Senaste nytt

SK719 - 15/6 försenat pga "Airtraffic restrictions"

Hamrin

Ny medlem
Hej,

vill börja med att tacka för ett enormt bra forum. Hängt här länge och läst men aldrig skrivit något. Dock fått väldigt många bra tips och har nog maximerat värdet av Eurobonus sedan jag hittade detta forum. Så stort tack alla!

I fredags fick jag spendera fredagskvällen på Arlanda och är nu lite frustrerad.

SK719 som skulle lämna Helsingfors kl 17:00 den 15:e juni var försenad, enligt gatepersonal pga planet kommer sent från Arlanda. Initialt meddelades det att planet skulle vara 40 minuter sent, därefter ändrades detta till 60 minuter och planet gick mycket riktigt kl 18.00.

Detta gjorde att jag missade mitt anslutningsflyg till Sundsvall som skulle gå 17.45 (SK54) och blev med hjälp av min resebyrå ombokad till SK060 (detta gjorde jag redan när jag var i Helsingfors då jag insåg rätt snabb att jag missar anslutningen).

Även detta nya flyg, SK060, blev försenat pga it-strul där onboar crew och kapten läste upp en massa passagerare för att kolla om de hade boardat eller inte.

Jag landar hemma i Sundsvall ca 22.30.
Har registerat ett claim till SAS som direkt nekar pga SK719 försenades av "Airtraffic restrictions". Detta är enda förklaringen jag för och de totalvägrar övrig kompensation.

Vad säger samlade expertpanelen, hur kan jag veta om det faktiskt är så eller något som är enkelt att säga?
 

fcx

Medlem
Hade du landat i tid om SK060 inte hade blivit försenad? I så fall kan försöka ta avstamp i den förseningen istället.
 

Hamrin

Ny medlem
Hade du landat i tid om SK060 inte hade blivit försenad? I så fall kan försöka ta avstamp i den förseningen istället.
Nä, den gjorde bara att förseningen blev ännu mer omfattande. Den i sig är dock nog inte tillräcklig för att få kompensation.
 

Hamrin

Ny medlem
Välkommen!
Har du bett oma tt få någon ytterligare förklaring av "Airtraffic restrictions"?
Tack! Jag svarade att jag var skeptisk, men fick ingen mer information. Nu har jag igen ställt fråga uttryckligen för att se vad de säger. Känner att det verkar lite lönlöst, så sista utväg blir väl att registera ett ärende via Airhelp för att se om de kan "trycka på".

Edit: Svarade också att jag kunde tänka mig annan typ av kompensation om de insisterade på att fortsätta neka i enlighet med EU-förordningen men det var kalla handen.
 

Hamrin

Ny medlem
De är i alla fall väldigt snabba på att svara. Jag kan inte få några detaljer men de menar att det var Air traffic control som höll tillbaka planet och detta är utanför deras kontroll. Aja, verlar lönlöst. Får bli ett case via Airhelp så slipper jag lägga mer tid på detta. Håller er uppdaterade om något intressant händer.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Jag är inne på samma linje som @NotRyan här. Du bokade själv om biljetten innan du reste och då är det de nya tiderna som bör gälla och då är du inte tillräckligt försenad för att få ersättning.
Om det är Air Traffic Control som inte tillåter SAS att starta så kan det även vara så att det är ett giltigt skäl, beror ju dock på varför de nekade SAS att starta.
 

Hamrin

Ny medlem
Hittills har de i alla fall inte bråkat om det, men kanske pga jag redan var incheckad och det var SAS som gjorde detta i samråd med min resebyrå efter de konstaterat förseningen. Men det är klart, nästa gång är det nog bättre att vänta. Eftersom det var sista flyget och det inte fanns lediga platser när jag kollade så ville jag börja processen så tidigt som möjligt, för att öht komma hem.

Tack för alla svar. Får se om det går att få ut något mha Airhelp, men räknar inte med något.
 

hallgren

Medlem
Om det är Air Traffic Control som inte tillåter SAS att starta så kan det även vara så att det är ett giltigt skäl, beror ju dock på varför de nekade SAS att starta.

Gissar lite här, men kan det inte ha berott på skogsbranden i Nacka som ju hade brandflyg snurrande däromkring hela den kvällen.
 
Toppen