Senaste nytt

Skellefteå - Zermatt, en vecka med skidor på hög höjd

Börnen

Medlem
Skidåkning på hög höjd i alperna

Resan började på ett sätt redan i maj 2014 då jag av en tillfällighet satt och surfade på SAS och insåg att det fanns biljetter i GO ToR Skellefteå - Geneve för 1400 SEK per person veckan efter påsk 2015. Snabbt slog jag till och köpte 3 biljetter för vår familj, någon dag senare bokade vårt ressällskap två biljetter till på samma flighter till samma pris.

Vi har turen att bo 50 meter från ett av stoppen för flygbussen så vi slipper förlita oss på taximonopolet i staden.

IMG_1373.jpg

Klockan 05:10 ställde vi upp vårt bagage vid busstolpen och 05:14 kom bussen som alltid är pålitlig. Jag reser mest SFT-ARN i tjänsten och sparar ca: 1000 SEK i veckan åt arbetsgivaren på att ta bussen istället för taxi. Dessutom går bussen på tid, taxi mer ”i mån av tid”

Hur som, bussresan till flygplatsen tar ca: 50 minuter och vi kom fram 06:00, gott om tid innan 06:30 avgången mot Arlanda. Vi hade checkat in på nätet och gick direkt till den bemannade bagage drop disken och fick bagaget taggat med priotaggar och våra boardingkort till Geneve. SAS har ju förenklat sina regler för specialbagage så att man kan checka in i princip vad som helst så länge det inte väger mer än 23 kilo. Till denna resa hade vi investerat i ett ”multiskidfodral” från Douchebag som med två par skidor + stavar och pjäxor vägde in på 22,8 kg.

IMG_1374.jpg

Snart lämnar vi metropolen Skellefteå

IMG_1376.jpg

Kabinpersonalen överaskade med att komma med leksaker redan innan avgång, denna gång den nya utgåvan av magic stickers och en nyckelring.

Kön till security i T5 var enorm denna morgon och eftersom svärföräldrarna bara har EBS så var fast track inte tillgänglig för oss alla. Min snabbtänkte fru hade vid en tidigare resa sett att det fanns en ”kids track” så hon listade ut att dom vi skickar sonen med mormor och morfar där så går mamma och pappa i fast track så kommer vi igenom snabbt. Lysande strategi visade det sig.

Vi tog oss och via tax free (och inköp av champagne) till loungen i T5 på ARN och åt där. (Den äldre generationen hade naturligtvis med sig smörgås och saknade inte loungen.

Räddningen för barnfamiljer som flyger från T5 heter Max Hamburgare. Vi brukar köpa chicken nuggets eller en toast till femåringen som inte är speciellt förtjust i måltidskonceptet SAS har nu.

Medelåldern på flyget till Geneve var typ 25 år. Hela Plus (7 rader) var fullt med gymnasieungdomar och 30-40 platser i Go upptogs av en pojklag påväg till en turnering. Vi köpte in lite mousserande och en smörgås och flygningen avlöpte utan incidenter, dock kände sig sonen tvungen att fråga personalen om ”dom hade några leksaker lastade i dag” varpå dom hämtade lådan och sonen valde en nyckelring.

Från Geneve går resan vidare med tåg. Bytet är lika enkelt som att byta från T5 till T4 på Arlanda. Efter att ha hämtat sitt bagage promenerar men direkt till tåget (IR går varje halvtimme mot Brig), lastar bagaget och sätter sig och väntar på avgång. Tågen i Schweiz är pålitliga och håller tidtabell exakt, dock finns ingen servering ombord på IR-tågen så vi köpte med oss lunch från ett café vi passerade.

DSC_0867.jpg
DSC_0867.jpg

Resan går till början längs med Genevesjön som man har på höger sida.

DSC_0866.jpg

På vänster sida breder vinodlingarna ut sig. En mycket vacker resa.

Bästa priset på tåget får man om man förköper (på internet) en Swiss Transfer Ticket som gäller från valfri gränsstation till valfri ort ToR, ca: 1400 SEK för andra klass, det dubbla för första klass. En snabb googling visade att enda skillnaden på 1:a och andra klass var färre säten per vagn, och tusen kronor, så det fick bli andra klass. Det fina är att man inte behöver bestämma vilken avgång man ska ta i förväg, man kliver på det tåget som står inne helt enkelt, som Arlanda Express ungefär.

I Visp byter man tåg. Har man tur (eller orkar kolla avgångarna mer noga) så får man åka med ett av Glaciärexpressens tågset.
DSC_2188.jpg

Dessa tåg har takfönster så att man kan se bergen på båda sidorna av dalgången man färdas i på bästa sätt. Andra tågset är av äldre modell men charmiga de också. Tågen på sträckan Visp - Zermatt använder sig av kuggstångsdrift där det är extra brant, bara det en upplevelse.

