Skidresa till Denverområdet alternativt Salt Lake City-området

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av SvartMjolk, 3 December 2012.

1. SvartMjolk

SvartMjolk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

Nu behöver jag alla tips jag kan få.

Min bror och hans fru ska åka på skidresa 18 - 21 januari (alternativt tidig avresa 19 januari).

De utgår från San Francisco och har tänkt sig att flyga till Denver alternativt Salt Lake City och därifrån åka till någon bra skidort. Vad har ni för idéer? Är det Park City eller Aspen som gäller, eller finns det bättre destinationer?

Någon som har bra tips på billiga flygbiljetter? Har ni sett något erbjudande i USA på senaste tiden? Allt är av intresse.

Tips på boende och aktiviteter är också intressant.

Tack på förhand! :)

2. joemume

joemume Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!
    Senator har antagligen fler tips, men jag kan ge dig några av mina, från mina många år i Colorado och Utah.

1. Om ni skall åka till SLC, satsa på Alta eller Snowbird om du gillar offpist och lössnö. Park City är i mina ögon grymt överskattat om man söker brant och rolig åkning.

2. Åker ni till Denver så finns det flera orter att välja på, där Aspen inte nödvändigtvis är bäst. Om du gillar offpist och brant åkning skulle jag satsa på Breckenridge och Arapahoe Basin (även om den branta East Wall med största sannolikhet inte är öppen i januari). Vail är också riktigt bra och passar en mycket bred publik, både på berget och nere i byn.

Flyg till DEN eller SLC, United har en hub i Denver, så DEN är antagligen bästa tipset. SLC är ingen optimal StarA-destination (ofta trafikerad med regional jets av CR-700-typ från SkyWest, men vill man flyga Delta så funkar även SLC.

3. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flög SLC-CDG med Delta för ett par år sedan. Det var synnerligen ansträngande. Men bör gå att få billigt från GOT (<6 500 SEK p.p.).

4. SvartMjolk

SvartMjolk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för tipsen. Ska kolla upp ställena. Tror dock inte off pist är aktuellt.

5. SvartMjolk

SvartMjolk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bra pris. Dock reser min bror från SFO eller närliggande flygplats. Han bor i San Francisco nämligen:)

6. Skidåkning i Colorado rent objektivt
    1. Vail
    2. Aspen
    3. Winter Park

Men mina personliga favisar är:
    Steamboat Springs, flyg till Hayden-Steamboat
    Copper Mountain

Det går att kombinera några av dessa:
    Colorado Ski Resorts. | Colorado Ski Country USA

7. jurgenb

jurgenb Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Beaver Creek, Aspen mfl skidorter ligger på några timmarsbilfärd från Denver Intl Airport. Det är mer el mindre motorväg hela vägen men se till att ha en ganska motorstark bil (inte svårt i USA förvisso) då det är ganska långa och höga backar. Delar av motorvägen går på långt över 2000 möh!

8. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Haha, slarvigt läst!

9. Jurgenb, t.om. med över 3000 möh:
    Vail Pass - Wikipedia, the free encyclopedia

Eisenhower Tunnel - Wikipedia, the free encyclopedia

Eller om man vill verkligen utmana hyrbilen:
    Loveland Pass - Wikipedia, the free encyclopedia

1 person likes this.
  10. joemume

joemume Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tycker absolut att ni skall testa så många av orterna som möjligt. Vi har alla olika infallsvinklar på vad som är en bra skidort - för mig är det tillgången till lössnö, massor med brant offpist och möjlighet att göra toppturer.

Köp ett liftkort från Vail Resorts Company, så kan ni testa Vail,Breckenridge, Keystone och A-Basin och Beaver Creek.

Aspen har ett eget liftkort och ligger en bra bit från övriga orter ovan.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!