Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

agehall

Medlem
Min Norske kollega får ett SMS varje gång hans kort används utomlands. Det verkar rätt smidigt då han även får beloppet i NOK i SMSet.
 

Traveller

Medlem
Tog ut pengar på en ATM i Guatemala.. När jag kom hem fanns ett uttag gjort i Canada samma kväll. Ringde Eurocard och det visade sig att någon tagit ut 14.000 kronor bara två timmar efter mitt uttag. Eurocard tog på sig det direkt och krediterade.
 

palmen

Moderator
Min Norske kollega får ett SMS varje gång hans kort används utomlands. Det verkar rätt smidigt då han även får beloppet i NOK i SMSet.

Har samma sak på mitt kontokort hos skandiabanken. Blev lite förvånad när man helt plötsligt fick ett sms när man tog ut pengar utomlands.
När funktionen kom var den även påslagen för alla köp man gjorde, så fort kortet användes kom ett SMS. Detta kunde man sedan välja om man ville fortsätta med, har för mig att det kostade 50 öre (eller något liknande) för varje SMS som skickades.
 

palmen

Moderator
Kanske man skulle göra ett reportage om olika kontokort/kreditkort (liknande som för resebyråer) för att se vilka kort som erbjuder vad. Är nog rätt tidskrävande och man får väl välja ut de mest vanligt förekommande korten i ett sådant test.
Vissa kort har ju valutapåslag när man tar ut utländsk valuta, andra har det inte. En del har uttagsavgift osv. Vore trevlgit att ha en större överblick på korten och se vad som erbjuder bäst värde när det ska användas i sverige och utomlands.

Kort exempel nedan.

Skandiabanken KontokortSkandiabanken KreditkortSkandiabanken ElectronkortICA Bankkort
Årskostnad240 kronro0 kronor240 kronor, gratis ungdom 13-19 år240 kronor, gratis ungdom upp till 21 år
Uttag bankomater SverigeJaJaJaJa
Uttag bankomat utomlandsJaJaJaJa
Valutapåslag köp utländsk valuta1,65%1,65%1,65%0%
Valutapåslag uttag utländsk valuta1,65%1,65%1,65%0%
Avgift uttag Sverige0 kronor1% av belopp, minst 30 kronor0 kronor0 kronor
Avgift uttag utomlands0 kronor1% av belopp, minst 30 kronor0 kronor0 kronor
Avgift betalning med kort0 kronor0 kronor0 kronor0 kronor
SMS-avisering uttagJa, över 300 kronor]Ja, över 300 kronorJa, över 300 kronor?
SMS-avisering köpJa, över 300 kronorJa, över 300 kronorJa, över 300 kronor?
Kostnad för SMS-avisering0,50 kr/SMS0,50 kr/SMS0,50 kr/SMS?
Regionspärr JaJaJa?
ReseförsäkringJaJaJaJa
 
Last edited:
Kanske man skulle göra ett reportage om olika kontokort/kreditkort (liknande som för resebyråer) för att se vilka kort som erbjuder vad. Är nog rätt tidskrävande och man får väl välja ut de mest vanligt förekommande korten i ett sådant test.
Vissa kort har ju valutapåslag när man tar ut utländsk valuta, andra har det inte. En del har uttagsavgift osv. Vore trevlgit att ha en större överblick på korten och se vad som erbjuder bäst värde när det ska användas i sverige och utomlands

Det går enkelt att jämföra de vanligaste kortens avgifter, tjänster och försäkringsvillkor HÄR på Kunsumenternas vägledning om bank och föräkring.
 

tourist

Medlem
Det går enkelt att jämföra de vanligaste kortens avgifter, tjänster och försäkringsvillkor HÄR på Kunsumenternas vägledning om bank och föräkring.

Tumme upp för detta, men det vore ännu bättre om SAS MC, DC och Amex samt BA Visa också stod med i listorna (men det går säkert att använda "vanliga" DC, AmEx samt EnterCard för de flesta jämförelser).
 

Alx

Medlem
Problemet med sådana listor och jämförelser är att de saknar jämförelsen mellan de olika "spotkurser" bankerna använder sig av. Vissa gör egna "hemsnickrade" kurspåslag redan där och hävdar sedan att de inte tar någon växelkursavgift. Det finns garanterat ingen bank som växlar valuta helt utan avgifter. På ett eller annat sätt tar de ut en avgift. Men visst är det fortfarande skillnad på hur mycket de olika bankerna kan med att sno sina kunder på...
 
Toppen