Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

jumbooze

Medlem
AMEX ringde och frågade mig en gång om jag faktiskt köpte en flygbiljett till en person eller om det var något lurt.
Så de har en stor uppsättning av triggers i sin databas tydligen.
 

Kricka

Medlem
Amex triggade när jag gjorde mitt tredje automatuttag under en vecka i Thailand.
Efter ett snabbt samtal var frågan löst ! Känns som en extra trygghet att de är på
alerten.
 

rob74

Medlem
Kickar lite liv i denna tråd också, då jag nu har talat med Amex och de fattade beslutet att spärra kortet direkt.

http://www.businessclass.se/kreditkort/5932-felaktig-debitering-pa-amex-kortet.html#post67239

Det verkar helt enkelt som om någon har fått fatt i mina kortuppgifter och försökt köpa resor för uppemot 16.000 kronor.
Dels av Svenska Resegruppen AB (det köpet hade registrerats på kontot) och dels av Cheap Tickets (har inte registrerats).
Dessa båda köp ska ha gjorts samma dag, 13 juli.
Ett bedrägeriärende är nu upplagt och jag ska få ett temporärt ersättningskort, då jag behöver kortet pga en resa till veckan.
 

rob74

Medlem
Ja och man funderar ju på var någonstans kortinformationen snoddes från mig... Över disk eller på nätet.
 

bstark

Medlem
Fick nyligen veta att man kan spärra kort för olika geografiska zoner. Kände inte till att den fuktionen fanns. Hjälper kanske som lite extra skydd iallafall.
 
Den funktionen har vad jag vet inte funnits särskilt länge - kanske något år eller så.
Skulle säkert passa rätt många - t.ex. mina föräldrar som i stort sett aldrig reser - och när de väl gör det så växlar de resevaluta cash före avresa, dvs inga kortköp öht utomlands...
 
Toppen