Senaste nytt

Ska bränna 268000 Avios poäng, behöver ideer. Hjälp!

Carlos

Medlem
Min far har sagt att jag borde använda hans Aviospoäng som han tjänade in när han flög till Dublin, Luxembourg och Bilbao hela tiden för EU's räkning. 268000 närmare bestämt.

Har i stort sett ingen som helst koll på One World, vet bara att BA's business ska vara skit.
Skulle gärna vilja passa på att åka lite roliga premiumkabiner, kanske nåt Asiatiskt bolag?.. Jag tänker mig att jag hade älskat att åka first på BA's 747a och sitta i det där sätet där man nästan kan se rakt fram. Anyway, skulle jättegärna få lite tips på vad ni tycker man ska bränna dessa på.

För att göra saker ännu klurigare bor jag I NYC och vill helst undvika alla amerikanska flygbolag så mycket det går, så AA kommer inte på tal.
 

agehall

Medlem
AA business är tyvärr bättre än BA First. Så stäng inte dörren helt för AA.

I övrigt - kika i tråden med lyckade awardbokningar för att få inspiration.
 

Carlos

Medlem
AA business är tyvärr bättre än BA First. Så stäng inte dörren helt för AA.

I övrigt - kika i tråden med lyckade awardbokningar för att få inspiration.
Ere sant? Gud vad man inte hängt med. BA First är alltså heller inge vidare?? Eller menar du snarare att AA är rätt så bra ändå??

Vilka inom OW tycker du har bäst First produkt? CX?
 

Senator

Moderator
British Airways Club är en helt ok produkt, men inte den bästa på marknaden. First inte på något sätt på nivå med andra europeiska aktörer. Frågan är helt enkelt om du känner det brinner, har en destination i åtanke, vill flyga för att flyga, eller letar värde. Beroende vad du skall/vill blir förslagen olika.

Mina allmänna tips med Avios är:
Inrikes USA med American, när cash priset är högt. Mitt bästa fynd var LGA-RIC 2 x 9 000 Avios + 2 x $8 i stället för 2 x $900
Sista minuten till London när BA vill ha 6 000kr för en ekonomibiljett
Ta sig mellan städer i Asien. Visst Hong Kong är ett nav, men Cathay har några udda rutter som TPE-NRT, eller SIN-BKK där man kan fynda med Avios
Uppgradera World Traveller + till Club World
"Flyga för att flyga" skulle vara Cathay First mellan YVR och JFK t.ex. eller LHR-HKG

Själv bokade jag senast brorsan mellan DUR-CPT för 9000 Avios i Club istället för 4000kr. Jag har alltid några hundra tusen Avios för olika nödlägen :) 3x JNB-CPT gick på 37 500 Avios i Club, också ett fynd kan jag tycka.

@Homer är annars grym på Avios och har kanske några bra Iberia tips att dela med sig.
 

agehall

Medlem
British Airways Club är en helt ok produkt, men inte den bästa på marknaden.
Dessutom har den varit sjukt prisvärd när de haft lite kampanjer tidigare. Den har en udda layout som många stör sig på, men gör man rätt sätesval är den helt underbar sett till hårdvaran. Men eftersom vi pratar avios här så är nog AA att föredra...

Ska man flyga riktigt bra är nog Cathay eller JAL att föredra. Jag har dock inte testat någon av dem i first, så jag kan inte uttala mig om deras produkter.
 

Carlos

Medlem
British Airways Club är en helt ok produkt, men inte den bästa på marknaden. First inte på något sätt på nivå med andra europeiska aktörer. Frågan är helt enkelt om du känner det brinner, har en destination i åtanke, vill flyga för att flyga, eller letar värde. Beroende vad du skall/vill blir förslagen olika.

Mina allmänna tips med Avios är:
Inrikes USA med American, när cash priset är högt. Mitt bästa fynd var LGA-RIC 2 x 9 000 Avios + 2 x $8 i stället för 2 x $900
Sista minuten till London när BA vill ha 6 000kr för en ekonomibiljett
Ta sig mellan städer i Asien. Visst Hong Kong är ett nav, men Cathay har några udda rutter som TPE-NRT, eller SIN-BKK där man kan fynda med Avios
Uppgradera World Traveller + till Club World
"Flyga för att flyga" skulle vara Cathay First mellan YVR och JFK t.ex. eller LHR-HKG

Själv bokade jag senast brorsan mellan DUR-CPT för 9000 Avios i Club istället för 4000kr. Jag har alltid några hundra tusen Avios för olika nödlägen :) 3x JNB-CPT gick på 37 500 Avios i Club, också ett fynd kan jag tycka.

@Homer är annars grym på Avios och har kanske några bra Iberia tips att dela med sig.


Superbra tips, men hur gör du för att boka? Jag har suttit en timme nu och inte hittat ett enda säte på Cathay i First tex och bara ett par få på BA. Fick ihop en round trip till NTR via London med blandade kabiner som skulle kosta (känn på detta) 340 000 Avios plus 16000 SEK. Verkar ju rätt långt från priserna du hittat. Jag har använt BA's Executive Club-sida.
 

agehall

Medlem
Superbra tips, men hur gör du för att boka? Jag har suttit en timme nu och inte hittat ett enda säte på Cathay i First tex och bara ett par få på British Airways. Fick ihop en round trip till NTR via London med blandade kabiner som skulle kosta (känn på detta) 340 000 Avios plus 16000 SEK. Verkar ju rätt långt från priserna du hittat. Jag har använt British Airways's Executive Club-sida.
Skatter och avgifter är rätt höga med Avios, iallafall på vissa bolag. BAEC tar betalt per sträcka, så att du åker på 340k Avios för NYC-LHR-NTR (Vem flyger till NTR och med förstaklass!?) är nog inte så konstigt.

Förvänta dig inte heller att platstillgången på longhaul är superbra. Det är ofta som man måste vara ute i riktigt god tid för att få biljetter...
 
Min far har sagt att jag borde använda hans Aviospoäng som han tjänade in när han flög till Dublin, Luxembourg och Bilbao hela tiden för EU's räkning. 268000 närmare bestämt.
Perfekt, då vet vi vem det handlar om när vi ser följande löpsedel på Aftonbladet:
"EU-tjänsteman lät sin son lyxflyga för flygpoäng han tjänat genom tjänsten"

;)
 

palmen

Moderator
Hong Kong - Toyko är en sweetspot där du kan flyga Cathay i First för 40k Avios enkel resa (eventuellt åka andra hållet med JAL, har dock inte koll på var de flyger First).
Du borde väl även kunna boka något med Qantas First antar jag, dock ingen aning på vilka destinationer som då blir aktuella men troligtvis via Singapore från Sydney (kanske även Hong Kong).

Nu vet jag inte om det är bra värde eller vad det kostar, men transkontinentalt finns även New York till västkusten i USA där American Airlines har First på deras A321sharklets.
 
Toppen