Skyteam vs Star Alliance i Asien

Diskussion i 'Skyteam' startad av MartinH, 30 Januari 2013.

  1. MartinH

    MartinH Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Från Dr. Miles
    "Själv avstod jag att statusmatcha den här gången. Jag hade (har) inga planer att flyga med Skyteam flygbolag.
    Jag undviker som sagt China Southern och China Eastern så mycket det går i Kina..."


    På grund av kommande status med Flying Blue (förhoppningsvis!) så öppnar det sig nu mer möjligheter för flyg i Asien. T.ex. så är China Eastern ofta bra mycket billigare än något *A mellan Kina och Japan, även ok pris till Australien. Billigast möjliga (ekonomi) med mycket bagage och lounge access handlar det om nu.

    Så frågan lyder, varför skall man inte välja det billigare flyget med t.ex. China Southern eller China Eastern? Är det nån avgörande skillnad i komfort/säkerhet/service/etc?

    Tack!
     
    Last edited: 30 Januari 2013
  2. stewigriffin

    stewigriffin Medlem

    Ort:
    NYC
    Kanske kulturen/sättet/regler som företag från vissa regioner tillämpar till folk från/i vissa regioner kan skilja sig ifrån vad man som en kund är van till. ;)
    Folk kan undvika att resa med vissa flygbolag av olika skäl, för vissa är det sättet de behandlar sina anställda, för vissa är det hur man behandlar kunder med en viss ursprung, service, avsaknad av regelverk i landet företaget kommer ifrån, avsaknad av kunskap, kulturskillnad hos anställda, språkkunskaper, fördomar och beteende hos typisk klientell...
    Hoppas det var inte för kyptiskt ;)
     
  3. pep

    pep Medlem

    China Southern og China Eastern kan give gode oplevelser. Men deres eco+ er/synes ikke pengene værd. Dertil kommer at deres reviews på SKYTRAX (undskyld agehall, jeg ved det provokerer dig!) er meget blandede, hvor andre selskaber i regionen synes mere konsistente og er generelt bedre, især på economy!
     
    1 person likes this.
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    Kinesiska flygbolag i största allmänhet är väl inget att bli upphetsad över. Skyteam är dock väldigt starka i Kina, inte minst med China Southern som är ett av världens största flygbolag med närmare 400 flygplan. När det gäller Skyteam och Kina ska inte heller glömmas Shanghai Airlines (numera något slags dotterbolag till China Eastern) som i alla fall är det trevligaste kinesiska flygbolag jag testat.

    I östra Asien finns även Korean Air och China Airlines (hemmavarande i Taiwan, inte Kina som man kan tro). Båda är alldeles utmärkta flygbolag även om China Airlines från min erfarenhet verkar ha lite problem med punktligheten ibland.

    Jag har inte testat China Southern långflyg men har det definitivt på agendan (inte minst A380) efter att ha sett denna reserapport från deras business class:
    LAX-CAN A380 Business Class CZ 328 — Trip Reports Forum | Airliners.net
     
    1 person likes this.
  5. Jag avstår China Southern (CZ) och China Eastern (MU) i Kina för att de tenderar att bli försenade ofta och längre tid än Air China enligt min erfarenhet. I Beijing använder de lite sunkigare terminal 2. (F.ö. på Beijing terminal 2 kan man se många exotiska flygbolag om man gillar planespotting.)

    Jag har ingen erfarenhet av China Southern utrikes men jag har erfarenhet av China Eastern utrikes.
    Toaletten på China Eastern flighten mellan Bangkok och Shanghai var ett av vidrigaste jag har sett på ett flygplan.

    Korean Air (KE), China Airlines (CI) och förmodligen Vietnam Airlines (VN) är inget fel på när det gäller servicen, trots att jag har inte flugit med de flygbolagen, jag har hört gott om deras service.
     
    1 person likes this.
  6. Rent generellt så är det i mina ögon en regel att. Man väljer inte det billigaste alternativet vid resor eller boende i asien. Man vill inte ha det billigaste alternativet.
     
  7. Last edited: 4 Januari 2014
  8. bjolib

    bjolib Medlem

    Finns det någon aktuell lista med Fifth Freedom flygningar i Asien? Har sökt på nätet utan att hitta...
     
  9. Henry

    Henry Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Dock så anländer jag nog hellre till T2 än T3 på PEK - känns som att man kan spara oerhört mycket tid på det ibland.

    När jag tittat på biljetter i Asien så har nog China Eastern alltid haft lägst pris, men extremt långa layovers på PVG eller KMG (om jag inte minns fel), vilket gjort att jag valt flyga CA.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×