Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

palmen

Moderator
Bstark:
Vilka kort / utgivare erbjuder detta i Sverige?

Jag har haft det på alla kort från skandiabanken (betalkort/kreditkort) sedan 2 år tillbaka ungefär.

Som default är krotet bara öppet i europa, ska man resa någon annan stans får man låsa upp den zonen på en vald tidsperiod. Man kan även stänga europa-zonen tror jag om man vill så det bara fungerar i Sverige (och eventuellt Norden, itne stenkoll exakt på vilka val man kan göra).
 
Återigen det här med att köpa resor med någon annans kort: är det inte världens dummaste sak när man måste uppge ett riktigt namn som biljetten ska bokas i?
 

fly4fun

Medlem
Återigen det här med att köpa resor med någon annans kort: är det inte världens dummaste sak när man måste uppge ett riktigt namn som biljetten ska bokas i?

Jag tror att de flesta biljetter bokas till/från Afrika med avresa inom 1-3 dagar. När bedrägeriet väl är avslöjat så har personen redan rest. Kvar finns ett för och efternamn som inte säger så mycket.
 

palmen

Moderator
Polaren råkade ut för detta för något år sedan, någon i Dublin tog en business class med BA till London, köpte en blomsterbukett för n ågra tusen kronor och käkade på lyxrestauranger och flög hem senare på dagen.
AmEX ringde honom mer eller mindre direkt i och med att detta skiljde sig från det "normala" köpmönstret. Någon person levde gott en dag i alla fall.
 
Polaren råkade ut för detta för något år sedan, någon i Dublin tog en business class med BA till London, köpte en blomsterbukett för n ågra tusen kronor och käkade på lyxrestauranger och flög hem senare på dagen.
AmEX ringde honom mer eller mindre direkt i och med att detta skiljde sig från det "normala" köpmönstret. Någon person levde gott en dag i alla fall.
Afrika kan jag köpa, men den här personen måste ha funnits med i ett antal elektroniska register samt på tusentals övervakningskameror. Det kan väl inte vara så svårt om den brittiska polisen skulle vilja hitta någon?
 

palmen

Moderator
Afrika kan jag köpa, men den här personen måste ha funnits med i ett antal elektroniska register samt på tusentals övervakningskameror. Det kan väl inte vara så svårt om den brittiska polisen skulle vilja hitta någon?

Trolitgvis inte, ingen aning om vad som hände efteråt mer än att hans kort spärrades och han fick ett nytt nästa dag.
Antar att AmEX gör en anmälan om bedrägeri eller liknande och lämnar det till polisen för vidare utredning.
 
Toppen