Senaste nytt

Skimming - har ni råkat ut för det?

Ruthie

Medlem
Har ett Mastercard som ar kopplat till EBG som jag enbart anvander for fly och hotel. Upptackte av en slump i december att nagon bokat 2 flygbiljetter med TAM med mitt kort fo cirka 26.000 sek. Banken vagrade lamna ut uppgifter eftersom pengarna enbart var reserverade, inte dragna (och dom har som policy att inte "peka ut" nagon speciell sajt). Fick sjalv begara att dom sparrade och skickade ett nytt kort. Eftersom den skulle expira om 3 veckor bad jag dem skicka ett som gallde ett ar (hade redan uppfyllt nasta ars guldmedlemskap), men nix, det gick inte, fick ett nyt kort och 2 veckor senare ytteliggare ett nytt ;-)
 

gdaily

Medlem
Jag är imponerad av Amex, har blivit uppringd av dom två gånger:

De har ett bra system som kollar om en persons inköpsmöster ändras, och flaggar inköpen som suspekta då. Första gången var när jag använde mitt dåvarande jobbkort för att köpa 20 st Pizzor med ett kort som normalt bara används för hotell, flyg och tåg.

Andra gången var när jag bokade runt 10 olika flygresor för 10 olika personer på kort tid från olika håll i Europa med olika bolag mm för samling i Barcelona. Vid fjärde eller femte bokningen kom samtalet, och jag svarade att "jag är halvvägs klar, det kommer några till" så var det inga problem alls.
 

Dr. Miles

Expert
Min vän i Hong Kong som har HSBC Premier Visa får SMS varje gång kortets används utanför Hong Kong.

Det kanske lite jobbig när man befinner sig utomlands lång tid, men det kan vara bra funktion.
 

Patrik

Medlem
Jag är imponerad av Amex, har blivit uppringd av dom två gånger:

De har ett bra system som kollar om en persons inköpsmöster ändras, och flaggar inköpen som suspekta då. Första gången var när jag använde mitt dåvarande jobbkort för att köpa 20 st Pizzor med ett kort som normalt bara används för hotell, flyg och tåg.

Andra gången var när jag bokade runt 10 olika flygresor för 10 olika personer på kort tid från olika håll i Europa med olika bolag mm för samling i Barcelona. Vid fjärde eller femte bokningen kom samtalet, och jag svarade att "jag är halvvägs klar, det kommer några till" så var det inga problem alls.

Just bedrägeribiten är amex extremt bra på, ställer sig alltid (har aldrig hört motsatsen i alla fall) på kortinnehavarenssida.

Annat var det med OKQ8 VISA som jag skaffade när det var nytt, min fru fick en dubbeldragning från en affär och jag ringde och påpekade detta men de insisterade att det var mitt problem och att jag fick försöka lösa det med affären i fråga. Jag vart så paff att jag ringde upp igen för att hamna hos en annan handläggare (tänkte i min enfald att det var en ny stackare som inte visste hur det fungerade), men fick samma svar och hon vidhöll det när jag hade bett henne att kolla upp det.

...så det är som vanligt: Man får det man betalar för (OKQ8 VISA har 0:- årsavgift och såldes också 0 som ambitionsnivå vad avser service)
 

henkedio

Medlem
Var inte så längesedan handelsbanken ringde till mig när jag försökte boka ett hotellrum i Birmingham för ca 2500 kr. Blev väldigt förvånade när dem hörde av sig och frågade om det var jag som försökte boka.
 

Traveller

Medlem
Jag var i Guatemala, tog ut pengar på en bankomat, åkte vidare till Belize och sedan till Mexico, Cancun och hemåt till Sverige. Min räkning kom från Mastercard, Nordea, och den var på cirka 20000 kronor mer än jag förväntat mig. Ett samtal till Nordeas kortavdelning och det visade sig att man tagit ut pengar i Canada bara timmar efter det jag gjort det i Guatemala. men, inga som helst problem - nytt kort kom två dagar senare och Nordea, dom krediterade summan utan ett enda frågetecken.
 

andreijas

Medlem
Jobbade i kina, åkte till sverige en vecka, vidare till usa och efter 2v i staterna vidare till kina igen. Ca en vecka efter det spärras kortet, MC Eurocard, de ringde sent en kväll och frågade var jag var, kina.
Ngn tjomme hade shoppat loss i chicago, där jag även var under veckorna i usa, 1500:- i en mataffär.
Aldrig något tjabb om vem som stod för de pengarna, det tog eurocard(SEB). Nytt kort fedexades till kina efter lite tjat då jag hade 4 månader i kina kvar. Normalt skickar de ju bara till hemadressen.

För att göra det lite jobbigare om kortet blir stulet kan vara att skippa signaturen och plita dit "ASK FOR ID" istället.
 

David

Medlem
Min vän i Hong Kong som har HSBC Premier Visa får SMS varje gång kortets används utanför Hong Kong.

Det kanske lite jobbig när man befinner sig utomlands lång tid, men det kan vara bra funktion.

Jag får faktiskt SMS varje gång det görs en transaktion på mitt China Construction Bank VISA; köp, automatuttag, insättning. Väldigt smidigt.
 
Toppen