IMG_3482.jpg

Tåget från Visp

IMG_3485.jpg

Resrutten presenteras ombord.

När man lämnar Täsch (stationen innan Zermatt) ringer man det hotell man valt för att säkra transport från stationen i Zermatt. Dom allra flesta hotellen kommer med en elminibuss, dom dyraste använder häst med vagn. Fordon som drivs med fossila bränslen är förbjudna i stan (förutom för räddningstjänsten mm)

DSC_0973.jpg

Inte en eltaxi.

Vi hade liksom under tidigare resor valt att bo på hotell Jägerhof, ett lite familjeägt hotell som nyligen byggt ut matsal och byggt ett par nya byggnader med lägenheter som komplement till själva hotellet. Vi hade en lägenhet på 80 m2 med fullt utrustat kök, bra vardagsrumsdel och ett rymligt sovrum. Men framförallt, en magnifik utsikt över Matterhorn - berget som dominerar hela vistelsen på denna ort.

DSC_2206.jpg

Matterhorn 06:53 på morgonen, vy från lägenheten

IMG_3529.jpg

Matterhorn efter frukost

DSC_2542.jpg

Matterhorn på eftermiddagen

Vi pratade lite med hotelldirektören då och då och även han som bott i Zermatt hela sitt liv startar sin dag, varje dag, med att titta på denna bergstopp som vi andra oftast bara sett på Tobleroneförpackningar. Vårt ressällskap valde ett rum i hotelldelen som är lite slitet men väl så charmigt med bl.a. bilder på familjen från olika alpina tävlingar i trapphuset. Frukosten är bra men inte överdådig och det går att köpa till halpension för den som önskar. Då serveras en gedigen femrättersmiddag utom på onsdagar då det är fondue som gäller.

När det kommer till liftkort så kan man välja att åka i ”bara” Schweiz eller i Schweiz och Italien (Cervinia). Men om man är i Zermatt för första gången så kommer Schweizkortet att räcka bra. Zermatts pistsystem är stort och varierat. Det som är speciellt med Zermatt är att skidåkningen sker på hög höjd (upp till 3800 mö) så föret är bra även sent på säsongen. Vi hade t.ex. -10 där vi åkte skidor och +18 på lägenhetens terass. Vi skulle vilja påstå att man får det bästa av två världar i Zermatt sent på säsongen. Bra skidåkning och sommar på terassen.

Lunchen i backen kan man inta antigen i stora självserveringar vid liftstationerna (t.ex. Trocknersteg) där man kan äta gigantiska portioner med företrädesvis friterad mat, eller så letar man upp något mer genuint. Två restauranger som verkligen kan rekommenderas är Chez Vrony som ligger relativt lågt i systemet nedanför Sunnegga express övre station och Gandegg Hutte som ligger på ca: 3000 m. Gandegg Hutte är som det låter en mindre stuga och saknar både el och vatten men serverar underbar mat ändå. Chez Vrony serverar lokala specialiteter värdig en gourmentkrog. Vill man äta på riktigt hög höjd så väljer man Vis á Vis (vid toppstationen på Gornergrat), där dom bl.a. serverar en mycket bra ostfondue. Högst upp på Klein Matterhorn (3800m) finns det också en servering men där fikar man mest.

P4120169.jpg

Förrätt på Chez Vrony

IMG_1505.jpg

Fika kan man göra i Igloo Dorf, en liten ”igloo by” som man byggt upp på Gornergratberget.

DSC_0939.jpg

Stämningsbild

DSC_2681.jpg

Nu från man ju ofta memoryspel på SAS, dessa ska ju användas!

I själva Zermatt så finns det förutom afterski på Pappela Pub andra aktiviteter.

IMG_3573.jpg

En imponerande kyrka med tillhörande kyrkogård för dom som förolyckats under bestigningar av Matterhorn, Breithorn eller andra berg i området

DSC_2377.jpg

Ett museum om Matterhorn och förstabestigningen (bilden visar ett rep som brast vid nedstigningen efter förstabestigningen, fyra dog)

IMG_1436.jpg

Det finns även två helt ok lekparker för de som reser med barn (en med Matterhornvy)

Sonen passade även på att delta i en slalomtävling
DSC_2252.jpg

Hejarklacken på plats i nedre delen av banan

DSC_2328.jpg

Prisutdelning

Efter en vecka så tog vi tåg omvänd riktning tillbaka till Geneve. För att undvika att behöva åka okristligt tidigt valde vi en övernattning på ett flygplatshotell. Eftersom vi hade rätt mycket bagage så var ett hotell med shuttle bus ett måste. Valet föll på Novotel Geneva Airport som ligger på franska sidan av gränsen i en by som heter Ferney-Voltaire. Ett helt ok hotell men som inte stod ut på något sätt.

