Senaste nytt

Skillnaden mellan 2:a klass och 1:a klass på SJs regionaltåg?

ChabbeT

Medlem
Med pendlarkort 1a Klass så får du väl sittplats till skillnad mot först till kvarn i 2a klass. I första klass tenderar det ju att finnas flera platser lediga i 1a klass.
I övrigt håller jag med @Jonas C att det inte finns något mervärde förutom ovanstående.
 

Unicornone

Medlem
Å andra sidan kostar ju ett TIM-kort i 1klass bara någon hundralapp mer än 2klass, så de flesta som sitter i 1klass på regionaltågen är pendlare. Bortsett från tillgång till SJ Lounge så ser jag inget mervärde i att betala för 1klass då internet numera är gratis för alla, och kaffemaskinen har försvunnit från tågen.
För mig är skillnaden 679 pix per månad och jag timar t-banan så loungen fyller nada funktion på Sthlm C så 2kl är min melodi även om jag än hellre tar bilen... Den ger mer frihet då det bara går två snabbregionaltåg per dag o riktning mellan Norrköping o Stockholm som passar mina arbetstider sen är det gamla RC-lok som tuffar sin gilla gång.
 

nota bene

Medlem
Återupplivar denna tråden igen då kontoret flyttat ca 5 minuter från Centralen och SJ regional nu blir ett bra alternativ. Uppskattar att kunna sitta och ha lugnt omkring mig. Verkar som 1:a klass är vägen att gå då?

Brukar regionaltågen också packa ihop lika ofta som Pendeln på vintern? Verkar som Stockholms tågtrafik är lika pålitlig som i UK...
Ett alternativ på vilken sträcka? Vilka tågtyper går?

Jag har själv erfarenhet av en hel del resande från Eskilstuna-Stockholm under många år. Men med de nya dubbeldäckarna är det ingen märkvärd skillnad på 1:a eller 2:a kl. Det är lugnare i 1:a kl, och du slipper stå (i rusningstid).

Om vi å andra sidan kollar på t.ex. Uppsala-Stockholm så går det ganska många tåg och trängseln är inte lika allvarlig.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tycker i princip alltid att 1 klass är värt pengarna i Sverige, med tanke på hur väldigt lite extra det kostar, i synnerhet i relation till de resor och hotell som brukar diskuteras här. Men visst, det är väl bara X2000 som ger extra mervärde förutom mindre trängsel. För mig är dock mindre trängsel den viktigaste faktorn för att resa behagligt. Hellre en tom andraklasskupé/ekonomikabin än en full lounge.
 

Concorde

Founding Member
Märsta - Stockholm för min del. Var och rekade pendlarparkeringen och även efter nio fanns det lediga platser på parkering längst bort från stationen, några minuters promenad. Detta blir ett lyft mot den deprimerande pendeln och en tidsbesparing på 15-20 minuter enkel resa.
Pröjsar gärna lite mer för lugn och ro och garanterad sittplats.
 

Nemo

Medlem
Märsta - Stockholm för min del. Var och rekade pendlarparkeringen och även efter nio fanns det lediga platser på parkering längst bort från stationen, några minuters promenad. Detta blir ett lyft mot den deprimerande pendeln och en tidsbesparing på 15-20 minuter enkel resa.
Pröjsar gärna lite mer för lugn och ro och garanterad sittplats.
Om du reser första klass och pendlar varje dag så är det en ren vinst med SJ om du har en motsv lön efter skatt på 80 kr/timme eller mer, ungefär 19'/mån före skatt.
(Tidsvinst 20 min enkel väg ger 800 min/månad = 13 timmar. 1:a klass kostar 1101 kr mer än SL månadskort. Om du redan har SL månadskort är det 140 kr/t resp 33'/mån.)
 
Last edited:

Igorius

Medlem
Märsta - Stockholm för min del. Var och rekade pendlarparkeringen och även efter nio fanns det lediga platser på parkering längst bort från stationen, några minuters promenad. Detta blir ett lyft mot den deprimerande pendeln och en tidsbesparing på 15-20 minuter enkel resa.
Pröjsar gärna lite mer för lugn och ro och garanterad sittplats.

Det är den sträckan jag åker. Välkommen! Har endast varit med om att pendlarparkeringen varit helt full några dagar när sträckan Uppsala-Märsta varit avstängd (det är ganska sällan). Jag nöjer mig som sagt än så länge med 2:a klass, men inte heller där brukar sittplats vara något problem. Undantaget är då föregående tåg varit inställt (någon handfull gånger under det år jag pendlat), men då kan det nog i tyvärr bli ståplats även i 1:a klass.
 

Concorde

Founding Member
Sitter på tåget nu. Det är ingen dubbeldäckare, utan ett hederligt gammalt SJ tåg. 2:a klass såg ganska fullt ut, eller så var det för att det var den främsta vagnen i denna klassen kanske. 1a klass inte lika fullt, fick ett fönster med enkel säte. Brukar det vara dubbeldäckare på sträckan?

Tror t.o.m. att 10 kort blir bästa för min del då man inte tar tåget varje dag, snarare 2 dagar i veckan i snitt.
 
Toppen