SK4698 Idag 24/7

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av fredrik996, 24 Juli 2014.

  1. fredrik996

    fredrik996 Medlem

    Hehe rätt skoj, surfade runt på flightradar brukar kolla lite då och då på SAS kärrorna.

    Såg att SK4698 idag flögs med en Dash 8

    Från Las Palmas till Oslo.

    Tror inte det är så superkul att flyga Dash 8 i 6 timmar :)
     
  2. dino_81

    dino_81 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tror att vi spelas ett spratt av Flightradar24 (alternativt SAS) - känns som om planet flyger alldeles för högt och för fort för att vara en Dash. Förmodligen fel registreringsnummer programmerat på flighten vilket för att fel flygplan visas.

    LN-TUK 737-700 tror jag är närmre sanningen.
     
    Last edited: 24 Juli 2014
  3. mha321

    mha321 Medlem

    Det är dessutom drygt 2500 miles mellan OSL och LPA, och en Dash-8 har max-range på strax över 1500 miles.
     
  4. Aurora

    Aurora Medlem

    Samme feilen har eksistert et par dager - LN-TUK vises som Dash 8 (LN-RDV). Antakeligvis en liten bokstav feil et sted i databasen til flightradar24.
     
  5. fredrik996

    fredrik996 Medlem

    Är detta samma Flightradar som dömde ut Finnair att dom absolut inte har fel?
    angående höjd rutt m.m.?
    var väl bara igår det avhandlades?
     
    2 personer gillar detta.
  6. Aurora

    Aurora Medlem

    Det er to separate systemer det er snakk om. Selv om selve flytypen vises feil, er jo ruten og plasseringen til flyet korrekt. Dermed stemmer det som flightradar24 svarade åt Finnair; de viser ikke feil rute på kartet. Men informasjonen i boksen på siden av kartet noen ganger kan ha små feil. Det har med databasen og registreringen av ln / msn nummer, alle fly i databasen har også et 7sifret hex nummer i tillegg til registreringen (LN-TUK/SE-RJS etc).
     
    1 person likes this.
  7. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har sagt det tidigare, ta Flightradar med en nypa salt. Det förekommer en hel del fel med knytning av rätt callsign till rätt flygplan. Jag tror inte man har någon avancerad kvalitetskontroll av sin databas. Det är inget flygledningssystem men tillräckligt bra som ren information för den som är flygintresserad.
     
  8. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Man behöver inte ta FR24 med en nya salt, utan räcker att förstå datat så kan man förklara 99% av felen.

    Flygplanets typ kommer från en databas baserat på planets transponder kod. I detta fall så flyger en Boeing 737 runt med ett transponder ID som tillhör ett Widerö Dash plan. Globalt är det storleksordningen 1000 plan som har detta fel, så det är inget unikt för detta plan. Skulle ATC använda ADS-B signalen så skulle dom se samma fel.
     
    1 person likes this.
  9. SAS404

    SAS404 Medlem

    Ja nog tycker jag flightradar faller på eget begrepp som verkade så tuff mot Finnair ;)
     
  10. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Men snälla... man måste kunna skillja på fel och fel. Ett plan som befinner sig över Ukraina befinner sig över Ukraina, oavsett om jorden är rund eller platt. Men ett plan där en etta och nolla bytt plats i transpondern får ett annat transponder ID och identiferar sig som ett annat plan.
     
    2 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×