Senaste nytt

Skall överviktiga och stora människor betala för två stolar på flygen?

agehall

Medlem
Jag tycker det är självklart att man ska hålla sig i det säte som man betalat för. Ryms man inte i ett, så får man betala för två.
 
jag är ganska bredaxlad och ta helst gång plats då jag kan luta mig utåt..sitter jag normalt är jag på grannens ryggstöd...
nackdelen är att man får den där servicevagnen i ryggen med jämna mellanrum
 

Kricka

Medlem
SA lyckades placera min då 2-åriga dotter vid nödutgång.. Väl ombord blev jag utskälld
för detta ! Noll-koll kallas det - ändå var dottern med, sittandes på incheckningsdisken.
 
Som överviktig undrar jag hur man drar gränsen. Vissa av er har träffat mig på BC eventet på Grand Hotel så ni vet ju min size.
T.ex. har jag ALDRIG haft problem med att sitta vid nödutgång över vingarna. Kan garantera att jag skulle komma ut genom de öppningarna. Men i torsdags när jag flög med lufthansa MUC-LUX med ett CRJ-700 så fick jag inte sitta där, jag var för stor.

Så, hur drar man gränsen? Ska jag helt sonika öppna nödutgången och visa att jag inte har några problem att komma ut om något skulle hända? Har aldrig upplevt detta tidigare.

Vad är sedan nästa steg? Ska de neka folk att stiga ombord om de har dålig personlig hygien och luktar svett? Rökare och snusare ska tvingas duscha och använda munskölj innan de får stiga ombord?

Jag har själv många gånger fått sitta brevid normalstora folk som genast tagit båda armstöden på deras mittenstol i anspråk och satt armbågen i sidan på mig.

Ska vi kräva att stora individer köper dubbla biljetter i kollektivtrafiken också? Kanske betala lite mer fordonsskatt då deras fordon onekligen väger mer med dem som passagerare/förare och vikt är en faktor för att räkna ut fordonsskatt?


Vi är alla olika, celebrate diversity, solidaritet osv.
 

Dr. Miles

Expert
Ska vi kräva att stora individer köper dubbla biljetter i kollektivtrafiken också? Kanske betala lite mer fordonsskatt då deras fordon onekligen väger mer med dem som passagerare/förare och vikt är en faktor för att räkna ut fordonsskatt?

I några länder behöver man att betala en persons biljett för bagage om det tar väsentlig stor plats på bussen/tåget.
Så i teorin kan det gälla för stora människor som tar plats mer än en stol.
 

Jacob

Medlem
Vad är sedan nästa steg? Ska de neka folk att stiga ombord om de har dålig personlig hygien och luktar svett? Rökare och snusare ska tvingas duscha och använda munskölj innan de får stiga ombord?
Absolut! Nästa steg blir att man efter säkerhetskontrollen inför en läkarkontroll där alla får ställa sig på en våg och blåsa i ett rör till en maskin som avgör om ens andedräkt utgör en hälsofara för de andra passagerarna. ;)

Skämt åsido, jag tror ingen har något personligt emot överviktiga men med ett samhälle där folk blir allt större (och inte minst i USA) så är det ofrånkomligt att diskussionen dyker upp.

Jag tycker bottom line är att man har de kvadratcentimeter man har på planet, ett antal centimeter mellan armstöden och ett antal centimeter till stolen framför och kommer man inte in på den platsen får man hantera det. Det är inte rimligt att personen bredvid som betalat lika mycket för sin biljett ska få delar av sin plats tagen av någon annan.

Diskussionen kan ju lika gärna omfatta mycket långa personer som kanske har svårt med benutrymmet. Fråga en incheckningsagent hur många gånger de hört passagerare fråga efter uppgraderingar pga knäskador för att få mer benutrymme. Det kan säkert vara jobbigt att flyga mycket om man är rejält lång men i slutänden får man vad man betalat för. Hur mycket benutrymme som ingår i biljettpriset går enkelt att leta fram på internet och innebär det ett problem får man hantera det. Det är lite väl hårt mot flygbolaget att sedan dyka upp på flygplatsen och säga att man inte får plats i stolen och tvinga flygbolaget lösa detta.
 
har surfat runt div amerikanska flight forum där ämnet är ganska hett och många tar till termen diskriminering bland annat.

Köper dock inte detta, som Jacob säger betalar man ju för sin plats, ryms man inte i den platsen får man antingen betala för 2 el business stol..svårare än så är det inte.
 
Toppen