Senaste nytt

Skavsta får järnväg till Stockholm och Linköping

lnixon

Medlem
Det här kommer också att innebära ett nytt resecentrum i Linköping, som planeras sitta ihop med flygplatsen. Tågförbindelse till LPI, alltså.
 

Palazzi

Medlem
Det här kommer också att innebära ett nytt resecentrum i Linköping, som planeras sitta ihop med flygplatsen. Tågförbindelse till LPI, alltså.

Det låter ju väldigt bra med att de kopplar ihop tågstationerna med flygplatserna! Det är väl dock den enda egentliga fördel jag ser med denna järnvägssatsning...

Den kostar för mycket i relation till vad man tjänar i tid... 300km/h i snitthastighet och en kostnad av 55 miljarder om man ska lägga även den sista länken mellan Göteborg & Malmö...
250km/h i snitthastighet skulle ju även "projekt gröna tåget" klara av, och då med endast mindre spårförbättringar (det talades om 8-10 miljarder).

Det handlar ju bara om tidsvinster om 35min på sträckan Stockholm-Köpenhamn för 45 miljarder.. För de pengarna hade de kunnat rusta upp även andra järnvägssträckor.

Mest intressant idag är annars Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark & Tyskland som ska stå färdigt redan 2018... Den kapar tiden mellan CPH-Hamburg till 3h (från nästan 5h). Det är inget höghastighetsbana, utan kommer gå i ca 180km/h. När den står färdig har iprincip hela Europa knutits samman :)

EDIT: 250km/h även för den nya banan tydligen, alltså blir tidsvinsten ännu mindre....
 
Last edited:

Alf

Medlem
Det var det bästa som hänt Östgötaregionen så länge jag har bott här. Detta kommer definitivt att lösa den infekterade flygplatsfrågan mellan våra trätande städer, Norrköping och Linköping. Med goda kommunikationer till en expanderbar flygplats på Skavsta kan vi få ett bra utbud istället från våra två städer. Definitivt spiken i kistan för våra två flygplatser. Jag ser bara fördelar med detta. Nextjet som nu börjar flyga även på NRK sa före sommaren att deras mål var en samordnad tidtabell med LPI. Ja nog är den samordnad, de tre turerna vi kommer att få tfrån NRK till CPH går på samma timme som från LPI och likadant från CPH. Jag trodde att samordnad tidtabell skulle ge oss sex turer att välja på från någon av våra städer.
Jag tror att denna järnvägssatsning med stopp i Skavsta även kommer att lösa Stockholmsproblemet med en yttreligare flygplats. Bromma kan utan vidare läggas ner och Skavsta bli en ny Sth flygplats för de södra delarna. Då kommer definitivt reguljärflyget att satsa på Skavsta och då kommer det bli ett lyft för både Östgötaregionen och Sth. Det finns massor av potential för utbyggnad av Skavsta, finns redan två banor och plats för parallellbana om det behövs.
 

Ubbe

Medlem
Vi har väl bra bolag här som efter lite mutor kan gjuta betong sektionerna som krävs. Broar blir självbärande konstruktion.. Det fungerar på andra platser, Inga plankorsningar eller träd på spåret, Inga djur, Snön blåser av.. Inga växlar som fryser..
Ser inga nackdelar..
 

Palazzi

Medlem
Det var det bästa som hänt Östgötaregionen så länge jag har bott här. Detta kommer definitivt att lösa den infekterade flygplatsfrågan mellan våra trätande städer, Norrköping och Linköping. Med goda kommunikationer till en expanderbar flygplats på Skavsta kan vi få ett bra utbud istället från våra två städer. Definitivt spiken i kistan för våra två flygplatser. Jag ser bara fördelar med detta. Nextjet som nu börjar flyga även på NRK sa före sommaren att deras mål var en samordnad tidtabell med LPI. Ja nog är den samordnad, de tre turerna vi kommer att få tfrån NRK till CPH går på samma timme som från LPI och likadant från CPH. Jag trodde att samordnad tidtabell skulle ge oss sex turer att välja på från någon av våra städer.
Jag tror att denna järnvägssatsning med stopp i Skavsta även kommer att lösa Stockholmsproblemet med en yttreligare flygplats. Bromma kan utan vidare läggas ner och Skavsta bli en ny Sth flygplats för de södra delarna. Då kommer definitivt reguljärflyget att satsa på Skavsta och då kommer det bli ett lyft för både Östgötaregionen och Sth. Det finns massor av potential för utbyggnad av Skavsta, finns redan två banor och plats för parallellbana om det behövs.

Jag håller med till viss del... Men vi verkar tänka lite annorlunda i Sverige gentemot övriga världen. Normalt är ju tanken att man med snabbare tåg och bättre förbindelser skulle kunna skära ner på den totala flygtrafiken inom Europa, inte skjutsa folk till flygplatsen (givetvis också bra). STO-CPH-FRA skulle ha kunnat avverkas på 6h med hastighetshöjning på banan och därmed krympt flygtrafiken. Det är ju också tanken med Englands tågsatsning att man ska kunna koncentrera flygtrafiken till längre rutter för att slippa bygga ut flygplatser.

Man får väl dock vara glad för det "lilla"...

Dock tror jag att jag avslutar min diskussion här. Jag misstänker att detta ämne kan uppröra, då det gäller ett politiskt beslut. Därför gör vi kanske bäst i att lämna det därhän (Jag menar inte att diskussionen faljerat ännu :) ).
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Med planerad byggstart 2020 så är ju satsningen till intet förpliktigade eftersom det är minst två val tills dess. Ska det satsas på infrastruktur så bör det göras nu när det är lågkonjunktur. Detta anser jag trots att min politiska hemvist ligger hos nuvarande regering. Spel för gallerierna för att kunna visa att man gör satsningar trots att inget händer.
Anställ en projektledare med mål att sy ihop ett samarbete med Norge om snabb förbindelse med Köpenhamn i första steget sedan kanske någon knutpunkt i EU.
 
Toppen