Skadat baggage på British Airways. 128 dagar senare.

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Johan Pfeifer, 31 Januari 2014.

  1. Johan Pfeifer

    Johan Pfeifer Medlem

    Ort:
    Oxford
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Den 21:a september förra året flög jag LHR - BUD med British Airways. När jag hämtade ut väskan upptäcke jag att teleskophandtaget på min gamla Samsonite hade fått sig en smäll som delvis slagit loss det från väskan. Hoppsan, men det är ju sånt som händer.

    Idag, 128 dagar senare, fick jag min utbytesväska! Fint med en ny väska, men man får inte ha bråttom... Är det någon annan som har några erfarenheter av BAs bagageservice?


    För er som har tråkigt kommer här hela processen (det kan vara fel på nån dag hit och dit):

    D+0, Celebi Ground Handling Hungary Kft på BUD:
    Jag tar med mig väskan till bagagedisken där en mycket trevlig kille tar emot. Han pratar dessutom utmärkt engelska vilket man inte alltid kan förvänta sig i Ungern. Han upprättar en Damage Report och ber om ursäkt att det är en så liten flygplats och att han därför inte har ett lager med väskor som han kan byta med direkt. Eftersom jag bara ska vara där en vardag så hinner de heller inte beställa hem en väska i tid innan jag ska flyga tillbaka till England igen, men han tycker att jag ska prata med BAs bagagedisk på LHR när jag kommer tillbaka eftersom han tror att de kan fixa problemet direkt på plats.

    D+4, BAs Baggage service, LHR, Terminal 3 (alltså inte BAs vanliga terminal)
    Här står två tugummituggande charmerande damer som aldrig har hört talas om att det skulle gå att få en ny väska med sig direkt från flygplatsen. De kollar dock och hittar min anmälan i systemet och meddelar att Antler, företaget som hanteras deras ärenden med skadat bagage, kommer att höra av sig inom en vecka.

    D+18
    Efter att inte ha hört något från Antler på två veckor så lyckas jag få tag på dem på telefon efter att ha blivit kopplad till en telefonsvarare att antal gånger. De kan inte hitta mig i systemet utan jag får rabbla upp alla detaljer igen, inklusive modell och storlek på väskan. Sen skulle det ta två dagar för deras system att synkronisera med BAs system.

    D+25
    Efter att inte ha hört något från Antler på en vecka så lyckas jag få tag på dem på telefon efter att ha blivit kopplad till en telefonsvarare att antal gånger. De meddelar då att systemen nu är synkade. Jag kan nu välja mellan att få en väska av deras eget märke skickad direkt eller låta dem titta på min gamla väska för att se om den går att laga eller om den ska bytas ut mot en ny Samsonite. Det senare alternativet ska ta upp till 5 veckor eftersom den måste skickas fram och tillbaka till Belgien(?). Jag har aldrig hört talas om Antlers väskor så även om det inte var en speciellt häftig väska som gått sönder väljer jag trots allt att få den utbytt mot en ny Samsonite och vi gör upp om att fraktbolaget ska komma och hämta den trasiga väskan dagen därpå.

    D+26
    Fraktfirman hämtar den trasiga väskan.

    D+68
    Efter att inte ha hört något från Antler på 6 veckor så lyckas jag få tag på dem på telefon efter att ha blivit kopplad till en telefonsvarare att antal gånger. De meddelar nu att jag kommer att få en ny väska och att den kommer att levereras inom 10-15 arbetsdagar.

    D+89
    Efter att inte ha hört något från Antler på 3 veckor så lyckas jag hitta en mailadress till dem och de svarar inom 1 timme! Det visar sig att min modell har utgått ur sortimentet och jag får tre andra alternativ att välja på. Den ska levereras inom 10-15 arbetsdagar.

    D+110
    Efter att inte ha hört något från Antler på 3 veckor så mailar jag dem och de svarar återigen inom 1 timme! De meddelar att min väska är beställd och ska levereras inom 10-15 arbetsdagar.

    D+126
    Antler ringer mig(!) och berättar att väskan nu har kommit till dem och kommer att levereas till mig inom 3 dagar.

    D+128
    En ny väska anländer!

    Så enkelt är det alltså!
     
    9 personer gillar detta.
  2. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Tur att vi inte är frekventa resenärer som använder våra väskor regelbundet :D

    Grattis till att du fullföljde ärendet!
     
  3. Johan Pfeifer

    Johan Pfeifer Medlem

    Ort:
    Oxford
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Det var "containerväskan" som lyckligtvis inte behöver användas så ofta :)

    Och tack! Det är ju en principsak!
     
  4. etnoy

    etnoy Medlem

    Känner många personer som hade gett upp låångt innan du. Bra jobbat, det är värt att kämpa lite om man i slutänden får en Samsonite.
     
  5. Johan Pfeifer

    Johan Pfeifer Medlem

    Ort:
    Oxford
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Värd £150 så timlönen blir inte så hög, men som sagt... en principsak :)
     
  6. Palle Kuling

    Palle Kuling Medlem

    Hade jag fått en Samsonite hade jag nog skänkt bort den :D
     
    1 person likes this.
  7. Alx

    Alx Medlem

    Ort:
    Malta & NYC
    Land:
    Sverige Sverige
    Opps, jag som är extremt otursförföljd med mina resväskor ska kanske tänka om när det gäller mina planer på att svänga över fler resor från Star Alliance till British Airways? Den där servicenivån på bagagehanteringen skulle ju betyda en smärre katastrof för mig och min sambo som i genomsnitt varje kvartal får minst en väska förstörd eller skickad till fel flygplats. Utöver den tid det tar att fightas så vet jag inte hur pigg jag är på att så gott som konstant ha 2 väskor på lagning/utbyte.

    Mycket bra att du stod på dig. Utmattningmetoden borde aldrig få löna sig för företag som försöker smita undan sitt ansvar.
     
    1 person likes this.
  8. Johan Pfeifer

    Johan Pfeifer Medlem

    Ort:
    Oxford
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    He, he... "Skit in, skit ut" antar jag. Hade inte förväntat mig att få en Rimowa i utbyte :)


    Man kan ju hoppas att mitt ärende inte är representativt! Jag har haft turen att aldrig få någon väska förstörd eller helt borttappad förän nu så jag har inget att jämföra med.
     
    1 person likes this.
  9. Palle Kuling

    Palle Kuling Medlem

    Haha absolut, det var inte menat som någon pik mot dig. Tvärt om tycker jag du har gjort helt rätt och varit mer ihärdig än vad jag själv hade grejat.
     
  10. De är måhända just så de resonerar: förhala, förhala, förhala, så ger de flesta nog upp och vi slipper skicka en ny väska.

    Johan
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×