget med Skytrax att göra men jag vill höra vad ni tycker.

Japansk resetidning AB Road har gjort en enkät om bästa flygbolag. (Google Translate)
Resultat av 2012 blev så här:

  1. Singapore Airlines
  2. Emirates
  3. ANA
  4. Lufthansa
  5. Air Busan (Sydkoreansk LCC. Bas i Busan[PUS].)
  6. Japan Airlines
  7. Air New Zealand
  8. THAI
  9. Virgin Atlantic
  10. Asiana Airlines
Men seriöst, LCC på femte plats? Före Japan Airlines och Asiana? Cathay Pacific är inte ens med på top 10. :eek:
 

henrik l

Medlem
Som sagt, var i h-e har dom gjort av Cathay. Det kan vara intressant att veta vem och hur de har frågat. Skytrax får ju en hel del välförtjänt kritik här, men dom försöker ju i alla fall göra en uppdelning mellan klasser bl a.

Man kan ju faktiskt genom lite mera avancerade undersökningsmetoder få fram en slags betalningsvilja hos kunden för olika dimensioner av en tjänst och skulle på den vägen kunna trixa sig fram till en ranking av flygbolag. Men tror att verken de som gör,eller än mera de som beställer undersökningarna vet vad de beställer.
 

Magino

Medlem
Helt otroligt att flygbolag har hänvisat till sin Skytrax ranking i reklam. Lite som att säga "killen på internetforum säger att vi är ett helt ok flygbolag".

Är väl inte så konstigt att de gjort det, kan ju liknas vid hur videofilmer stoltserar med hur hur många plus en person på Aftonbladet gav dem. Finns det ens något annat rankingsystem av flygbolag än det som Skytrax har?
 

Fredrik

Medlem
Men seriöst, LCC på femte plats? Före Japan Airlines och Asiana? Cathay Pacific är inte ens med på top 10. :eek:

Air Busan har jag testat och kan ge ett betyg. Två flighter på runt 45 minuter mellan GMP och PUS vilka var som att åka buss(eller flyga SAS). Inget märkvärdigt alls.

Jag kan dock tänka mig att japanska kvinnor i Fukuoka, Osaka och Tokyo uppskattar direktflyget till Shinsegae i Busan(världens största varuhus)
 

Dr. Miles

Expert
Det verkar som även kineserna är tveksam mot Skytrax beslut av Hainan Airlines som "The Best Airline in China 2012".
Jag kunde läsa en hel rad kritiska kommentarer till nyhetsartikeln.

F. ö. 1:
Det är mycket märkligt att MIAT Mongolian Airlines(OM) är med på listan "The Best Airline in China 2012". :confused::confused:

F. ö. 2:
Asiana Airlines fick "Best Airline in Asia 2012" priset och Singapore Airlines som tvåa.
Men när man kollar alla delkategorier under "BEST BY CABIN" hittar man inte någon kategori som Asiana Airlines är före Singapore Airlines, förutom "The World's Best Economy Airline Seats". Vilken logik?:confused::eek:
 
Toppen