Senaste nytt

Skyteam vs Star Alliance i Asien

MartinH

Medlem
Från Dr. Miles
"Själv avstod jag att statusmatcha den här gången. Jag hade (har) inga planer att flyga med Skyteam flygbolag.
Jag undviker som sagt China Southern och China Eastern så mycket det går i Kina..."


På grund av kommande status med Flying Blue (förhoppningsvis!) så öppnar det sig nu mer möjligheter för flyg i Asien. T.ex. så är China Eastern ofta bra mycket billigare än något *A mellan Kina och Japan, även ok pris till Australien. Billigast möjliga (ekonomi) med mycket bagage och lounge access handlar det om nu.

Så frågan lyder, varför skall man inte välja det billigare flyget med t.ex. China Southern eller China Eastern? Är det nån avgörande skillnad i komfort/säkerhet/service/etc?

Tack!
 
Last edited:
Så frågan lyder, varför skall man inte välja det billigare flyget med t.ex. China Southern eller China Eastern? Är det nån avgörande skillnad i komfort/säkerhet/service/etc?

Tack!
Kanske kulturen/sättet/regler som företag från vissa regioner tillämpar till folk från/i vissa regioner kan skilja sig ifrån vad man som en kund är van till. ;)
Folk kan undvika att resa med vissa flygbolag av olika skäl, för vissa är det sättet de behandlar sina anställda, för vissa är det hur man behandlar kunder med en viss ursprung, service, avsaknad av regelverk i landet företaget kommer ifrån, avsaknad av kunskap, kulturskillnad hos anställda, språkkunskaper, fördomar och beteende hos typisk klientell...
Hoppas det var inte för kyptiskt ;)
 

pep

Medlem
China Southern og China Eastern kan give gode oplevelser. Men deres eco+ er/synes ikke pengene værd. Dertil kommer at deres reviews på SKYTRAX (undskyld agehall, jeg ved det provokerer dig!) er meget blandede, hvor andre selskaber i regionen synes mere konsistente og er generelt bedre, især på economy!
 

Jacob

Medlem
Kinesiska flygbolag i största allmänhet är väl inget att bli upphetsad över. Skyteam är dock väldigt starka i Kina, inte minst med China Southern som är ett av världens största flygbolag med närmare 400 flygplan. När det gäller Skyteam och Kina ska inte heller glömmas Shanghai Airlines (numera något slags dotterbolag till China Eastern) som i alla fall är det trevligaste kinesiska flygbolag jag testat.

I östra Asien finns även Korean Air och China Airlines (hemmavarande i Taiwan, inte Kina som man kan tro). Båda är alldeles utmärkta flygbolag även om China Airlines från min erfarenhet verkar ha lite problem med punktligheten ibland.

Jag har inte testat China Southern långflyg men har det definitivt på agendan (inte minst A380) efter att ha sett denna reserapport från deras business class:
LAX-CAN A380 Business Class CZ 328 — Trip Reports Forum | Airliners.net
 

Dr. Miles

Expert
På grund av kommande status med Flying Blue (förhoppningsvis!) så öppnar det sig nu mer möjligheter för flyg i Asien. T.ex. så är China Southern ofta bra mycket billigare än något *A mellan Kina och Japan, även ok pris till Australien. Billigast möjliga med mycket bagage och lounge access handlar det om nu.

Så frågan lyder, varför skall man inte välja det billigare flyget med t.ex. China Southern eller China Eastern? Är det nån avgörande skillnad i komfort/säkerhet/service/etc?

Jag avstår China Southern (CZ) och China Eastern (MU) i Kina för att de tenderar att bli försenade ofta och längre tid än Air China enligt min erfarenhet. I Beijing använder de lite sunkigare terminal 2. (F.ö. på Beijing terminal 2 kan man se många exotiska flygbolag om man gillar planespotting.)

Jag har ingen erfarenhet av China Southern utrikes men jag har erfarenhet av China Eastern utrikes.
Toaletten på China Eastern flighten mellan Bangkok och Shanghai var ett av vidrigaste jag har sett på ett flygplan.

Korean Air (KE), China Airlines (CI) och förmodligen Vietnam Airlines (VN) är inget fel på när det gäller servicen, trots att jag har inte flugit med de flygbolagen, jag har hört gott om deras service.
 

Ubbe

Medlem
Rent generellt så är det i mina ögon en regel att. Man väljer inte det billigaste alternativet vid resor eller boende i asien. Man vill inte ha det billigaste alternativet.
 

Dr. Miles

Expert
Last edited:

Henry

Medlem
Jag avstår China Southern (CZ) och China Eastern (MU) i Kina för att de tenderar att bli försenade ofta och längre tid än Air China enligt min erfarenhet. I Beijing använder de lite sunkigare terminal 2. (F.ö. på Beijing terminal 2 kan man se många exotiska flygbolag om man gillar planespotting.)

Jag har ingen erfarenhet av China Southern utrikes men jag har erfarenhet av China Eastern utrikes.
Toaletten på China Eastern flighten mellan Bangkok och Shanghai var ett av vidrigaste jag har sett på ett flygplan.

Korean Air (KE), China Airlines (CI) och förmodligen Vietnam Airlines (VN) är inget fel på när det gäller servicen, trots att jag har inte flugit med de flygbolagen, jag har hört gott om deras service.

Dock så anländer jag nog hellre till T2 än T3 på PEK - känns som att man kan spara oerhört mycket tid på det ibland.

När jag tittat på biljetter i Asien så har nog China Eastern alltid haft lägst pris, men extremt långa layovers på PVG eller KMG (om jag inte minns fel), vilket gjort att jag valt flyga CA.
 
Toppen