Skillnad på Economy och Economy

Diskussion i 'Reserapporter' startad av Stockholm, 14 December 2011.

  1. Stockholm

    Stockholm Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Var i förra veckan ute och flög en del i Europa... Som vanligt bakom skynket i Economy (företags-policy). Ja, jag vet - jag trotsar forumnamnet! Jag flög SK, British Airways, Lufthansa och LX. Sista legget var ZRH-ARN ombord på SKs 737a. Jag kunde krasst notera att det är stor skillnad på Economy och Economy. Jag har inte höga förväntningar när jag reser därbak, men att det är så stor komfort-skillnad förvånade mig (märktes väldigt tydligt när jag hade tätt mellan flygen).

    BAs A320 erbjöd riktigt bra komfort med skön stol
    LX A32x fick jag nödutgång med rejält med plats
    Lufthansa = man vet vad man får och vad man kan förvänta sig
    SKs B737 var fruktansvärd - trångt, varmt och plastigt. På sätt och viss värre än Ryanair där förväntningen är i botten! ;)

    Vad tycker ni? Vore intressant att höra era synpunkter.
    Vilket bolag är bäst - vilket sämst?
     
  2. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har ej haft möjlighet att uppleva Cathay eller Singapore i Economy men personligen så upplever jag British Airways som att ha branschens bästa Economy Class.

    SAS däremot... ja man känner sig onekligen som boskap.
     
  3. Mattias Edstrom

    Mattias Edstrom Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Enligt seatguru ligger SAS pitch i economy på 32
    British Airways= 31-34 (beroende på om CE stolar används som economy klass)
    Lufthansa= 31,3-31,8
    LX:30-31

    Beroende på flygstolar, t ex vet jag att vissa Lufthansa stolar är sk. Recaro där stolsfikan är placerad i huvudhöjd. Därav mer plats för benen. Jag uppfattar att British Airways:s stolar är snäppet bättre än SAS, men jag sitter heller inte obekvämt när jag flyger med SAS.

    Så, om man ska gå efter seatguru så erbjuder SAS faktiskt bäst pitch (om man nu inte sitter vid EMC utgång/Plats) på de bolagen du flög med. Sedan ser ju servicen olika ut hos olika flygbolag. Jag värdesätter t ex. SAS för att det är med dem jag nästintill alltid kommer fram i tid vilket är mer värdefullt för mig än att jag får en tråkigt smörgås och halvtråkigt vin utan kostnad.
     
  4. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Pitchen på seatguru för SAS kan inte stämma med verkligheten. Deras 737 i Economy är precis som OP skriver boskapsklass. Jag som 189 cm lång slår i knäna i sätet framför på SAS. 737 eller MD8X samma visa. SAS economy på kort distans behöver styras upp då man tar betalt som övriga men erbjuder en Ryan Air upplevelse.
     
  5. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Är ju nya stolar på gång. Ska bli intressant att se vad det kommer innebära i praktiken.
     
  6. Stockholm

    Stockholm Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jo, jag startade tråden http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/2328-sas-byter-ut-kortdistansstolar-foer-24-miljoner.html för en vecka sedan (innan resan jag nämner ovan). Det är definitivt dags att göra något åt 737orna. Hoppas verkligen att det blir mer space mellan sätena. Vi är uppenbarligen fler som har synpunkter på att resa i SAS "ap"/"boskap"/"ryanair"-klass!

    En resa ARN-CPH eller CPH-OSL är väl OK... men ska man sitta runt två eller fler timmar ihopklämd så är det varken roligt eller trevligt! Nu senast insåg jag att det var omöjligt att plocka fram och jobba på laptopen - fick bli en film på iPaden istället.

    Tråkigt att "vårt" nordiska flygbolag kanske rent av är sämst i klassen?
     
  7. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Tror Seat Guru-måtten avser äldre stolar än vad som sitter i t.ex. B738 nu, där är det supertrångt ända fram till rad ett. På MD8X som har äldre stolar stämmer det nog. Där är dessutom skillnaden mellan de 10 första raderna (tänkt för eventuell Business Class) och rader längre bak markant.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×