Senaste nytt

Skillnad på Swiss och Edelweiss?

Mr.A

Medlem
Tänkte ta en spontan semester i NYC nu när priserna är bra, är det någon skillnad på Swiss och Edelweiss vad gäller säten, catering och service?
 

Senator

Moderator
Mr. A, jag gissar du tittar på LX14 och LX 17 (ZRH-JFK-ZRH). Det som händer är att under sommaren för att hantera semesterschema har Swiss hyrt in dotterbolagets personal både i kabinen och cockpit på dessa två flighter. Dock är det Swiss egen A330-300 med Y-C-F och samma koncept som vanligt. Det ryktas om en Swiss anställd som jobbar i F för att säkerhetsställa kvalité i F.
 

A380*G

Medlem
På en flight med LX till PVG förra sommaren så kändes det som Edelweiss (även fast jag vet att det var äkta LX-besättning ombord) .... C service var under all kritik och enbart äldre herrar med gammeltyskt uttal fick påfyllning i glaset. Klagade till LX men fick inte någon feedback...

OT men var tvungen! :)
 

Senator

Moderator
Intressant nog har jag aldrig en dålig Swiss flight (iofs inte med LH hellre) när det gäller personal. Dock lämnar jag som oftast en LH flight hungrig; det är inte direkt en kulinarisk höjdpunkt.. När jag tänker efter är det bara på AA och ET jag har dåliga minnen överlags med hur servicen har varit direkt dålig senaste fem åren.

För mig är Swiss bättre i C både kort och långt, men smaken är som sagt som...........
 

Dr. Miles

Expert
SWISS kommer att ha två flygningar i veckan med Edelweiss opererad flygning till/från Tokyo utöver daglig flight med SWISS egna flygningar under sommaren.

Tidtabell av Edelweiss opererade flygningar.

..3..6.
LX8946
Zürich 17:40 - Tokyo NRT 12:30 332

...4..7
LX8947
Tokyo NRT 13:40 - Zürich 19:05 332​


SWISS CEO, Harry Hohmeister sa i en intervju med japansk media att 60% av kabinen på flygning mellan Tokyo-Zürich fylls av gruppresenärer och load factor av denna linje ligger ca 90%. Det är en av orsakerna varför SWISS sätter in extra avgångar till Tokyo under sommaren.

スイス国際航空CEO、為替影響「頭が痛い」利用率向上で相殺へ
 
Last edited:
Toppen