SK997 till Shanghai - Plastpåse i motor nummer två

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Traveller, 26 September 2013.

  1. A380*G

    A380*G

    Land:
    Sverige Sverige
    Det agehall menade var att det rent tekniskt fungerar att lyfta och flyga med tre motorer.
    1 person likes this.
  2. Visst, men agehall svarade en poster som velat kliva av om man försökt starta på tre motorer med ett "Varför då?" och motiverar det med att man tekniskt kan lyfta på tre motorer. Incidenter och olyckor inträffar oftare pga piloters misstag och övertro på sin förmåga än av tekniska orsaker. Alltså är det rationellt att vilja kliva av om det begås dumheter på flightdeck, oavsett vad som tekniskt är möjligt.
    1 person likes this.
  3. A380*G

    A380*G

    Land:
    Sverige Sverige
    Bara agehall vet om det var den kommentaren han svarade på, eller första meningen.
  4. Här är en film på en A340 dock en -600 modell som simulerar ett motorhaveri vid start. Man får verkligen se hur piloten får kompensera mot när planet vill dra kraftigt åt höger...... Just därför vill jag inte sitta i en A340 med en icke fungerande motor ;)

    Airbus A340-600 dangerous and scary take-off - YouTube
  5. CJ2

    CJ2

    Som sagt, även om det vore möjligt rent tekniskt sett är det naturligtvis förbjudet att starta en A340 med 3 motorer. Anledningen är mycket enkel...det måste alltid finnas prestanda för att klara ett motorbortfall. Om man startar med 3, och det bara är 2 kvar plötsligt, blir det intressant. :rolleyes:

    CJ2
  6. agehall

    agehall

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ser ingen större anledning till oro om man vet om i förväg att man bara har 3 motorer. Jag skulle nog själv inte varit allt för orolig om de ändå bestämt sig för att lyfta men samtidigt håller jag med om att det helt klart är bättre att ha alla fyra motorerna tillgängliga.
    1 person likes this.