Senaste nytt

SK719 - 15/6 försenat pga "Airtraffic restrictions"

agehall

Medlem
Aj, aj, aj. Du skulle inte ha bokat om själv i förväg, utan låtit anslutningen spricka så SAS hade bokat om dig. Nu kan du nog bara få för SK060 och den var inte nog sen....
This. När du är proaktiv så kan du sabba för dig själv i ersättningssyfte. Hade du bara låtit saker ha sin gång hade det troligen varit ett solklart fall men nu blev inte förseningen tillräcklig tack vare ombokningen.

Det går säkert att argumentera att du har rätt, men räkna då med att du får dra det till tingsrätten och kanske längre, om nu inte Airhelp har tur och skrämmer SAS till att betala ut felaktigt.

Gissar lite här, men kan det inte ha berott på skogsbranden i Nacka som ju hade brandflyg snurrande däromkring hela den kvällen.
Störde de verkligen det kommersiella flyget?
 

KalleSus

Medlem
Om man tittar i loggen för aktuell maskin (LN-TUF) så ser man att den drabbas av försening vid avresa från München. Den ankommer MUC cirka en kvart sen, men kommer inte därifrån förrän efter nästan ytterligare 1 timmes försening.
Ankomsten till Stockholm är närmare en timme sen, och uppehållet i Stockholm motsvarar ungefär det planerade. Ankomst Helsingfors, och avresa därifrån ligger på ungefär samma timslånga försening.
Ytterligare en ToR Helsingfors senare på kvällen, ligger med ungefär 1 timmes försening.
Det är uppenbarligen vid avresa från München som "Airtraffic restrictions" inträffade, dvs drygt fem timmar innan du äntrar maskinen.
Så frågan är hur länge en eftersläpande försening "utom kontroll för flygbolaget" kan avgöra om ersättning ska utgå eller inte?
När har flygbolaget skyldighet att försöka hitta reservmaskin för att eliminera eftersläpande förseningar?
 

agehall

Medlem
När har flygbolaget skyldighet att försöka hitta reservmaskin för att eliminera eftersläpande förseningar?
Nästkommande flight om man hårddrar det. Men problemet blir ju då att TS bokade om sig själv vilket i praktiken innebär att total försening inte blev så stor jämfört med vad som var bokat.
 

KalleSus

Medlem
Nästkommande flight om man hårddrar det. Men problemet blir ju då att TS bokade om sig själv vilket i praktiken innebär att total försening inte blev så stor jämfört med vad som var bokat.
Men då faller ju SAS argument att de bestrider ersättning på grund av "Airtraffic restrictions" eftersom ju dessa inträffade 5 timmar tidigare.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

NotRyan

Medlem
Men då faller ju SAS argument att de bestrider ersättning på grund av "Airtraffic restrictions" eftersom ju dessa inte inträffade 5 timmar tidigare.
Javisst, men man skall vara medveten om att first line bara läser typ "late arrival due earlier restriction" och chansar lite på grundval av detta. Kunskapen är nog inte så stor i det ledet.
 

agehall

Medlem
Men då faller ju SAS argument att de bestrider ersättning på grund av "Airtraffic restrictions" eftersom ju dessa inträffade 5 timmar tidigare.
Hade TS låtit allt vara så hade de inte kunnat ha detta argument. Men nu när ombokningen gjordes proaktivt så tror jag det kan bli svårt att få ut ersättning. Osäker på om det är rätt eller fel, men det lär bestridas in i det längsta.
 

Hamrin

Ny medlem
Om man tittar i loggen för aktuell maskin (LN-TUF) så ser man att den drabbas av försening vid avresa från München. Den ankommer MUC cirka en kvart sen, men kommer inte därifrån förrän efter nästan ytterligare 1 timmes försening.
Ankomsten till Stockholm är närmare en timme sen, och uppehållet i Stockholm motsvarar ungefär det planerade. Ankomst Helsingfors, och avresa därifrån ligger på ungefär samma timslånga försening.
Ytterligare en ToR Helsingfors senare på kvällen, ligger med ungefär 1 timmes försening.
Det är uppenbarligen vid avresa från München som "Airtraffic restrictions" inträffade, dvs drygt fem timmar innan du äntrar maskinen.
Så frågan är hur länge en eftersläpande försening "utom kontroll för flygbolaget" kan avgöra om ersättning ska utgå eller inte?
När har flygbolaget skyldighet att försöka hitta reservmaskin för att eliminera eftersläpande förseningar?

Grymt! Tack så mycket.
 

Timpsi

Medlem
Om det är ATC-restriktioner så är det utom SK:s kontroll. Men det KalleSus skriver gör det lite misstänksamt, om förseningen redan har inträffat i MUC dvs.

Frågade du SAS var ATC-restriktionen inträffade? Sa de att det hände på ARN?
 

Hamrin

Ny medlem
Om det är ATC-restriktioner så är det utom SK:s kontroll. Men det KalleSus skriver gör det lite misstänksamt, om förseningen redan har inträffat i MUC dvs.

Frågade du SAS var ATC-restriktionen inträffade? Sa de att det hände på ARN?
Det svarade "flight was held back on a earlier flight" så i princip säger de ju där att det var pga MUC.
 
Toppen