Jag håller väl med dig i stort
nilsson, men en ny stambana bör kanske ändå vara bakåtkompatibel, annars finns risken att man måste bygga ännu en bana för godsen i framtiden.
Det är klart att man gärna velat se 350km/h på svenska spår....men...
Finlands nya bana mellan Helsingfors & St.Petersburg gör 220km/h. Danmarks nya kommer klara 200km/h. Rysslands snabbaste klarar 250km/h mellan Moskva & St Petersburg. Schweiz planerar för 250km/h. Österrikes snabbtåg toppar 230km/h. Övriga öststatsländerna planerar också för 250km/h.
Det är nästan bara de riktigt stora ekonomierna som satsat på höghastighetståg på separata spår. Jag hade precis som dig
nilsson önskat att Sverige kunde vara ett "föregångsland" inom modern järnväg, men man kan inte få allt....
Vet att transport på järnväg i norden sjunkit väldigt mycket, till lastbilens fördel. Det beror dels på kapacitetsbrist, men också på att tågen måste ta stora omvägar, b.la på det område där ostlänken ska byggas.
Jag hoppas på att byggandet sätter igång tidigare, som trafikverket förordar. Jag tror även att byggnationen skulle kunna färdigställas innan tidsplanen. Många experter menar på att 2020 inte är orealistiskt. Hoppas också att bygget kommer att klara sig under budgetering, det blev ju iaf fallet med nya kirunabanan som invigdes idag; 3 miljarder budgeterades, och 2.5 miljarder blev slutsumman, det är en besparing på 16.5% iaf.
Om samma marginal kan klaras på ostlänken kan summan sänkas med 8 miljarder. De pengarna borde matas in i Europabanan tillsammans med Norge.
PS. Jag har för mycket ledigt, har plöjt ca 200s om ostlänken, tågtekniker etc
Tur att semestern tar slut på måndag...