Senaste nytt

Ska vi starta flygbolag?

NotRyan

Medlem
För varje destination man öppnar finns det dessutom ganska stora uppstartskostnader, så visst drömma kan man ju göra. Jag har också drömt att starta flygbolag, men ganska snabbt när jag vaknat insett att nej, den kapitalbasen och uthålligheten helt enkelt inte finns. Det finns hur många exempel som helst på flygbolag som haft stora planer men sedan knappt kommit i luften och om dom gjort det lämnat strandade resenärer bakom sig.

Det var inte min mening att vara neggo, men....

Mvh
/NotRyan
 
Man ska nog vara glad om man kan nå 30% i beläggning. Tänk på att konkurrensen ser helt annorlunda ut beroende på destination. Sverige är ett litet land med litet kundunderlag och det ska finnas resenärer på andra sidan som är villiga att resa till Sverige med just detta bolag på bekostnad av andra alternativ. Jämför med Finnarna som knappt/inte är lönsamma trots långlinjer till Asien och dessutom vidare trafik ut i Europa
 
Tanken med att flyga personal vidare är ju bra, men vilotider påverkas också hur många tidzoner cabin crew flyger över under en flight och snart är du uppe på 48 timmars vila på en longhaul och plötsligt behöver man dubbelt så många som jobbar i cabin för att kunna ha också reserv i standby för sjukfrånvaro.

Din ide är ju spännande och kul att folk har idéer och mål.
 

Jakob K

Medlem
Om vi undantar delar av asien, där en del konstigheter förekommer, så tror jag inte det stämmer. Jag har förstått att resebyråer snarare säljer biljetter med förlust för att sedan ta igen det hela på merförsäljning av andra produkter.
Martin Björnström kanske kan ge lite inside info..?

Min resebyrå tar en bokningsavgift istället. Ren timpenning så att säga.

mvh
 

AABack2ARN

Medlem
Har för mig om att jag läst om något "spel" (typ simulator) där man driver flygbolag. Kommer inte ihåg om det var ett online-spel mot andra ute på internet eller stand-alone. Men det skulle vara ganska realistiskt om jag minns rätt. Borde vara ett sätt att testa en idé som denna - innan man plöjer ner massa pengar.
 

NotRyan

Medlem
Har för mig om att jag läst om något "spel" (typ simulator) där man driver flygbolag. Kommer inte ihåg om det var ett online-spel mot andra ute på internet eller stand-alone. Men det skulle vara ganska realistiskt om jag minns rätt. Borde vara ett sätt att testa en idé som denna - innan man plöjer ner massa pengar.

Här är i alla fall en simulator, Jag har föregångaren, det PC-baserade airlinesimulator :)

Home Page - The Airline Game

Mvh
/NotRyan
 

agehall

Medlem
Jag testade Airline Empires - Home ett tag, men det var helt omöjligt när man inte kan vara online hela tiden. Helt plötsligt hade jag fått 10 747-400 levererade precis som jag klev på min flight FRA-JNB. När jag väl kom till hotellet hade de stått och kostat pengar i 5 år men inte genererat en spänn...
 
Toppen