Skavsta får järnväg till Stockholm och Linköping

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Jacob, 29 Augusti 2012.

  1. Jacob

    Jacob Medlem

    Nu har regeringen tagit beslut om att "Ostlänken" ska byggas, en 15 mil lång järnväg mellan Järna, strax söder om Södertälje, och Linköping via Skavsta.

    Byggstart kan bli 2017 och järnvägen vara klar senast 2028. Kostnaden är uppskattad till 30 miljarder kronor.

    Stockholm får direkttåg till Skavsta - Nyheter P4 Radio Stockholm
     
  2. kristofergustafsson

    kristofergustafsson Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Rolig rubrik, att fokusera på Skavsta :)

    Att kunna åka till Stockholm från Linköping en halvtimme snabbare är välkommet, inte minst med tanke på anslutningen till Arlanda och de flyg som går därifrån.

    I paketet verkar också ingå att bygga tågspår ända fram till Landvetter (GOT): Björklund: Ny järnväg 2020 / Trafikbloggen - www.gp.se
     
  3. Jacob

    Jacob Medlem

    Haha! Sant sant! (jag lade till Linköping nu också).

    Finns nog en 3-4 olika forum tråden hade passat i med 3-4 olika rubriker.
     
  4. Erik Bernskiöld

    Erik Bernskiöld Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Och vi Göteborgare får järnväg till Landvetter också i andra änden, det vill säga dubbelspår mellan Göteborg och Borås! Äntligen!
     
    1 person likes this.
  5. Jacob

    Jacob Medlem

    Är det Landvetter flygplats vi pratar om eller tätorten Landvetter?
     
  6. tyvärr så är det ju den gamla järnvägsutredningen som dammats av. satsningen innebär nybyggt dubbelspår med hastighetsprofil med topp 300km/h.
    Detta till en mycket hög kostnad / km spår.
    en bättre och med förnuftig satsning hade varit att gå samman med Norge om Maglevbana Oslo - Köpenhamn via Göteborg och Jönköping. Sen kan ju Sverige själva bygga ett stickspår Jönköping - Stockholm/Uppsala
    Spåren blir billigare/km och hastigheten så mycket högre att flyget skulle slås ut på dessa sträckor. Här pratar man ju om 450 - 550 km/h i dagsläget. Godstrafiken kan sen husera fritt på den normala järnvägen mellan dessa orter..
     
    Last edited: 29 Augusti 2012
  7. Kan man inte ha samma lösning som Aucklands bussbana till North shore?
    De har egen bussbanor som används som tågsystem. Byggkostnader är säkert billigare och bussar är mycket billigare än tåg.
     
    1 person likes this.
  8. kristofergustafsson

    kristofergustafsson Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
  9. 2028!!?? Behöver de 11år och 30 miljarder för att lägga 15mil dubbelspår:confused: Jag håller nog med Ubbe.... Känns som ett skämt att konstruera ett spår för 2028 med en hastighetsbegränsning om 300-320km/h, och bara 15mil. Kontentan av satsningen blir ju samma som idag, att vi är hopplöst långt efter kontinentala Europa, som troligen hunnit ännu längre 2028..... Vi bör nog hyra in kineserna till att bygga järnväg istället.

    Man bygger ju inte direkt bort inrikesflyget och biltrafiken genom att skapa något där vi tjänar in 30min STO-GOT...

    Satsningen hade varit intressant om regeringen först angivit ett annat tidsperspektiv, och sedan satsat på OSL-GOT-CPH-FRA tillsammans med norrmännen.

    Sverige & Danmark förblir de stora bromsklossarna i Europas tågsatsningar...
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×