Senaste nytt

Skräddare i Bangkok

nota bene

Medlem
Jag ägnade några år åt att sy upp kostymer, skjortor mm hos en skräddare i Bangkok och även om resultatet oftast var bra (vi pratar +300 kostymer) så vill jag dela @skogis uppfattning att om man är av någorlunda normal storlek så är det bättre att köpa färdigtillverkat i Sverige. Går man till tex MQ eller liknande så är materialet och snittet oftast bättre än det man får i Bangkok. Visst kan det finnas undantag men mina erfarenheter talar för att hellre köpa i Sverige.
Måste säga att detta är ett klart tänkvärt inlägg!

Jag studerade olika snitt mycket noga förra gången, och det förekommer ofta flera typer av snitt som vi är ovana vid i Europa, men som är vanliga i Asien. Det är mycket viktigt att vara påläst och veta vad man vill ha - annars kan det lätt bli fel eller konstigt. Lyssna inte bara på deras rekommendationer!

Jag brukar sy upp när det är off-season; senast i augusti förra året på Rajas som då gick att pruta till ca 1700 SEK och inkluderade provningar tills man var nöjd (i mitt fall 3 omprovningar) och tog 4 dagar. Går att få gjort snabbare om det inte krävs så många omprovningar.

Jag ger inte mycket för att gå till ställen som tar 3800 baht och har kostymen klar inom 24 timmar - det kommer aldrig att bli bra...
 

skogis

Medlem
I mitt fall kostade kostymen 19000 THB, så jag förväntade mig något bra. Eftersom de vet när man ska åka hem så försöker de ofta skjuta på provningarna för att det inte ska finnas tidsutrymme i slutet att kunna lösa eventuella "problem". Jag fick lägga 800kr på hemmaplan för att korrigera felen som gjordes.

Överlag så ska man inte ha en övertro på skrädderi. Visst, sakerna kommer sitta som en smäck passformsmässigt, men snyggt är det inte om man jämför med skärningen på Suitsupply, Oscar Jacobsson (+ andra märken i samma priskategori).
 

troligt

Medlem
Tom's Fashion tycker jag är bäst av dem jag provat (visserligen bara 3 olika, men har ändå lyssnat runt en del när jag varit i Bangkok). Det gick på 3-4 dagar från första tagninen av mått till färdig produkt levererad till hotellet. Pris minns jag inte tyvärr.
 

henrik l

Medlem
Väcker liv i den här tråden igen. Någon som känner till en bra "kopieringsskräddare" i Bangkok? Dvs som i mitt fall, jag har en sliten vinterrock i ull som jag gillar, man går till skräddaren och ber dom göra en kopia till ett facilt pris. När jag var i Hong Kong brukade jag ta mig till Lo Wo i Shenshen och Judy's tailor och be dom kopiera plagg som jag gillade, men som blivit slitna. Fick nya ullrockar för ca 1500 per styck och dom har hängt med i 6-7 år, men nu börjar dom bli slitna. När det gäller skjortor och byxor brukar jag gå till Tailor on Ten som har bra grejor, senast i november. Men som snål skaraborgare vill jag hitta något prisvärt alternativ som kan kopiera vinterrocken:D
 
Toppen