Senaste nytt

SK926 landat på Newark med motorproblem

RickardG

Medlem
Nu är jag hemma igen och ska börja förbereda mina krav på 600€ och då får vi kanske lite klarhet i vad felet egentligen handlade om. Det är ingen högoddsare att SAS kommer neka mina krav.
 

Mike@GOT

Medlem
Luftbroms och klaff är två olika saker. Vingklaffen (flaps) gör det möjligt att flyga med lägre fart i samband med start och landning, den ökar vingens lyftkraft bland annat genom att öka vingarean och välvningen. Den ger minimalt med vibrationer även om den ger lite motstånd.

Luftbroms (spoiler) är paneler som fälls rakt upp ur vingen och förstör (spoilar) lyftkraften. Den ger mycket motstånd och betydligt mer kännbara vibrationer, används om man måste sjunka eller sakta ner snabbt.

Haha, suck, tack för rättningen. Det värsta är att jag har full koll på det, men när man använder svenska begrepp så blir ju allt upp och ner. Men ja, givetvis är flaps och spoilers helt olika saker.

Lite OT, men jag kom plötsligt att tänka på hur kaptenen på British Airways flight 038, som kraschlandade på Heathrow för ett par år sedan, minskade vingklaffarna (flaps, alltså) från 30 (som är normalt vid landning) till 25 grader för att öka farten något men således även minskade lyftkraften. Den åtgärden fick flygplanet att flyga de där extra meterna som behövdes för att komma innanför flygplatsstaketet. Imponerande snabb beslutsfattning där han behövde väga fart och lyftkraft kontra den sträcka han behövde flyga!
 
Toppen