Det här kommer också att innebära ett nytt resecentrum i Linköping, som planeras sitta ihop med flygplatsen. Tågförbindelse till LPI, alltså.
Det låter ju väldigt bra med att de kopplar ihop tågstationerna med flygplatserna! Det är väl dock den enda egentliga fördel jag ser med denna järnvägssatsning...
Den kostar för mycket i relation till vad man tjänar i tid... 300km/h i snitthastighet och en kostnad av 55 miljarder om man ska lägga även den sista länken mellan Göteborg & Malmö...
250km/h i snitthastighet skulle ju även "projekt gröna tåget" klara av, och då med endast mindre spårförbättringar (det talades om 8-10 miljarder).
Det handlar ju bara om tidsvinster om 35min på sträckan Stockholm-Köpenhamn för 45 miljarder.. För de pengarna hade de kunnat rusta upp även andra järnvägssträckor.
Mest intressant idag är annars Fehmarn Bält-förbindelsen mellan Danmark & Tyskland som ska stå färdigt redan 2018... Den kapar tiden mellan CPH-Hamburg till 3h (från nästan 5h). Det är inget höghastighetsbana, utan kommer gå i ca 180km/h. När den står färdig har iprincip hela Europa knutits samman
EDIT: 250km/h även för den nya banan tydligen, alltså blir tidsvinsten ännu mindre....