Skulle dessa awards funka med SAS?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Avgeek, 8 Januari 2015.

  1. Avgeek

    Avgeek Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!
    Sitter just nu och försöker maxa användningen av miles och undrar om detta går att få igenom (har fått igenom liknande routings med TK, UA) men vet ej hur det funkar med SK. Kan någon kommentera på routings nedan? Poängen här är så många F-legs som möjligt, helst med Lufthansa såklart :)

    Routing 1:
    Indien - Australien (190k SK points), skulle man kunna flyga något sånt här?

    DEL-FRA Lufthansa F
    FRA - PEK Lufthansa F
    PEK-BKK TG F
    BKK-SYD TG F

    och tillbaka samma väg?

    Routing 2:

    Indien - Sydostasien (100k SK points), skulle man kunna flyga något sånt här?
    DEL-FRA Lufthansa F
    FRA - PEK Lufthansa F
    PEK-BKK TG F

    och tillbaka samma väg?

    Routing 3:

    Mellanöstern - Australien (200k SK points)

    DXB - FRA Lufthansa F
    FRA - PEK Lufthansa F
    PEK - BKK TG F
    BKK-SYD TG F

    och tillbaka samma väg?

    Routing 3:

    Mellanöstern - Sydostasien (150k SK points)
    DXB - FRA Lufthansa F
    FRA - PEK Lufthansa F
    PEK - BKK TG F

    och tillbaka samma väg?
     
  2. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Routing 1 funkar inte. Dels är det back-tracking, dels är du i 5 zoner (max 3)

    Routing 2 funkar inte. Dels är det back-tracking, dels är du i 4 zoner (max 3)

    Routing 3 funkar inte. Dels är det back-tracking, dels är du i 5 zoner (max 3)

    Routing 4 funkar inte. Dels är det back-tracking, dels är du i 4 zoner (max 3)


    Back-tracking innebär att du åker åt "fel håll" från startpunkten till destinationen. Vill du åka österut kan du inte börja med en lång sträcka västerut till FRA.

    Med EuroBonus får du bara ha transfer i startzonen och destinationszonen samt max en transfer (per riktning) i en tredje zon. Den tredje zonen får inte vara dyrare än destinationszonen (ett fåtal undantag finns).
     
    Brandten gillar detta.
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Sedan kan man ju glömma att boka detta med lite framförhållning eftersom Lufthansa F är involverat...
     
    simon_says91 gillar detta.
  4. perhording

    perhording Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Lånar tråden lite.
    Min bror fick nyligen nej från Tallin på en eurobonus + amex 2-4-1 till Australien, och jag sneglar på en liknande resa.
    Utresan ARN-CDG-BKK-BNE var förstås ok.
    Hemresan BNE-BKK-FCO-MUC-ARN var inte ok. Vad är felet här? Två byten i startzon (FCO-MUC) skall ju vara ok. Vad har vi missat?
     
  5. chazzie

    chazzie Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    När vi ändå är inne på validering av award-rutter =)

    Skulle routingen ARN-FRA/LHR/MUC-YYZ-SCL vara OK för en bonusresa Europa - Sydamerika? Vad jag ser är det den routing som fungerar för att ta sig till SCL med *A...
     
  6. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Hemroutingen borde vara OK. Rätt antal segment och i rätt zon. Är det någon transfer som är över 24 timmar? Här får SAS motivera varför...

    Kanske går. SAS kanske tycker att det är för långt och kräver en annan routing. Kolla med kundtjänst/chatt innan du letar platser så har du svart på vitt om det kommer att funka eller ej.


    Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
     
    Last edited: 25 Februari 2015
    perhording gillar detta.
  7. chazzie

    chazzie Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det ante mig att det kanske inte är så enkelt, men jag tror att tidsmässigt så var det enklaste lösningen, å andra sidan är routing med mellanlandning i Brasilien inte fel heller, dock lite mer av det goda via Toronto :D

    Det är inte aktuellt än, men när 140k ligger på kontot blir det nog Sydamerika i C, med Lufthansa eller AC gissningsvis...
     
  8. Jag vet inte om SAS har MPM (Maximum Permitted Mileage) krav eller ej men det totala flygavståndet av Stockholm-Frankfurt-Toronto-Santiago de Chile är 10.047 miles.

    Om SAS använder MPM+0%, det blir 9.819 miles mellan Stockholm-Santiago de Chile och i så fall ska det vara ogiltig routing
    Om SAS använder MPM+25% är 12.273 miles mellan Stockholm-Santiago de Chile och i så fall ska det vara OK.

    Kod:
    STOSCL-YY 25FEB15
    
    TICKETED POINT SURCHARGES APPLY.
    GI M 5M 10M 15M 20M 25M
    
    MPM AT 9819 10309 10800 11291 11782 12273
     
    Elberto gillar detta.
  9. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    SAS verkar ju ha någon form av MPM och/eller backtracking-check. Tyvärr inte publicerat hur de räknar :(
     
  10. perhording

    perhording Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Pratade med dem nu och de provade lägga in routingen BNE-BKK-FCO-MUC-ARN i systemet och det verkade ok. Konstigt att det blev nej tidigare, men de har ju gjort misstag förr har jag förstått.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×