Senaste nytt

SK945 till Chicago rejält försenad. Rättigheter?

joa

Medlem
1.20h min på SFO är troligen ganska tufft. Men här kan det vara en fördel med att du reser med barn OCH har kort anslutning. Personalen i immigrationsområdet brukar kunna trixa fram denna grupp av resenärer ganska så långt fram i köerna. Har själv aldrig passerat immigration i SFO så jag vet inte hur upplägget är just där, men jag antar att ni eventuellt behöver byta terminal. Baggaget behöver ni under alla omständigheter ta genom tullen själva.

Terminalbyte blir det.
Första gången jag reser med barn. Svensk som man är känner jag mig otroligt obekväm att ens be om att fp tränga mig men vafan, jag lär ju inte träffa någon av dessa alla människor igen. Missar vi anslutningen blir det en natt på SFO .
Hade hellre tagit en. SAS-kärra via Köpenhamn med lite mer marginal.
En sak är ju när man åker på tjänsteresa . Då känns det mindre viktigt men att missa semesterdagar... *grrr*
 

AABack2ARN

Medlem
Det brukar finnas personal i immigrationsområdet vars uppgift är lite oklar. Men ibland kan de vara till nytta och hjälpa passagerare som har korta anslutningar, reser med barn eller liknande.

OM ni missar anslutningsflyget i SFO kan det bli lite knepigt att få United att betala hotell. Troligen kommer de erbjuda er ett kraftigt rabatterat pris på något lokalt hotell. Att följa EU-reglerna är oftast inte de amerikanska bolagens styrka. :(

Troligtvis är det enklast att betala och sedan kontakta dem för ersättning.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Kompensation från SAS...Måste man anmäla eller är de så schyssta att de löser sånt? Det gör ju tom Vattenfall .
Blir i bästa fall 27 timmars försening.

Du måste själv begära att få kompensation för ev utlägg samt ersättning enl EU261/2004.
 

joa

Medlem
image.jpg
Du måste själv begära att få kompensation för ev utlägg samt ersättning enl EU261/2004.
Tolkar det som att jag skall få 600 Euro enligt EU261/2004.
Om de inte hävdar "plötsligt uppkomma tekniska problem eller andra oförutsedda brister i flygsäkerheten".
Kärran stod ju även på marken igår pga motorproblem vad jag förstår.
 

AABack2ARN

Medlem
Ersättningen är per person, men jag vet faktiskt inte om den reduceras för barn och/eller infants. Tror dock inte det.
 

joa

Medlem
Hur mycket kan man stå på sig och var gör man det?
På långflighten (United) ser jag att vi fick vi en mitttenplats till vänster och två mittenplatser i mitten, på rad 57.
Vi har kort transfer på SFO (1.20h) och reser som sagt med en 2,5 åring. Finns även andra omständigheter som gör det mycket svårt att inte sitta tillsammans.
Förstår att de verkligen klämt in oss pga av det inställda flyget men vad kan man göra?
Är det incheckningen som gäller eller ska man ringa SAS när de öppnar kl 9. Planet till Frankfurt går först kl 13.05 så lite tid finns.
 

palmen

Moderator
Att ni ska få sitta tillsammans utgår jag ifrån att det löser sig på något sätt. Tala om situationen redan vid checkin för att se vad de kan göra. Om inget går att göra så tala med gaten innan ni boardar planet över atlanten. Skulle det ändå inte på något sätt gå att lösa problemet, fråga personalen direkt när ni kommer ombord, om inte det skulle lösa sig får ni kanske själva prata med personerna ombord och se om någon kanske kan tänka sig att byta plats.

Om inget av detta hjälper får ni nog "gilla läget" och göra det bästa av en jobbig situation. Det finns säkert någon på forumet som har ytterligare förslag på vad ni kan göra. Optimala är ju om ni på något sätt kan hamna långt fram så ni kommer av någorlunda snabbt och slipper vänta mer än nödvändigt.
 

Nystrom

Medlem
Trist att man inte tog beslutet att ställa in lite tidigare. Det hade hjälpt till att hantera bekymren på andra sidan Atlanten (hyrbilar, hotell etc). Jag tror att SAS har försökt i det längsta att få kärran i luften för att när situationen börjar bli ohållbar, ställa in och boka om så många som möjligt med andra bolag. Övriga har sedan erbjudits hotell+flyg nästa dag. Ombokningen sker ju i prioritetsordning status lojalitetsprogram och därefter biljettklass intill partnerbolagens platser är fyllda.
Jämförelsen med hur Norwegian beter sig haltar lite då Norwegian inte är särskilt pigga på ombokningar. Det är trots allt skillnad i bolagens attityder "när det skorpar till sig"
SAS: OK, hur kan vi hjälpa dig?
DY: OK, hur kan vi nu tjäna pengar på det här?
 
Toppen