Senaste nytt

SK997 till Shanghai - Plastpåse i motor nummer två

jth

Medlem
Varför då? Det är inga som helst problem att lyfta och flyga på 3 motorer.

Det var faktiskt en del av passagerarna som frågade om vi inte kunde åka ändå ... därav svaret. Klockan var 23.30 och alternativet var hotell i BKK och väntan på delar från köpenhamn så vi var rätt sugna på att komma hem.
Problemet uppstår om man får ett till motorbortfall i starten. Då ahr man bara 2 kvar och det kan bli lite knivigt :p
 
Blir väl mer en principsak. Har man 4 motorer på ett plan ska alla fungera tycker jag innan man lyfter :)

Självklart om de teknisk sett fungerar kan man överväga att flyga. Men jag hade inte suttit på planet då.
 
Last edited:
BA hade en känd incident för några år sedan där en av 4 motorer på en 747-400 packade ihop och stannade i luften 1-2h efter start från LAX med kurs mot LHR. Efter samråd med BAs OP(och även britiska luftfartsinspektionen tror jag) beslutade kapten att fortsätta mot LHR. De kom ända till MAN där 747an tillslut fick landa.
När det hela blev offentligt känt reagerade FAA "våldsamt" men BA var uppbackade av britiska luftfartsinspektionen. Det hela hamnade tillslut på regeringsnivå mellan USA och Storbritannien innan en lösning nåddes.
 
Men du har inga problem att flyga A330 med bara två motorer?

Har alltid varit skeptisk till A330 då den just har enbart 2 motorer.... Nee men skämt åsido jag tycker de är en principsak att inte lyfta när något på ett plan är trasigt. Speciellt när de är en del som ser till att du ska hålla dig i luften.

A330 är behaglig att flyga, dock inte om de är med Philippine Airlines, då va man orolig...
 
Toppen