Senaste nytt

Skavsta får järnväg till Stockholm och Linköping

NyfikenGrau

Medlem
Skära ner? På flygtrafiken? Hallå, redaktionen, strider inte det här mot användningsreglerna?

:)

Mjo, men å andra sidan kan man då ersätta ganska meningslös C på shorthaul, som väl ändå är på väg att fasas ut, till 1. klass på tåg där någon kan komma förbi och fylla på ditt vinglas vid behov (eller ja, kaffemugg i Sverige då..)
 

Palazzi

Medlem
Skära ner? På flygtrafiken? Hallå, redaktionen, strider inte det här mot användningsreglerna?

Jag agerar i gråzonen;) Men för mig är bekväm transport det viktiga, oavsett transportmedel. Jag har ingen förkärlek för flygandet i sig. ARN-KSD i en liten propeller klarar jag mig gärna utan (om jag inte sitter bakom spakarna själv:cool:)
 

Palazzi

Medlem
Jag får nog backa lite i min tidigare hållning om att det är dumt att bygga räls som går i under 300km/h. Jag var inte medveten om att det då betyder att man inte kan köra vanliga godståg på linjen; tydligen har det med strömmatningen att göra.

Dock tycker jag att man borde göra slag i sak och inleda bygget av Europabanan ner till CPH tillsammans med Norge. Beroende på hur starkt intresse som finns i Norge för en länk till CPH kan man nog få dem att ta en större del av kostnaden. Danmark kommer t.ex betala 96% av byggandet av Fehrman-Bält tunneln då Tyskland totalt vägrar.
 

nilsson

Medlem
Med planerad byggstart 2020 så är ju satsningen till intet förpliktigade eftersom det är minst två val tills dess.

Trafikverket själva tyckte att det var väl tilltaget med tid, eftersom man var klar med alla de väsentliga utredningarna för två år sedan och lagen om överklaganden ändrades i år. De tyckte byggstart om 2-3 år, då helst Linköping-Norrköping, var realistiskt.

Jag får nog backa lite i min tidigare hållning om att det är dumt att bygga räls som går i under 300km/h. Jag var inte medveten om att det då betyder att man inte kan köra vanliga godståg på linjen; tydligen har det med strömmatningen att göra.

Man behöver inte köra godståg där å andra sidan eftersom man friar upp massa kapacitet på befintliga dubbelspår.
 

Palazzi

Medlem
Jag håller väl med dig i stort nilsson, men en ny stambana bör kanske ändå vara bakåtkompatibel, annars finns risken att man måste bygga ännu en bana för godsen i framtiden.

Det är klart att man gärna velat se 350km/h på svenska spår....men...
Finlands nya bana mellan Helsingfors & St.Petersburg gör 220km/h. Danmarks nya kommer klara 200km/h. Rysslands snabbaste klarar 250km/h mellan Moskva & St Petersburg. Schweiz planerar för 250km/h. Österrikes snabbtåg toppar 230km/h. Övriga öststatsländerna planerar också för 250km/h.

Det är nästan bara de riktigt stora ekonomierna som satsat på höghastighetståg på separata spår. Jag hade precis som dig nilsson önskat att Sverige kunde vara ett "föregångsland" inom modern järnväg, men man kan inte få allt....:)

Vet att transport på järnväg i norden sjunkit väldigt mycket, till lastbilens fördel. Det beror dels på kapacitetsbrist, men också på att tågen måste ta stora omvägar, b.la på det område där ostlänken ska byggas.

Jag hoppas på att byggandet sätter igång tidigare, som trafikverket förordar. Jag tror även att byggnationen skulle kunna färdigställas innan tidsplanen. Många experter menar på att 2020 inte är orealistiskt. Hoppas också att bygget kommer att klara sig under budgetering, det blev ju iaf fallet med nya kirunabanan som invigdes idag; 3 miljarder budgeterades, och 2.5 miljarder blev slutsumman, det är en besparing på 16.5% iaf.

Om samma marginal kan klaras på ostlänken kan summan sänkas med 8 miljarder. De pengarna borde matas in i Europabanan tillsammans med Norge.

PS. Jag har för mycket ledigt, har plöjt ca 200s om ostlänken, tågtekniker etc:p Tur att semestern tar slut på måndag...
 

agehall

Medlem
Fast helt ärligt, vill du verkligen bygga mer järnväg som ska användas för *BÅDE* person- och godstrafik? Det suger ju när man sitter på ett X2000 och blir sittandes bakom en rälsbuss eller ett godståg.

Å andra sida, jag hatar tåg över lag, så jag är nog emot att vi bygger mer räls öht.
 

Palazzi

Medlem
Fast helt ärligt, vill du verkligen bygga mer järnväg som ska användas för *BÅDE* person- och godstrafik? Det suger ju när man sitter på ett X2000 och blir sittandes bakom en rälsbuss eller ett godståg.

Å andra sida, jag hatar tåg över lag, så jag är nog emot att vi bygger mer räls öht.

Jag tar förgivet att de inte kommer köra koltransport i 30km/h framför iaf:p Dock ska man väl inte ge sig tusan på det heller.....

Själv älskar jag tåg... Tror det beror på att jag är så förbannat lat, och hatar att stressa. Skönt att bara lunka iväg till stationen och sätta sig/lägga sig tillrätta. Ofta får man ju också mer för pengarna när man väljer tåg istället för flyg (Sverige är väl kanske ett undantag).

Men om man inte har bråttom ser ju t.ex blå tåget till Göteborg betydligt mer lockande ut än SAS från ARN...:)

Att jag sedan inte är med i SJ's idolklubb, det är nog redan känt på sidan:rolleyes:
 

nilsson

Medlem
Jag tar förgivet att de inte kommer köra koltransport i 30km/h framför iaf:p Dock ska man väl inte ge sig tusan på det heller.....

Det låter som rälsen som korsade min skolväg, när metalltåget till SSAB i Oxelösund släpade sig förbi i gångfart. Det var inte roligt att pricka in det när man var sen.
 
Toppen