Senaste nytt

SKARPT LÄGE - riskerar missa anslutande flight idag lördag

jumbooze

Medlem
ajajaj, (nu duckar vi för nu fick någon mera vatten på sin kvarn),

Vad är det för OTA?
Vad har du för hemförsäkring? Kan du räkna detta som försening av allmänt färdmedel och få pengar för att köpa biljetten mellan EWR->
Betalade du resebyrån med Kreditkort?
 

Thornado

Medlem
Verkar som att det förhoppningsvis kommer att lösa sig nu.
Jag bokade resan via Travelpartner och när man ringde och snällt sa att man hade bokat online så fick man meddelandet att de hade stängt 12.30.
Om man däremot bad att få bli kopplad till en telefonsäljare så kom man fram och efter att hon fått prata med lite annat folk där (hon kunde inte själv ändra) så verkar det nu som att de kan boka om mig. Någon därifrån ska ringa upp mig "snart" och berätta hur mycket dyrare det blir (ändringsavgift+fare difference).

Vågar inte andas ut helt innan jag fått min nya biljett, men känns lite mindre hopplöst nu.
Uppdaterar här så snart jag hört från resebyrån igen.
 

Thornado

Medlem
Som sagt var - inte ropa hej för tidigt. Nu ringde resebyrån upp mig och han hade försökt boka om mig, men inte lyckats. Då kollade han vad problemet var och tydligen kan man bara boka om den biljetten senast 3 dagar innan avgång. Han hade även försökt uppgradera mig till en högre bokningsklass för att se om det gick den vägen, men utan att lyckas. :(
 

jumbooze

Medlem
Som sagt, hur betalade och var har du din hemförsäkring? Det är de sätten jag kan se att du kanske kan få hjälp nu...
 

Thornado

Medlem
Jag betalade med SAS Vouchers + Diners Club. Hemförsäkring hos Folksam.

Hursomhelst så har jag valt lösning nu. Tittade på American+US (direkt från JFK till GYE dit och via MIA på vägen hem), men blev till slut KLM-lösningen som jag valde. Jag har nu bokat ARN-AMS-GYE-AMS-ARN med avgång från Arlanda tidigt imorgon bitti, så nu ska jag bara få dem att lasta av mina väskor och starta processen för att betala tillbaka biljettpriset (får väl se hur mycket krångel det blir av att jag delbetalat med vouchers...).
Alternativen hade ungefär samma pris och hade varit trevligt med lite tid i NYC och Miami, men med KLM-alternativet slipper jag extra hotellnätter, så på det stora hela blir det billigare.

Visst borde jag förresten fortfarande ha rätt till 600EUR kompensation för förseningen trots att jag väljer att inte resa och få biljetten återbetald?

Tack för allt moraliskt stöd under de här hektiska timmarna.

(Kanske dags att läsa lite i Flying Blue-forumet nu när man ska flyga KLM...)
 

jumbooze

Medlem
Hur betalade du resan till OTA'n dvs EWR -> GYE?

Kolla folksams Personförsening
nu har du ju redan avbokat och bokat nytt vilket gör detta lite hårigare...
Lycka till
 

agehall

Medlem
De flesta resebyråer har väl någon typ av 24H service?

Det tror jag nog inte. De stora har det men de flesta har det väl inte.

Jag känner inte till någon OTA som har 24H service, gör du?

Expedia har väl öppet någonstans 24/7?

Visst borde jag förresten fortfarande ha rätt till 600EUR kompensation för förseningen trots att jag väljer att inte resa och få biljetten återbetald?

Yes. Kompensationen tillkommer utöver de alternativ du har som passagerare, varv du valde återbetalning.
 

teachme

Medlem
Liknande situation nu, sitter på sk903 som är försenad på marken minst 1,5h. Har connection till PBI (ursprungligen 2,5h) blir väl 1h som bäst i EWR.
Kunde av någon anledning inte få ut min biljett på ARN utan blev ombedd uppsöka united service desk på EWR för att få min biljett till PBI.
Båda flighterna är på samma bokning men gjorda via orbitz (inte mitt beslut).
Sas/united eller resebyrån jag måste kontakta ifall jag missar flyget?
 

AABack2ARN

Medlem
Resebyrån behöver du inte blanda in i detta fall. Det är väl SAS på Newark som skall ta hand om dig och hitta ersättningsflyg eftersom det är deras sena flygplan som rör till det. Enligt sas.se skall ni lämna gate snart så det kommer nog bli lite tajt med anslutning till PBI, det går dock två senare plan idag (19:29 samt 21:51) som ni förhoppningsvis kan komma med.
 
Toppen