IMG_1568.jpg

Det bästa enligt sonen var att det fanns ett bord med olika typer av dataspel på i receptionen.

Restaurangen öppnar sju så innan dess så var det pubmat som gällde. Dock finns det tvärs över vägen en gigantisk mataffär och ett McDonalds för de som föredrar det. Frukosten var en upplevelse i sig. Äggen fick man koka själv, bacon tog slut flera gånger och brödet var så svåridentifierat att svärfar tog en bit sockerkaka med smör och skinka på.

IMG_3714.jpg

Byns centrum ligger en kort promenad från hotellet. Fin promenad och pittoresk by men inget vidare utbud av matställen.

Så blev det då dags att åka hem till Sverige igen. Vi tog shuttlebussen till flygplatsen och som EBG gick jag till businessdisken och lämnade bagaget där. Svärföräldrarna stod och trasslade vid automatincheckningen och pratade med en personal. Jag gick dit för att hjälpa till och blev ombedd att ta med dom till businessincheckningen och hjälpa dom där.

Snabbt igenom en effektiv säkerhetskontroll sen skildes vi från ressällskapet och familjen gick och provade vår lycka i loungerna. i Swiss Senatorlounge tillämpade man strikt ”en gäst” policyn. I Swiss Business lounge fick jag dock ta med fru och son in. I loungen fanns först frukost men vid 11 dukades det upp varm mat.

IMG_1576.jpg

Gott bubbel och andra drycker fanns det med. Gymnasieungdomarna i Plus på väg ner var också på väg hem och fyllde loungen efter bästa förmåga.

Flyget till Arlanda avlöpte utan problem men vi var glada att vi inte reste med skolresan i Plus.
IMG_3751.jpg

Känns så där va?

Sonen fick även på denna flight fråga efter leksaker. Efter ett besök i loungen på T5 för kvällsmat så gick vi över till T4 och hann med ett kort besök på Mulle Mecks lekplats (som börjar bli lite väl sliten).

IMG_1581.jpg

Mulle Meck vet hur man bygger flygplan.

På flyget till Skellefteå fick vi träffa på den sjungande flygvärdinnan, första gången för mig och sonen men andra gången för frun.

IMG_3768.jpg

Resultatet av fyra leg på en vecka. Bra enligt sonen.

Allt bagage kom fram och vi tog oss till en pålitliga flygbussen som står parkerad precis utanför terminal. En vecka i alperna var över, vi gör om det igen nästa år.

IMG_1586.jpg

Hej då flygbussen
 

Attachments

  • DSC_0866.jpg
    DSC_0866.jpg
    48,7 KB · Visningar: 187

David

Medlem
Tackar för en störtskön rapport! Längtar tillbaka till alperna, det var bra många år sedan nu...
 

011430121

Medlem
Trevligt skrivet, bara en "matbild"
1400 kronor för biljetten, var det någon kampanj?
Håller med, flygbussen i Skellefteå är bästa sättet att ta sig ut till flyget.
 

Kricka

Medlem
Även för en "mindre skidintresserad" så vad det härlig reserapport ! Läser gärna
fler från dig.
 

MarcusC

Medlem
Trevlig rapport verkligen. Blir verkligen sugen på en alpresa. Kanske får ta en tur i sommar, älskar åka tåg i Schweiz.
 

Börnen

Medlem
Trevligt skrivet, bara en "matbild"
1400 kronor för biljetten, var det någon kampanj?
Håller med, flygbussen i Skellefteå är bästa sättet att ta sig ut till flyget.

Vet inte om det var någon kampanj, priset dök upp och jag slog till. Vi är vana att betala 1200 kr ToR Stockholm så 1400 ToR Geneve var för bra för att inte slå till på.
 

Börnen

Medlem
Fin rapport!

Hur såg priserna ut nu när CHFen har "havererat"?

mvh

Lätt att bli deprimerad när CHF plötsligt kostade 9:50 SEK istället för 7:50 när vi valde boende men det är bara att bita ihop. Schweiz är inget lågprisland men inte hopplöst dyrt ändå. Lägenheten betalade vi 2200 SEK per natt för inklusive frukost. Liftkort 5 dagar kostade 3300 SEK per person. Hämtpizza 150 kr. En sämre lunch i backen 250 kr. En bättre lunch (Chez Vrony) 400 kr.
 
Toppen