Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

Homer

Medlem
Problemet med sådana listor och jämförelser är att de saknar jämförelsen mellan de olika "spotkurser" bankerna använder sig av. Vissa gör egna "hemsnickrade" kurspåslag redan där och hävdar sedan att de inte tar någon växelkursavgift. Det finns garanterat ingen bank som växlar valuta helt utan avgifter. På ett eller annat sätt tar de ut en avgift. Men visst är det fortfarande skillnad på hur mycket de olika bankerna kan med att sno sina kunder på...

just precis, det är samma sak som växlingskontor som har en skylt på väggen där det står No Commission
i gengäld får man dålig kurs.


Jag noterade att 1,00 kr har reserverats på mitt Eurobonus MC som jag inte alls använt sedan det var trippel poäng,
någon har alltså testat om kortet fungerar, låt se vad om något mer händer.
 

Homer

Medlem
Jag skulle nog inte, som Homer, kunna vara kall nog att "vänta och se" när det gäller kontokorten.

Nu var de inte direkt att ligga på sängen och titta upp i taket som jag avsåg :)

Detta är förklaringen, jag hade glömt bort att jag provat att tanka med kortet.
Tankar normalt med Diners på ST-1, men för 4 veckor sedan fick jag meddelandet " tekniskt fel, försök senare"
Testade då även med MC och fick samma meddelande.

Vad jag förstår så gör automaterna ett testköp på 1kr för att kolla kortet, det kan även vara så att de genomför
ett komplett köp på 1 kr och efterjusterar beloppet till det verkliga när man tankat klart.
I det här fallet har det alltså uppstått något slags tekniskt fel och transaktionen har avbrutits efter att 1kr har
reserverats, och reservationen har därefter inte släppts.
 
Mest troligt gör de bara en auktorisering på 1 kr för att kontrollera kortet, och när de sedan gör settlement (vilket oftast görs som en batch på natten) och överför de faktiska transaktionerna så kommer beloppet där. Men det är ju ungefär vad du skrev :)
 

rob74

Medlem
En bekant till mig här i Kiruna har också blivit skimmad nu. Någon har köpt flyg hos Ryanair för över 6k samt något från SJ också...
Mig veterligen handlar vi inte på riktigt samma ställen här i stan. Själv misstänkte hon internetköp från USA. Men det är ju bara ren spekulation.
I de lugnaste vatten, osv... :(
 

rob74

Medlem
Fick förresten mitt "Emergency Replacement Card" från Amex idag, så det gick ju snabbt. Kortet gäller i en månad tills det nya ordinarie ställts ut. Har redan "testat" det och betalat en hel del utlägg genom det, men nu ska det väl inte trigga några varningar så här i första taget... Bara att hoppas att det inte är nåt lurt på de vanliga ställena jag handlar på, då. :rolleyes:
 

jumbooze

Medlem
Någon har skimmat mitt AMEX kort och flygit till Bryssel och ZRH och handlat takeaway på nätet.
Spärrat kortet idag och inväntar nytt...
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Mannen heter MR INGVARS KALNINS om det är falskt pass/ eller inte vet jag inte
Han flög BRU till ZRH och betalade 700+ EUR för den resan, innan dess flög han med SN till BRU
 
Toppen